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North American A-5 Vigilante

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Development

Entwicklung

The Vigilante, designed and built by North American Aircraft Division at Columbus, Ohio, was the only Mach 2 bomber to serve aboard a Navy carrier. It was one of the largest and heaviest aircraft ever accepted for service aboard U.S. Navy carriers. Production began in 1956 and it entered squadron service in June 1961. It was fully deployed by August 1962, when the USS Enterprise, the Navy's first nuclear aircraft carrier, made its inaugural cruise.

 

Changing defense strategies marked a change of focus away from carrier-based, heavy attack squadrons. In 1964, all the Vigilantes were reconfigured as reconnaissance aircraft and designated RA-5C. Reconnaissance gear was mounted in what had been the Vigilante's bomb bay. Other modifications allowed the RA-5C to carry four external fuel tanks. These additions increased the airplane's range on reconnaissance missions.

 

The RA-5C Vigilante first flew on June 30, 1962, and was capable of all-weather, long-range, carrier- or land-based, multisensor, reconnaissance missions involving high-altitude supersonic, or very low-altitude, high-speed penetrations. Its inertial navigation system provided the precise position location information demanded. The Vigilante pilot and the reconnaissance/attack navigator (RAN) sat in tandem under individual clamshell-type canopies. The RAN controlled all reconnaissance functions, although the pilot could assume control of the oblique-mounted serial frame cameras.

 

The RA-5C featured a high, thin swept wing and all-movable slab-type tail surfaces with spoiler/deflectors in lieu of conventional ailerons for lateral control. The wing was equipped with flaps and droopable leading edges with boundary layer control, which, when used in conjunction with the spoiler/deflectors, improved low-speed flight characteristics.

Die Vigilante wurde von der North American Aircraft Division gebaut in Columbus, Ohio entworfen und gebaut. Sie war der einzige Mach 2-Bomber der von der an Bord ein Flugzeugträger betrieben wurde.Es war eines der grössten und schwersten Flugzeuge, das jemals für den Dienst an Bord der US-Navy Flugzeugträger akzeptiert wurde. Die Produktion begann im Jahre 1956 und im Juni  1961 begann der trat in Dienst. Der erste vollständige Einsatz begann im August 1962 auf dem nuklearen Flugzeugträger USS Enterprise.

Der Wechsel der Verteidigungsstrategiemarkierte einen Wechsel der Mission weg von den schweren Angriff Staffeln. Im Jahr 1964 wurden alle Vigilantes als Aufklärer umgebaut und als RA-5C bezeichnet. Das Aufklärungsequipment wurde im ehemaligen Bombenschacht montiert. Als weitere Änderung konnte die RA-5C bis zu vier externen Treibstofftanks tragen.

Die RA-5C Vigilante flog erstmals am 30. Juni 1962, und war allwettertauglich, Land oder Trägergestützt und mit Sensoren für Aufklärungs-Missionen, in grosser Höhe und Überschallgeschwindigkeit oder sehr niedriger Höhe ausgerüstet. Das interne Navigation System war in der Lage die genaue Position und andere Standortinformationen zu liefern. Der Vigilante Pilot- und der Aufklärungs- und Angriffs-Navigator (RAN) sassen im Tandem in einzelnen Cockpits. Der RAN kontrollierte alle Aufklärungs-Funktionen, und konnte auch anstelle des Piloten die Kontrolle übernehmen wenn die  schräg montierten Kameras eingesetzt wurden.

Die RA-5C hatte einen hoch angesetzten dünnen pfeilförmigen Flügel und voll bewegliche Höhen und Seitenruder sowie Spoiler / Windabweiser, anstelle von herkömmlichen Querrudern für die Flugkontrolle.  

Der Flügel war mit absenkbaren Flügelvorderkanten und angeblasenes Landeklappen ausgerüstet, die im Zusammenspiel mit den Spoiler / Windabweiser die Langsamflugeigenschaft verbesserten.

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Variants

Versionen

  XA3J-1

Prototypes, two built.

  XA3J-1

Prototypen , zwei Maschinen

  A3J-1
A-5A

Production nuclear bomber variant. 59 built, 43 converted to RA-5C

A3J-1
A-5A

Nuklearer Bomber 59 Maschinen gebaut, 43 umgebaut als RA-5C

A3J-2
A-5B

Nuclear bomber with greater range.

A3J-2
A-5B

Nuklearer Bomber mit grösserer Reichweite

XA3J-3P
XRA-5C

Six A-5Bs converted as reconnaissance prototyped

XA3J-3P
XRA-5C

Sechs A-5B die als Prototypen der RA-5C umgebaut wurden.

A3J-3P
RA-5C

Reconnaissance version, 91 new-build plus 43 converted A-5As

A3J-3P
RA-5C

Aufklärungsvariante, 91 Maschinen plus 43 Umgebaute A-5A)

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The RA-5Cs served throughout the Vietnam War and were retired from service in 1980.

