.

Felixstowe F-5L

.
.
.

Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
..

Development

Entwicklung

The twin-engine F-5L was one of the Felixstowe F series of flying boats developed by John Cyril Porte at the Seaplane Experimental Station, Felixstowe, England during the First World War for production in America.

Porte had taken the Curtiss H.12, an original design by the American Glenn Curtiss and developed them into a practical series of flying boats at the Felixstowe station. They then took their F.5 model and further redesigned it with better streamlining, a stronger hull using veneer instead of doped linen and U.S.-built 330 hp (later 400 hp) Liberty 12A engines. The prototype was built and tested in England and the design then taken over by the Naval Aircraft Factory, Philadelphia, where further modifications were made to suit their production methods under wartime conditions. The American-built version was also known as the Curtiss F-5L.
The F5L was built by the Naval Aircraft Factory (137), Curtiss (60) and Canadian Aeroplanes Limited (30).

Die zweimotorige F-5L war eines der Felixstowe Flugboote der F Reihe das von John Cyril Porte der Seaplane Experimental Station, Felixstowe in England während des Ersten Weltkrieges für die Produktion in Amerika entwickelt wurde.

Porte hatte eine Curtiss H.12, ein ursprünglicher Entwurf des Amerikaner Glenn Curtiss übernommen und entwickelte es in eine praktische Reihe von Flugbooten an der Felixstowe Station.  Dann nahmen sie ihr F.5 Modell und verbesserten es mit einem kürzeren und Strömungsgünstigen Rumpf und mit US-gebauten 330 PS (später 400 PS) Liberty 12A Motoren. Der Prototyp wurde in England gebaut und getestet und das Design dann von der Naval Aircraft Factory, Philadelphia, wo weitere Änderungen an der Serienversion gemacht wurde. Die amrikanischen Versionen wurde auch als Curtiss F-5L.
Die F-5L wurde von der Naval Aircraft Factory (137), Curtiss (60) und Canadian Aeroplanes Limited (30) gebaut.

.

Variants

Versionen

F-5L
PN-5

Felixstowe F-5L later redesignated PN-5 

F-5L
PN-5

Die Felixstowe F-5L wurde später PN-5 genannt.

  PN-6

Redesignated F-6L. Last two Naval Aircraft Factory F-5Ls, modified with revised tail surfaces

PN-6

Umbenannte F-6L. Letzte beiden F-5L wurden von der Naval Aircraft Factory umgabaut.

.

Operational history

Einsatzgeschichte

The F-5L entered US Navy service at the end of the war and was the US Navy’s standard patrol aircraft until 1928, when it was replaced by the PN-12.

Die F-5L wurde am Ende des Krieges in den Dienst der US Navy aufgenommen und war das Standard Patrouillenflugzeuge bis 1928 als es von der PN-12 ersetzt wurde.

.

Drawings

Zeichnungen

 

F-5L

F-5L VS-1 F-5L VS-1

 

 

F-5L VS-1 F-5L VS-1 F-5L VS-1
 
  NAF F-5L NAF F-5L NAF F-5L
 
  NAF F-5L NAF F-5L NAF F-5L
 
  NAF F-5L NAF F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Canadian F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L VS-1 Curtiss F-5L VJ-1
 
  Curtiss F-5L VJ-1 Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L VS-1
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
 
  Curtiss F-5L Curtiss F-5L Curtiss F-5L
     
  Curtiss F-5L VS-2O    
.

Specifications

Technische Daten

Specifications

F-5L

Wingspan

Spannweite

31.62 m

Length

Länge

15.04 m

Height

Höhe

5.72 m

Wing area

Flügelfläche

129.8 m²

Engine

Motor

2 × Liberty 12A, 400 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

154 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,955 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,508 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

2,926 m

Range

Reichweite

1335 km

Armament

Bewaffnung

4 × 7.7 mm machine guns
 Up to 250 Kg of bombs

.

Serials

Seriennummern

Felixstowe F-5L
A3333 - A3362 F-5L (Canadian) 30
A3363 - A3382 F-5L (Canadian) (20)
A4281 - A4340 F5L (Curtiss) 60
A3559 - A3617 F5L (NAF) 69
A3618 - A3658 F5L (NAF) (41)
A3659 - A3683 F5L (NAF) 24
A3684 - A3783 F5L (NAF) (100)
A3784 - A3800 F5L (NAF) 17
A3801 - A3858 F5L (NAF) (58)
A3859 - A3880 F5L (NAF) 22
A3881 F5L (NAF) (1)
A3882 F5L (NAF) 1
A3883 - A3885 F5L (NAF) (3)
A3886 - A3940 F5L (NAF) 55
A3941 - A4008 F5L (NAF) (68)
A4009 - A4013 F5L (NAF) 5
A4014 - A4035 F5L (NAF) (22)
A4038 F5L (NAF) 1

Total

227


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -