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Vought TBU- Sea Wolf .
Consolidated TBY- Sea Wolf .
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Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
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Development

Entwicklung

The original design was not by Consolidated Aircraft, but rather by Vought, who designed the then XTBU-1 Sea Wolf to a 1939 US Navy requirement. The first prototype flew two weeks after Pearl Harbor. Its performance deemed superior to the Avenger and the Navy placed an order for a 1,000 examples.
Several unfortunate incidents intervened; the prototype was damaged in a rough arrested landing trial, and when repaired a month later was again damaged in a collision with a training aircraft. Once repaired again, the prototype was accepted by the Navy.
However, by this time Vought was heavily over-committed to other contracts, especially for the F4U Corsair fighter, and had no production capacity. It was arranged that Consolidated-Vultee would produce the aircraft (as the TBY), but this had to wait until the new production facility in Allentown, Pennsylvania was complete, which took until late 1943.

Der ursprüngliche Entwurf stammte nicht von Consolidated Aircraft, sondern von Vought, der die XTBU-1 Sea Wolf 1939 nach einer Anforderung der US Navy Anforderung baute. Der erste Prototyp flog zwei Wochen nach Pearl Harbor. Seine Leistung waren besser als die der Avenger und die Navy erteilte einen Auftrag über 1.000 Maschinen.

Mehrere Vorfälle behinderten das Testprogramm. Bei einer rauen Landung wurde die Maschine beschädigt. Nach der Reparatur wurde die Maschine erneut bei der einer Kollision mit einem Schulflugzeug beschädigt.
Zu diesem Zeitpunkt war Vought war stark durch andere Aufträge belastest, insbesondere für die F4U- Corsair und hatte keine Produktions-kapazitäten. Es wurde angeordnet, dass Consolidated-Vultee das Flugzeug als TBY produzierten sollte. Dies musste jedoch warten bis der neue Produktionsstandort in Allentown in Pennsylvania fertig war, dies dauerte bis Ende 1943.

Variants

Versionen

XTBU-1

Prototype powered by a 1,800 hp Pratt & Whitney XR-2800-6 18-cylinder, radial engine

XTBU-1

Prototyp angetrieben von einem 1,800 PS Pratt & Whitney XR-2800-6 18-Zylinder Sternmotor.

TBY-1

not build

TBY-1

nicht gebaut

TBY-2

Production aircraft similar to the XTBU-1 but powered by a Pratt & Whitney 2,100 hp R-2800-22 18-cylinder, radial engine and equipped with radar; Only 180 were built.

TBY-2

Produktionsvariante ähnlich der XTBU-1 jedoch angetrieben von einem Pratt & Whitney 2,100 PS R-2800-22 18-Zylinder, Sternmotor und ausgerüstet mit einem Radar, Nur 180 Maschinen

TBY-3

600 improved TBY-2s were ordered but all were cancelled before production began

TBY-3

Bestellung von 600 verbesserten TBY-2 die jedoch bevor die Produktion begann annulliert wurde.

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Operational history

Einsatzgeschichte

The production TBYs were radar-equipped, with a radome under the right-hand wing. The first one flew on 20 August 1944. By this time, though, the Avenger equipped every torpedo squadron in the Navy, and there was not really any place for the Sea Wolf; in addition, numerous small problems delayed things. The Sea Wolf had seen no action by the Japanese surrender, after which all orders were cancelled.

Die Serienmaschinen der TBY waren mit einem Radar ausgerüstet, das Radom befand sich unter dem rechten Flügel. Die erste Maschine flog am 20. August 1944. Zu dieser Zeit waren die Torpedostaffeln mit der Avenger ausgerüstet, für die Sea Wolf bestand kein wirklicher Bedarf, zusätzlich behinderten viele kleine technische Probleme die Einführung. Die Sea Wolf wurde bis zur japanischen Kapitulation nicht im Kampf eingesetzt, danach wurden die Aufträge storniert.

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Drawings

Zeichnungen

 

TBU-1 Prototyp 1941

TBU-1 Prototyp 1943

Prototyp 1942

 

 

TBY-2 Prototyp 1942

NATC ST 1945

ATTDTU 1946

 

 

VT-97 1945

VT-154 1945

VT-154 1945

Specifications

Technische Daten

Specifications

TBY-2

Wingspan

Spannweite

17.35 m

Length

Länge

11.95 m

Height

Höhe

4.72 m

Wing area

Flügelfläche

40.88 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-2800-6 Double Wasp radial engine, 2,000 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

492 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,142 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,386 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,290 m

Range

Reichweite

2,414 km

Armament

Bewaffnung

4 x 12.7 mm MG
Up to 910 kg of bombs or one torpedo

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Serials

Seriennummern

Vought TBU- Sea Wolf

XTBU-1

2542

1

Total

1

Consolidated TBY- Sea Wolf

TBY-2

30299 - 30367

69

TBY-2

30368 + 30370

(2)

TBY-2

30369

1

TBY-2

30371 - 30480

110

TBY-2

30481 - 31398

9

TBY-3

118929 - 119528

600

Total

180


- Last update: 1. August 2015 Written: 3. November  2012 - -
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