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Martin T4M-  &  Great Lakes TG-

Aircraft of the U.S. Navy & U.S. Marines Corps

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Development

Entwicklung

The Martin Model 74 was designed and developed by the Glenn L. Martin Company as a result of testing of the experimental radial engined developments of the Martin T3M, the XT3M-3 and XT3M-4. The resulting prototype, designated XT4M-1, first flew in April 1927, and was purchased by the U.S. Navy for further evaluation.

The XT4M-1 had new single-bay fabric covered metal wings of shorter span than the wooden wings of the T3M. It was powered by a Pratt & Whitney Hornet, (as used by the XT3M-3), and was fitted with a revised rudder. The fuselage was similar to that of the T3M-2, and like the earlier aircraft, could be fitted with either a wheeled undercarriage or floats.

As a result of the successful trials, the U.S. Navy ordered 102 similar production aircraft from Martin as the T4M-1 on June 30, 1927. Martin sold their Cleveland factory, which had built the T4M, to the Great Lakes Aircraft Company in October 1928, which resulted in Great Lakes receiving an order for 18 aircraft with slightly modified undercarriages as the TG-1. On 2 July 1930, the U.S. Navy placed an order for 32 aircraft powered by a more powerful Wright Cyclone radial engines with the Detroit Aircraft Corporation as the TE-1. Detroit, however, passed the order to Great Lakes, which by this time was a subsidiary, and the aircraft were built as TG-2s.

Das Martin Modell 74 wurde von der Glenn L. Martin Company als Ergebnis der Test der Martin T3M, XT3M-3 und XT3M-4 mit einem Sternmotor entworfen.Der resultierende Prototyp wurde als XT4M-1 bezeichnet, flog erstmals im April 1927, und wurde von der U.S. Navy für die weitere Tests erworben.

Die XT4M-1 hatte neues einsitziges Cockpit und Stoffbespannte-Metallflügel sie eine kürzeren Spannweite hatten als die hölzernen Flügel des T3M. Von einem Pratt & Whitney Hornet angetrieben (wie auch die XT3M-3) und mit einem überarbeiteten Ruder ausgestattet. Der Rumpf war ähnlich dem des T3M-2 und wie die früheren Modellen konnte entweder mit einem Fahrgestell mit Rädern oder Schwimmer ausgerüstet werden.

Als Ergebnis der erfolgreichen Versuchen,
Die U.S. Navy bestellte am 30. Juni 1927 102 ähnliche Serienmaschinen von Martin als T4M-1. Martin verkaufte im Oktober 1928 ihre Cleveland-Fabrik, die die T4M gebaut hatte, an die Great Lakes Aircraft Company, Great Lakes bekam eine Bestellung für weitere 18 Flugzeuge mit leicht modifizierten Fahrwerken als TG-1. Am 2. Juli 1930 bestellte die U.S. Navy 32 Flugzeuge mit einem leistungsfähigeren Wright Cyclone Sternmotoren bei der  Detroit Aircraft Corporation als TE-1, welche den Auftrag an die Great Lakes weitergab die zu dieser Zeit ein Tochterfirma war und das Flugzeug wurde als TG-2s gebaut.

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Variants

Versionen

XT4M-1

Prototype. Powered by 525 hp Pratt & Whitney R-1690-24 engine. One built.

XT4M-1

Prototyp mit einem 525 PS Pratt & Whitney R-1690-24 Motor, einer gebaut

T4M-1

Initial production version by Martin, powered by R-1690-24 engine. 102 built

T4M-1

Erste Serienversion von Martin angetrieben von einem R-1690-24 Motor, 102 Maschinen

TG-1

Version with slightly modified undercarriage, powered by 525 hp  Pratt & Whitney R-1690-28 engine. 18 built by Great Lakes.

TG-1

Verbesserte Version von Great Lakes mit einem 525 PS  Pratt & Whitney R-1690-28 Motor, 18 Maschinen

TG-2 Version powered by 620 hp Wright R-1820-86 Cyclone. 32 built by Great Lakes TG-2

Verbesserte Version von Great Lakes mit einem 620 hp Wright R-1820-86 Cyclone Motor, 32 Maschinen

TE-1 Version powered by 620 hp Wright R-1820-86 Cyclone. Order passed to Great Lakes as TG-2 TE-1

Version mit einem 620 hp Wright R-1820-86 Cyclone Motor, Auftrag als TG-2 an Great Lakes gegeben.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Deliveries of the T4M to the U.S. Navy started in August 1928, replacing T3M-2s aboard the aircraft carriers USS Saratoga and USS Lexington. Deliveries continued until 1931.

Die Auslieferungen der T4M an die U.S. Navy begann im August 1928 und ersetzt T3M-2s an Bord der Flugzeugträger USS Saratoga und USS Lexington. Die Lieferungen wurden bis 1931 fortgesetzt.

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Drawings

Zeichnungen

Torpedo Squadrons

 

 

 

  VT-1B VT-1B VT-1B
 

 

 

  VT-1B VT-1B VT-1B
 

 

 

  VT-1B VT-1B VT-1B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-2B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-2B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-2B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-2B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-2B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-2B
 

 

 

  VT-3 VT-3 VT-5A
 

 

 

  VT-5A VT-5A VT-5A
 

 

 

  VT-5A VT-5A VT-5A
 

 

 

  VT-9S VT-9S VT-9S

Utility Squadrons

 

 

 

  VJ-2S VJ-2S VJ-5
 

 

 

 
  VJ-5 VJ-5  

Marines Utility Squadrons

 

 

 

   
  VJ-6M    

Naval Reserve Squadrons

 

 

 

  NARB New York NARB Seatle  

Patrol Squadrons

 

 

 

 
  VP-2 VP-10S  

Training Squadrons

 

 

 

  VN-10 VN-13 VN-14
 

 

 

   
  VN-14    

Misc. Squadrons

 

 

 

     
 

 

 

    NAS Lakehurst NAS Pensacola
 

 

 

  NAS San Diego NAS San Diego USS Heron
 

 

 

  USS Lexinton NAS Pensacola NAS Pensacola
 

 

 

   
  NAS Pensacola    
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Specifications

T4M-1

Wingspan

Spannweite

16.16 m

Length

Länge

10.85 m

Height

Höhe

4.50 m

Wing area

Flügelfläche

70.0 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1690 Hornet 9 cylinder air-cooled radial engine, 525 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

184 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,643 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,320 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,095 m

Range

Reichweite

584 km

Armament

Bewaffnung

1 × flexibly mounted 7.62 mm machine gun in rear cockpit
1 × torpedo or bombs under fuselage
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Serial, Martin T4M-
XT4M-1 A7566 1
T4M-1 A7596 - A7649 54
T4M-1 A7852 - A7899 48
TG-1 A8458 - A8475 18
TG-2 A8697 - A8728 32

Total

153


- Last update: 15. August 2015 Writen: 1. September 2010 - -
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