.

Vought VE-7 & VE-9 Bluebird

.
.
.

Contents

Inhalt

  Development     Entwicklung  
  Variants     Versionen  
  Operational history     Einsatzgeschichte  
  Drawings / Markings     Zeichnungen / Markierungen  
  Specifications     Technische Daten  
  Serials     Seriennummern  
..

Development

Entwicklung

The Vought VE-7 "Bluebird" was an early biplane, it was designed as a two-seat trainer of  the U. S. Navy as its very first fighter aircraft. In 1922, a VE-7 became the first plane to take off from an American aircraft carrier.

   The Navy received the first machine in May 1920. Production orders soon followed, in fact beyond what the fledgling Vought organization could handle, and the Naval Aircraft Factory was pressed into service. In all, 119 VE-7s were built.

The fighter version of the VE-7 was designated VE-7S. It was a single-seater, the front cockpit being faired over and a 7.62 mm Vickers machine gun mounted over it, on the left side and synchronized to fire through the propeller. Some planes, designated VE-7SF, had floatation gear consisting of inflatable bags stowed away, available to help keep the plane afloat when ditching at sea.

The VE-9 variant, first delivered to the Navy on 24 June 1922, was essentially an improved VE-7, with most of the improvements in the fuel system area. Four of the 21 ordered by the U.S. Navy were unarmed observation float seaplanes for battleship catapult use.

Die Vought VE-7 "Bluebird" war ein früher Doppeldecker, der als zweisitziger Trainer der U.S. Navy entworfen wurde und ihr  erstes Kampfflugzeug war. 1922 wurde eine VE-7 das erste Flugzeug, das von einem amerikanischen Flugzeugträger startete.

Die VE-7 war bei der U.S. Navy auf Interesse gestoßen, so bekam diese im Mai 1920 die erste Maschine. Die Serienproduktion erfolgte kurz danach. Dieser Auftrag war zu gross für Vought und so fertigte die Naval Aircraft Factory ebenfalls Maschinen. Insgesamt wurden 128 VE-7 gebaut.

Die Jagdversion wurde VE-7S genannt und war ein Einsitzer mit einem propellersynchronierten Vickers 7,62 mm Maschinengewehr. Einige Maschinen des Typs VE-7SF hatten aufblasbare Schwimmkörper, die bei einer Notwasserung das Flugzeug über Wasser halten sollten.

Die VE-9-Variante, die am 24. Juni 1922 an die Marine geliefert wurde, war im wesentlichen eine verbesserte VE-7 mit den meisten Verbesserungen im Bereich des Kraftstoffsystems. Vier der 21 von der U.S. Navy bestellten Maschinen waren unbewaffnete Beobachtungs-Wasserflugzeuge für den gebrauch auf Schlachtschiffen.

.

Variants

Versionen

VE-7

Standard two-seat trainer, 39 built

VE-7

Zweisitziger-Standard-Trainer, 39 Maschinen gebaut
 

VE-7G

Armed VE-7 with flexible 7.62 mm machine gun in the rear cockpt and a synchronized in the forward. 24 converted from VE-7

VE-7G

Bewaffnete VE-7 mit flexiblen 7,62 mm-Maschinengewehr im hinteren Cockpit und synchronisierten vorne. 24 umgebaut aus VE-7
 

VE-7GF

VE-7G with emergency floating gear, One converted from VE-7

VE-7GF

VE-7G mit Notschwimmereinrichtung Eine VE-7 umgebaut
  VE-7H

Trainer or unarmed observation hydroplane (Seaplane), 9 built

VE-7H Trainer oder unbewaffnetes Beobachtungs-Wasserflugzeug , 9 Maschinen  gebaut
  VE-7S

Single-seat fighter with synchronized 7.62 mm machine gun, one built

  VE-7S Einsitziger Jäger mit synchronisiertem 7,62 mm Maschinengewehr, eine Maschine gebaut
  VE-7SF

VE-7S with emergency floating gear, 11 built

  VE-7SF VE-7S mit Notschwimmereinrichtung, 11 Maschinen gebaut
  VE-7SH

One VE-7SF converted into a floatplane.

VE-7SH Eine VE-7SF in ein Wasserflugzeug umgebaut
  VE-9

VE-7 with increased speed  to 192 km/h and ceiling to  5,740 m, 17 built

  VE-9 VE-7 mit auf 192 km / herhöhter Geschwindigkeit  und Gipfelhöhe von 5.740 m, 17 Maschinen gebaut
  VE-9H

Four unarmed observation float seaplanes

  VE-9H Vier unbewaffnete Beobachtungs-Wasserflugzeuge
.

Operational history

Einsatzgeschichte

The VE-7s equipped the Navy's first two fighter squadrons VF-1 and VF-2. A VE-7 flown by Lieutenant Virgil C. Griffin made history on October 17, 1922 when it took off from the deck of the newly commissioned carrier USS Langley. The VE-7s were the Navy's frontline fighters for several years, with three still assigned to the Langley in 1927; all were retired the following year.

Die VE-7-Maschinen wurden den Marine-Jagdstaffeln VF-1 und VF-2 zugewiesen. Am 17. Oktober 1922 gelang Leutnant Virgil C. Griffin der erste Start vom Deck des neuen Flugzeugträgers USS Langley. Die letzten drei Maschinen wurden noch 1927 von der Langley verwendet und 1928 endgültig ausgemustert.

.

Drawings

Zeichnungen

 

VE-7H 1922

VO-? BB-34 USS New York 1919

VO-? BB-35 USS Texas 1919

 

  VO-? BB-46 USS Maryland 1922 VO-1 BB-46 USS Maryland 1922 VO-6 BB-34 USS New York 1922

 

..
  VO-1 BB-37 USS Oklahoma 1924

VO-1 BB-46 USS Maryland 1924

VO-1 BB-46 USS Maryland 1924

 

 

VO-6 BB-33 USS Arkansas 1924

VO-3 CL-5 USS Milwaukee1925

NAS Anacostia 1925

.

Specifications

Technische Daten

Specifications

VE-7

Wingspan

Spannweite

10.47 m

Length

Länge

7.45 m

Height

Höhe

2.63 m

Wing area

Flügelfläche

26.43 m²

Engine

Motor

1 × Wright-Hispano E-3 eight-cylinder engine 180 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

171 km/h

Empty weight

Leergewicht

631 kg

Loaded weight

Startgewicht

879 kg

Climb Rate

Steigrate

225 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,600 m

Range

Reichweite

467 km

Armament

Bewaffnung

1 Vickers 7.62 mm machine gun synchronize to fire through the propeller

.

Serials

Seriennummern

Vought VE-7 & VE-9

VE-7

A5661 - A5700

10

VE-7

A5912 - A5941

30

VE-7 (NAF)

A5942 - A5969

28

VE-9 (NAF)

A5970

1

VE-7 (NAF)

A6011 - A6020

10

VE-7

A6021 - A6030

10

VE-7H (NAF)

A6436 - A6444

9

VE-9

A6461 - A6481

21

Total

119


-

last update 22. Oktober 2016

written 22. Oktober 2016

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -