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Martin XT5M- , BM-

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Aircraft of the U.S. Navy & U.S. Marines Corps

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Development

Entwicklung

To meet the requirement for a special-purpose dive-bomber for the U.S. Navy and U.S. Marine Corps the U.S. Navy's Bureau of Aeronautics designed a biplane with fixed tailwheel landing gear. It had room for two crew in tandem. Two prototypes were ordered one from Martin (designated the XT5M-1) and one from the Naval Aircraft Factory (designated the XT2N-1).

The Martin XT5M-1 was powered by a 525hp Pratt & Whitney R-1690-22 Hornet radial engine and following test during 1930, the Navy ordered 12 aircraft from Martin with the designation BM-1. The BM-1 had a more powerful R-1690-44 engine. A further order for four was followed by an order for 16 for the BM-2.

Für die Ausschreibung der U.S. Navy und U.S. Marine Corps für einen Mahrzweck-Sturzbomber entwickelte das U.S. Navy Bureau of Aeronautics einen Doppeldecker mit festen Fahrwerk. Er hatte Platz für zwei Besatzungsmitglieder in Tandemanordnung. Zwei Prototypen wurden bestellet einer von Martin (bezeichnet XT5M-1) und einer aus der Naval Aircraft Factory (bezeichnet XT2N-1). Die Martin XT5M-1 wurde von einem 525 PS  Pratt & Whitney R-1690-22 Hornet Sternmotor angetrieben und nach den Tests im Jahre 1930 bestellte die Marine 12 Flugzeuge von Martin mit der Bezeichnung BM-1. Die BM-1 hatte einen stärkeren R-1690-44 Motor. Ein weiterer Auftrag für vier Maschinen folgte und danach ein Auftrag für 16 für den BM-2.

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Variants

Versionen

XT5M-1 Prototype with R-1690-2 engine, one built. XT5M-1

Prototyp mit einem R-1690-2 Motor, eine Maschine

XT2N-1 Protoype built by Naval Aircraft Factory XT2N-1

Prototyp gebaut von der Naval Aircraft Factory

BM-1 Production aircraft, 16 built. BM-1

Serienversion, 16 Maschinen

BM-2 Production aircraft with minor changes, 16 built. BM-2

Serienversion, 16 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first delivery to the U.S. Navy was in September 1931 with the first squadron VT-1S on board USS Lexington. In 1934 both the BM-1 and BM-2 were used onboard the USS Langley until 1937 when all the aircraft were withdrawn to shore bases.

Die erste Auslieferung an die U.S. Navy erfolgte im September 1931 an die Staffel VT-1S an Bord der USS Lexington. 1934 war sowohl die BM-1 und BM-2 Bord der USS Langley im Einsatz. 1937 wurden alle Flugzeuge zurückgezogen und nur noch von Landbasen aus eingesetzt.

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Drawings

Zeichnungen

Torpedo Squadrons

 

 

 

  VT-1B VT-1B VT-1B
 

 

 

  VT-1S VT-1S VT-2B
 

 

 

  VT-2B VT-2B VT-5

Bombing Squadrons

 

 

 

  VB-1B VB-1B VB-1B
 

 

 

  VB-3B VB-3B VB-3B
 

 

 

   
  VB-5B    

Marine Scout Squadrons

 

 

 

 
  VS-14M VS-15M  

Misc. Squadrons

 

 

 

  XT5M-1 A8051 XT2N-1 A8052 XT2N-1 A8052
 

 

 

  BM-1 BM-2 Protoype
 

 

 

  Prototype XBM-1 XBM-1
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Specifications

BM-2

Wingspan

Spannweite

12.5 m

Length

Länge

8.76 m

Height

Höhe

3.76 m

Wing area

Flügelfläche

40.5 m²

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-1690-44 radial engine, 625 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

235 km/h

Empty weight

Leergewicht

1'661 kg

Loaded weight

Startgewicht

2'820 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5'120 m

Range

Reichweite

665 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.62mm machine-guns (one forward-firing, one in rear cockpit)

1 x 454 kg Bomb or Torpedo

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Serial, Martin BM- T5M-
XT5M-1 A8052 1
XT2N-1 A8051 1
BM-1 A8879 - A8890 12
BM-2 A9170 - A9185 16
XBM-1 9212 1
BM-1 9214 - 9217 4

Total

35


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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