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Vought OS2U- Kingfisher

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Aircraft of the U.S. Navy

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Development

Entwicklung

The Vought OS2U- Kingfisher was an catapult-launched observation floatplane. In the late 1930s, Vought was tasked with designing an observation monoplane aircraft for the U.S. Navy suitable for a multitude of tasks including directing battleship fire. In replacing the standard biplane observation aircraft with a more modern monoplane design.It was a compact mid-wing monoplane, with a large central float and small stabilizing floats. Performance was modest, because of its light engine. The OS2U- could also operate on fixed, wheeled, taildragger landing gear. The OS2U first flew on 1 March 1938.

The OS2U was the main shipboard observation aircraft used by the U.S. Navy during World War II, and 1,519 of the aircraft were built. It served on battleships and cruisers of the US Navy, with the U.S. Marine Corps in VMS-3, with the United States Coast Guard at coastal air stations..

Die Vought OS2U- Kingfisher war ein Katapult- Beobachtungs-Wasserflugzeug. In den späten 1930er Jahren, wurde Vought mit dem Entwurf eines Eindecker-Beobachtungs-Flugzeug für die US Navy das für eine Vielzahl von Aufgaben, einschließlich Artilleriebeobachtung eingesetzt werden konnte. Die OS2U- ersetze die Standard-Doppeldecker durch einen modernen kompakten Mitteldecker mit einem großen zentralen Schwimmer und kleinen Stabilisierungschwimmer. Die Leistungen war bescheiden, wegen seinem schwachen Motor. Die OS2U- konnte auch mit Landfahrwerk betreiben werden. Die OS2U flog erstmals am 1. März 1938.

Die OS2U war das wichtigste Schiffsgestützte Beobachtung Flugzeug der U.S. Navy im Zweiten Weltkrieg. 1519 Maschinen wurden gebaut.Es diente auf Schlachtschiffen und Kreuzer der U.S Navy und bei der VMS-3 des U.S. Marine  Corps und der United States Coast Guard.

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Variants

Versionen

 

XOS2U-1

Prototype Vought Model VS.310 powered by a 450 hp Pratt & Whitney R-985-4 engine, one built.

XOS2U-1

Prototyp Vought Modell VS.310 angetrieben von einem 450 PS starken Pratt & Whitney R-985-4-Motor, eine Maschine

 

OS2U-1

Initial production variant as the prototype but powered by a 450 hp Pratt & Whitney R-985-48, 54 built.

OS2U-1

Erste Herstellungsvariante , aber angetrieben von einem 450 PS starken Pratt & Whitney R-985-48, 54 Maschinen gebaut.

 

OS2U-2

Production variant with minor equipment changes and powered by a 450 hp Pratt & Whitney R-985-50, 158 built.

OS2U-2

Produktionsvariante mit kleineren Änderungen und angetrieben von einem 450 PS starken Pratt & Whitney R-985-50, 158 Maschinen gebaut.

 

OS2U-3

O2SU-2 with self-sealing fuel tanks, armour protection, two .7.62 mm guns (dorsal and nose mounted), powered by a 450 hp  Pratt & Whitney R-985-AN2 engine, 1006 built

OS2U-3

O2SU-2 mit selbstdichtenden Kraftstofftanks, Panzerung, zwei .7.62 mm MG (Heck und in der Nase montiert), angetrieben von einem 450 PS starken Pratt & Whitney R-985-AN2 Motors, 1006 Maschinen gebaut

 

OS2U-4

Two aircraft converted with narrow-chord and high-aspect ratio wings, also fitted with full-span flaps. Not developed.

 

OS2U-4

Zwei umgebaute Flugzeuge mit einem schmalem-hochauftreibenden Flügel, mit Klappen auf der ganzen  Flügellänge. Nicht weiterentwickelt.

 

OS2N-1

OS2U-3 built by the Naval Aircraft Factor, 300 built.

OS2N-1

OS2U-3 die von der Naval Aircraft Factor gebaut wurden, 300 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first 54 Kingfishers were delivered to the U.S. Navy beginning in August 1940. Many of the following 158 OS2U-2s were attached to flight training at NAS Pensacola, Florida, but 53 were assigned to equip the newly established Inshore Patrol Squadrons, based at NAS Jacksonville, Florida. In 1942, nine more Inshore Patrol Squadrons were established, all exclusively equipped with OS2N-1s built by the Naval Aircraft Factory.

The Kingfisher was widely used as a shipboard, catapult-launched scout plane on U.S. Navy battleships, heavy cruisers and light cruisers during World War II, as well as playing a major role in support of shore bombardments and air-sea rescue.

Die ersten 54 Kingfisher wurden im August 1940an die US Navy ausgeliefert. Viele der folgenden 158 OS2U-2s wurden zur Schulung an die  NAS Pensacola geliefert, 53 wurden Küsten Patrouillen Staffeln in NAS Jacksonville, Florida geliefert. 1942 wurden weitere neun Küsten Patrouillen Staffeln aufgestellt, die alle ausschließlich mit OS2N-1 dien von der Naval Aircraft Factory gebaut wurden ausgestattet waren.

Die Kingfisher wurde im Zweiten Weltkrieg vielfach als schiffsgestütztes Beobachtung Flugzeug der U.S. Navy auf Schlachtschiffen leichten und schweren Kreuzern verwendet. Sie spielte auch eine wichtige Rolle beim Küstenbeschuss und der Seenotrettung.

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Drawings

Zeichnungen

 
 

VO-1 1939

VO-3 1939

VO-4 1940

 
  VS-1 D1 (Later VS-31) 1942

VS-2 D1 (Later VS-32) 1941

VS-5 D4 (Later VS-36) 1941

   
 

XOSU2U-1 Prototype 1934

NAS Anacostia 1940

 
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Specifications

OS2U-3

Wingspan

Spannweite

10.95 m

Length

Länge

10.31 m

Height

Höhe

4.61 m

Wing area

Flügelfläche

24 m²

Engine

Motor

1 × Pratt & Whitney R-985-AN-2 radial engine, 450 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

264 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,870 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,721 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,960 m

Range

Reichweite

1,296 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.62 mm machine guns, up to 295 kg of Bombs

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Serial, Vought OS2U- Kingfisher

XOS2U-1

0951

1

OS2U-1

1681 - 1734

54

OS2U-2

2189 - 2288

100

OS2U-2

3073 - 3130

58

OS2U-3

5284 - 5989

706

OS2U-3 5990 - 6289 (300)

OS2U-3

09393 - 09692

300

OS2N-1

01216 - 01515

300

Total

1'519


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last update 27. June 2015

written 27. June 2015

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