.

Grumman F9F- Panther

.

Aircraft of the U.S. Marines Corps

.
.
.
 

Development

Entwicklung

Ordered

   

Bestellt

.
 

Variants

Versionen

  XF9F-2 The first two prototypes XF9F-2 Erste zwei Prototypen
  F9F-2 First production version, powered by J42-P-6 engine. 567 build F9F-2 Erste Version der Panther mit Pratt & Whitney J42-P-6 Triebwerk. 567 Flugzeuge gebaut
F9F-2B Version fitted with underwing racks for bombs and rockets. All F9F-2s were eventually so modified, and the B designation was dropped. F9F-2B Version mit Waffenrecks für Bomben und Raketen. Alle F9F-2 wurden so modifiziert und die Bezeichnung wieder aufgegeben. 
F9F-2P Unarmed photographic reconnaissance version used in Korea. F9F-2P Unbewaffneter Aufklärer der in Korea eingesetzt wurde.
F9F-2KD F9F-2s converted into unmanned target drone aircraft. F9F-2KD Umbau der F9F-2 zur unbemannten Drohne.
XF9F-3 The third prototype with Allison J33-A-8 engine. XF9F-3 Dritter Prototyp mit Allison J33-A-8 Triebwerk.
F9F-3 Allison J33-A-8 powered version produced as insurance against the failure of the J42, 54 built. All converted to J42 power later. F9F-3 Version mit einem Allison-Triebwerk J33-A-8, wurden aber wegen Unzuverlässigkeit des Motors zu F9F-2 umgebaut. 54 Flugzeuge gebaut.
XF9F-4 Prototype used in the development of the F9F-4. XF9F-4 Prototyp für die Entwicklung der F9F-4.
F9F-4 Version with longer fuselage with greater fuel load and powered by J33-A-16 engine. Most re-engined with J48-P-2 engine and completes as F9F-5. 73 planes planed but onyl a few where bulsd for the Marine Corps. F9F-4 Version mit einem Allison J33-A-16 Triebwerk mit 3.152 kg Schub und verlängertem Rumpf. Die meisten F9F-4 wurden wegen Triebwerksschwierigkeiten als F9F-5 fertig gestellt. 73 Flugzeuge geplant, einige wurden für das Marine Corps fertig gestellt.
F9F-5 Variant of F9F-4, but powered by Pratt & Whitney J48-P-2 engine, 616 built. F9F-5 Variante der F9F-4, aber mit einem Pratt & Whitney-J48-P-2-Triebwerk ausgerüstet. 616 Maschinen gebaut.
F9F-5P Unarmed photo-reconnaissance version with longer nose.36 built. F9F-5P Unbewaffneter Aufklärer mit verlängertem Bug. 36 Flugzeuge gebaut.
F9F-5K F9F-5s converted into unmanned target drone aircraft. F9F-5K Umbau der F9F-5 zur unbemannten Drohne.
F9F-5KD As drone directors for the F9F-5K drones. Redesignated DF-9E in 1962. F9F-5KD Umbau von F9F-5 zu Drohnenkontrollflugzeugen, nach 1962 als DF-9E bezeichnet
.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Grumman Panther served with distinction in the Korean War, downing two Yak-9s and five Mikoyan-Gurevich MiG-15s with a loss of one F9F. The type was the primary Navy jet fighter and ground-attack aircraft in the Korean conflict. Panthers were withdrawn from front-line service in 1956, but remained in training roles and with Reserve units until 1958, some continuing to serve in small numbers into the 1960s.

Die Grumman Panther diente mit Auszeichnung im Korea-Krieg, und schossen zwei Yak-9 und fünf Mikojan-Gurewitsch MiG-15 ab mit einem Verlust von einer F9F. Der Typ war der primäre Düsenjäger und Jagdbomber der Navy im Korea-Konflikt. Die Panthers wurden 1956 von den Frontstaffeln zurückgezogen, blieben aber in der Ausbildung- und den Reserve-Einheiten bis 1958, einige wenige sogar bis in die 1960er Jahre im Dienst.

.
 

