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North American OV-10 Bronco

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Development

Entwicklung

The North American Rockwell OV-10 Bronco is an American twin-turboprop light attack and observation aircraft. It was developed in the 1960s as a special aircraft for counter-insurgency (COIN) combat, and one of its primary missions was as a forward air control (FAC) aircraft. It can carry up to 1,450 kg of external munitions and internal loads such as paratroopers or stretchers, and can loiter for three or more hours.

A specification for the Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) was approved by the U.S. Navy, Air Force, and Army and was issued in late 1963. The LARA requirement was based on a perceived need for a new type of "jungle fighting" versatile light attack and observation aircraft. Existing military aircraft in the observation role, such as the Cessna O-1 Bird Dog and O-2 Skymaster, were perceived as obsolescent, with too slow a speed and too small a load capacity for this flexible role.

In August 1964, the NA-300 was selected. A contract for seven prototype aircraft was issued in October 1964. The Bronco started flying midway through the Charger's test program on 16 July 1965, and became one of the premier counter-insurgency (COIN) aircraft of the next 30 years.

Die North American Rockwell OV-10 Bronco ist ein amerikanisches leichtes Angriffs- und Beobacht-ungsflugzeug mit zwei Turboprops. Es wurde in den 1960er Jahren als Spezialflugzeug für den Kampf gegen Aufständische (COIN) entwickelt, und eine seiner Hauptaufgaben war die als Forward Air Control (FAC) Flugzeug. Es kann bis zu 1.450 kg externe Munition und interne Lasten wie Fallschirmjäger oder Tragen tragen und drei oder mehr Stunden lang herumlungern.
Eine Spezifikation für das Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) wurde von der U.S. Navy, Air Force und Army genehmigt und Ende 1963 veröffentlicht Angriffs- und Be-obachtungsflugzeuge. Bestehende Militärflug-zeuge in der Beobachtungsrolle, wie die Cessna O-1 Bird Dog und O-2 Skymaster, wurden als veraltet angesehen, mit einer zu langsamen Ge-schwindigkeit und einer zu geringen Tragfähigkeit für diese flexible Rolle.

Im August 1964 wurde der NA-300 ausgewählt. Ein Vertrag über sieben Flugzeugprototypen wurde im Oktober 1964 ausgestellt. Der Bronco flog am 16. Juli 1965 in der Mitte des Testprogramms des Charger und wurde eines der führenden Flugzeuge zur Aufstandsbekämpfung (COIN) der nächsten 30 Jahre.

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Variants

 

Versionen

 

OV-10A

Original production version 114 planes

OV-10A

Erste Produktionsmaschine 114 Maschinen 
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O

G

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Drawings

Zeichnungen

 

Light Attack Squadrons

 
 

 

 

VAL-4-04.png (75936 Byte) VAL-4-03.png (76610 Byte) VAL-4-01.png (72242 Byte)
  VAL-4 VAL-4 VAL-4
 

Misc.

 
 

 

 

VS-41-02.png (73696 Byte) VS-41-01.png (72689 Byte) NATC-01.png (79911 Byte)
  VS-41 VS-41 NATC
 

 

 

WSD-01.png (71780 Byte)    
  WSD    
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Specifications

OV-10A

Wingspan

Spannweite

12,19 m

Length

Länge

12,12 m

Height

Höhe

4,62 m

Wing area

Flügelfläche

27,03 m²

Engine

Motor

2 x Garret
T-76-G-10/12, 715 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

452 km/h

Empty weight

Leergewicht

3.127 kg

Loaded weight

Startgewicht

6.552 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7.315 m

Range

Reichweite

2.414 km

Armament

Bewaffnung

4 MGs M60
Kaliber 7,62 mm

Capacity Zuladung

Crew 2

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Serial, North American OV-10 Bronco

YOV-10A

152879 - 152885 

7

OV-10A

155390 - 155503 

114

OV-10B

158292 - 158309 

18

OV-10E

159057 - 159072 

16

OV-10C

159134 - 159149 

16

OV-10C

158396 - 158411 

16

Total

187


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last update 1. January 2022

written 1. January 2022

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