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Curtiss R5C- Commando

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Aircraft of the U.S. Marines Corps

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Development

Entwicklung

The Curtiss C-46 Commando is a twin-engine transport aircraft derived from the Curtiss CW-20 pressurised high-altitude airliner design. It was used as a military transport during World War II by the United States Army Air Forces and also the U.S. Navy /U.S. Marine Corps. The C-46 served in a similar role to its Douglas-built counterpart, the C-47 Skytrain, but it was not as extensively produced as the latter.

The CW-20 was a private venture intended to compete with the four-engined Douglas DC-4 and Boeing 307 Stratoliner by the introduction of a new standard in pressurized airliners. The CW-20 had a patented fuselage conventionally referred to as a "figure-eight" (or "double-bubble"), which enabled it to better withstand the pressure differential at high altitudes. The sides of the fuselage creased at the level of the floor that separated the two portions and shared in the stress of each, rather than supporting itself. A decision to use a twin-engine design instead of a four-engines was considered viable if sufficiently powerful engines were available, allowing for lower operating costs and a less complex structure.

Powered by two 1,700 hp R-2600-C14-BA2 Wright Twin Cyclones, the prototype flew for the first time on 26. March 1940. After testing, modifications, including the fitting of a large single tail to improve stability at low speeds were made.

Die Curtiss C-46 Commando ist ein zweistrahliges Transportflugzeug, das vom Design her ein Höhenflugzeugs Curtiss CW-20 mit Druckkabine abgeleitet ist. Es wurde während des Zweiten Weltkriegs von den United States Army Air Forces und auch der U.S. Navy / U.S. Marinekorps. Der C-46 spielte eine ähnliche Rolle wie sein von Douglas gebautes Gegenstück, der C-47 Skytrain, aber er wurde nicht so umfangreich produziert wie letzterer.
Die CW-20 war ein privates Unternehmen, das mit der viermotorigen Douglas DC-4 und der Boeing 307 Stratoliner durch die Einführung eines neuen Standards für Druckflugzeuge konkurrieren sollte. Der Rumpf hatte einen Querschnitt aus zwei Kreissegmenten, damit er ausreichend Raum für Passagiere und Fracht bot, von vorne erinnert die Zelle aufgrund der Einschnürung auf Höhe des Kabinenbodens daher an eine Acht. Die Seiten des Rumpfes falteten sich auf Höhe des Bodens, der die beiden Teile trennte, und teilten die Belastung der beiden Teile. Eine Entscheidung, ein zweimotoriges Design anstelle eines viermotorigen zu verwenden, wurde als praktikabel angesehen, wenn ausreichend leistungsstarke Motoren verfügbar waren, was niedrigere Betriebskosten und eine weniger komplexe Struktur ermöglichte.
Angetrieben von zwei 1.700 PS starken R-2600-C14-BA2 Wright Twin Cyclones flog der Prototyp am 26. März 1940 zum ersten Mal. Nach Tests wurden Modifikationen vorgenommen, darunter der Einbau eines grossen Einzelleitwerks zur Verbesserung der Stabilität bei niedrigen Ge-schwindigkeiten .

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Variants

 

Versionen

  R5C-1
C-46A

Twin-engined military transport aircraft for the U.S. Marine Corps. Similar to the C-46A Commando. 160 built. 

R5C-1
C-46A

Zweimotoriges Transportflugzeug für das U.S. Marine Corps, ähnlich der C-46A Commando. 160 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The US. Marines Corps found the aircraft useful in their amphibious Pacific operations, flying supplies in and wounded soldiers out of numerous and hastily-built island landing strips. A number remained in service for several years after the war ended.

Das US. Marines Corps fand das Flugzeug sinnvoll für ihre amphibischen Operationen Pazifik, Luft-transport und der Evakuation von verwundete Soldaten von den zahlreichen und hastig gebauten Landungsstreifen auf den Inseln. Eine Zahl blieb  für mehrere Jahre nach Kriegsende im Dienst.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  VMR-153 (1950) VMR-252 (1947)

NAS Corpus Christi (1953)

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Specifications

R5C-1

Wingspan

Spannweite

32.9 m

Length

Länge

23.27 m

Height

Höhe

6.63 m

Wing area

Flügelfläche

126.8 m²

Engine

Motor

2× Pratt & Whitney R-2800-51 radial engines, 2,000 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

433 km/h

Empty weight

Leergewicht

14,700 kg

Loaded weight

Startgewicht

22,000 kg

Climb Rate

Steigrate

6.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,410 m

Range

Reichweite

4,750 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung 50 passengers
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Serials, Curtiss R5C- Commando
R5C-1 39492 - 39611 120
R5C-1 50690 - 50729 40

Total

160


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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