Die RA-5Cs diente während des Vietnam-Krieges  und wurde im Jahr 1980 aus dem Dienst genommen.

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Drawings

Zeichnungen

Heavy Attack Squadrons

 
  VAH-1 1963 VAH-3 1962 VAH-3 1963
VAH-3 1963 VAH-3 1964 VAH-7 1962
 
  VAH-7 1962 VAH-7 1963 VAH-7 1964

Reconnaissance & Heavy Attack Squadrons

 
  RVAH-1 1964 RVAH-1 1965 RVAH-1 1966
 
  RVAH-1 1967 RVAH-1 1968 RVAH-1 1970
 
  RVAH-1 1971 RVAH-1 1972 RVAH-1 1974
 
  RVAH-1 1975 RVAH-1 1977 RVAH-1 1978
 
RVAH-3 1966 RVAH-3 1970 RVAH-3 1971
 
  RVAH-3 1976 RVAH-3 1978 RVAH-5 1964
 
  RVAH-5 1965 RVAH-5 1967 RVAH-5 1969
 
  RVAH-5 1970 RVAH-5 1971 RVAH-51972
 
  RVAH-5 1973 RVAH-5 1974 RVAH-5 1975
 
  RVAH-5 1976 RVAH-6 1966 RVAH-6 1966
 
  RVAH-6 1967 RVAH-6 1969 RVAH-6 1971
 
  RVAH-6 1972 RVAH-6 1973 RVAH-6 1974
 
  RVAH-6 1975 RVAH-6 1977 RVAH-7 1965
 
  RVAH-7 1967 RVAH-7 1968 RVAH-7 1969
 
  RVAH-7 1971 RVAH-7 1972 RVAH-7 1974
 
  RVAH-7 1975 RVAH-7 1977 RVAH-7 1979
 
  RVAH-9 1964 RVAH-9 1965 RVAH-9 1967
 
  RVAH-9 1968 RVAH-9 1969 RVAH-9 1970
 
  RVAH-9 1971 RVAH-9 1971 RVAH-9 1972
 

  RVAH-9 1974 RVAH-9 1976 RVAH-9 1977
 
  RVAH-9 1978 RVAH-11 1967 RVAH-11 1968
 
  RVAH-11 1969 RVAH-11 1970 RVAH-11 1972
 
  RVAH-11 1973 RVAH-11 1975 RVAH-12 1966
 
  RVAH-12 1967 RVAH-12 1968 RVAH-12 1970
 
  RVAH-12 1971 RVAH-12 1972 RVAH-12 1974
 
  RVAH-12 1976 RVAH-12 1977 RVAH-12 1978
 
  RVAH-13 1966 RVAH-13 1967 RVAH-13 1967
 
  RVAH-13 1968 RVAH-13 1970 RVAH-13 1971
 
  RVAH-13 1972 RVAH-13 1974 RVAH-13 1976
 
  RVAH-14 1968 RVAH-14 1969 RVAH-14 1971
   
  RVAH-14 1973 RVAH-14 1974  

Test and Evaluation Squadrons

 
VX-5
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Specifications

Technische Daten

Specifications

RA-5C

Wingspan

Spannweite

16,15 m

Length

Länge

23,11 m

Height

Höhe

5,92 m

Wing area

Flügelfläche

70,05 m²

Engine

Motor

2× General Electric J79-GE-8 afterburning turbojets

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2.230 km/h

Empty weight

Leergewicht

17.009 kg

Loaded weight

Startgewicht

36.285 kg

Climb Rate

Steigrate

40.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

20.400 m

Range

Reichweite

2.075 km

Armament

Bewaffnung

keine

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Serials

Seriennummern

North American A-5 Vigilante
XA3J-1 145157 - 145158 2
A-5A 146694 - 146702 9
A-5A 147850 - 147863 14
A-5A 148924 - 148933 10
A-5A 149276 - 149299 24
A-5B 149300 - 149317 18
RA-5C 150823 - 150842 20
RA-5C 151615 - 161634 20
RA-5C 151726 - 151728 3
RA-5C 156608 - 156643 36

Total

156

Rebuilt to RA-5C
RA-5C 145157 + 146695 
146696 + 146698
146701 + 146702
147850 + 147852
147853 + 147854
147856 + 147857
147858 + 147859
147860 + 147861
148925 + 148926
148928 + 148929
148932 + 148933
149276 + 149277
149278 + 149279
149280 + 149281
149283 + 149284
149285 + 149286
149287 + 149288
149289 + 149291
149293 + 149294
149295 + 149296
149297 + 149298
149299
 

Total

43


- Last update: 6. June 2015 Written: 3. November  2012 - -
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