Drawings

Zeichnungen

Marines Fighter Squadrons

 

 

 

  VMF-115 (1950) VMF-115 (1952) VMF-115 (1952)
 

 

 

  VMF-115 (1953) VMF-122 (1953) VMF-122 (1953)
 

 

 

 
  VMF-214 (1952) VMF-214 (1953) VMF-223 (1950)
 

 

 

  VMF-223 (1952) VMF-223 (1952) VMF-224 (1953)
 

 

 

  VMF-232 (1953) VMF-235 (1953) VMF-235 (1953)
 

 

 

  VMF-311 (1950) VMF-311 (1951) VMF-311 (1951)
 

 

 

  VMF-311 (1953) VMF-311 (1955) VMF-311 (1957)
 

 

 

  VMF-312 (1953) VMF-314 (1955) VMF-314 (1956)
 

 

 

  VMF-314 (1957) VMF-451 (1953)

Marines Attack Squadrons

 

 

 

  VMA-223 (1953) VMA-223 (1954) VMA-223 (1956)
 

 

 

  VMA-223 (1957) VMA-224 (1955) VMA-323 (1954)
 

 

 

  VMA-323 (1955) VMA-323 (1955) VMA-334 (1953)
 

 

 

 
  VMA-334 (1954)

Photographic Composite Squadrons

 

 

 

 
  VMJ-3  (1953) VMJ-3 (1955) VMJ-3 (1955)
 

 

 

  VMCJ-3  (1956)

Marines Training Squadrons

 

 

 

  VMFT-10 (1956) VMFT-20  (1953) VMFT-20 (1954)

Misc. Units

 

 

 

  MAG-33 MARS-37  
.
Specifications

F9F-5

Wingspan

Spannweite

11,8 m

Length

Länge

11,5 m

Height

Höhe

3,8 m

Wing area

Flügelfläche

23,2 m²

Engine

Motor

Pratt & Whitney J-48-P-6A 

2.835 kg Schub

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

932 km/h

Empty weight

Leergewicht

4.603 kg

Loaded weight

Startgewicht

8.492 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

13'045 m

Range

Reichweite

2'092 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm

910 kg of bombs

.
Serials, Grumman F9F- Panther
XF9F-2 122475 + 122477 2
F9F-2 122563 + 122567 2
F9F-2  122569 + 122570 2
F9F-2  122572 1
F9F-2 122586 - 122589 4
F9F-2 123016 - 123019 4
F9F-2 123044 -123067 24
F9F-2 123077 - 123083 7
F9F-2 123397- 123480 84
F9F-2 123482 - 123537 56
F9F-2 123539 - 123596  58
F9F-2 123598 -133615 18
F9F-2 133617 -133705 89
F9F-2 133707 1
F9F-2 133711 - 123713 3
F9F-2 123714 - 123740 (27)
F9F-2 125083 - 125155 73
F9F-2 127086 - 127215 130
F9F-2P 123041 + 123481 2
F9F-2P 123538 + 123597 2
F9F-2P 123616 + 133706 2
F9F-2P 133708 +133709  2
XF9F-3 122475  1
F9F-3 122564 + 122566 3
F9F-3 122568 + 122571 2
F9F-3 122573 - 122585 13
F9F-3 123020 - 123040 21
F9F-3 123042 - 123043 2
F9F-3 123068 - 123076 9
F9F-3 123087 1
XF9F4 123084 + 123086 2
F9F4 125081 1
F9F4 125913 - 125948 36
F9F-5 125156 - 125227 72
XF9F-5 123085 1
F9F-5 125080 + 125082 2
F9F-5 125228 - 125313 86
F9F-5 125414 - 125443 30
F9F-5 125447 - 125476 30
F9F-5 125489 - 125499 11
F9F-5 125533 - 125648 116
F9F-5 125893 - 125912 20
F9F-5 125949 -126256 213
F9F-5 126265 - 126290 26
F9F-5P 125314 -125321 8
F9F-5P 126265 - 126290 26
F9F-5P 126627 -126669 43
F9F-5P 127471 -127472 2

 

 

1

Total

1356


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -