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Lockheed C-130 Hercules

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Aircraft of the U.S. Marines Corps

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Development

Entwicklung

The Lockheed C-130 Hercules is a four-engine turboprop military transport aircraft designed and built originally by Lockheed. Capable of using unprepared runways for takeoffs and landings, the C-130 was originally designed as a troop, medevac, and cargo transport aircraft. The versatile airframe has found uses in a variety of other roles, including as a gunship, for airborne assault, search and rescue, scientific research support, weather reconnaissance, aerial refueling, maritime patrol, and aerial firefighting. It is now the main tactical airlifter for many military forces worldwide.

The first flight of the YC-130 prototype was made on 23 August 1954 from the Lockheed plant in Burbank, California. The initial production model, the C-130A, was powered by Allison T56-A-9 turboprops with three-blade propellers and originally equipped with the blunt nose of the prototypes. Deliveries began in December 1956, continuing until the introduction of the C-130B model in 1959. Some A-models were equipped with skis and re-designated LC-130D. As the C-130A became operational with Tactical Air Command, the C-130's lack of range became apparent and additional fuel capacity was added in the form of external pylon-mounted tanks at the end of the wings.
Die Lockheed C-130 Hercules ist ein viermotoriges Turboprop-Militärtransportflugzeug, das ursprüng-lich von Lockheed entworfen und gebaut wurde. Da die C-130 unvorbereitete Landebahnen für Starts und Landungen nutzen konnte, wurde sie ursprünglich als Truppentransporter, Medevac und Frachttransportflugzeug konzipiert. Die vielseitige Zelle hat in einer Vielzahl anderer Rollen Verwendung gefunden, einschließlich als Tanker für Hubschrauber Suche und Rettung-Maschinen, wissenschaftliche Forschungsunterstützung, Wet-teraufklärung, Seepatrouillen und Feuerbekäm-pfung. Es ist jetzt der wichtigste taktische Luft-trans-porter für viele Streitkräfte weltweit.
Der Erstflug des YC-130-Prototyps erfolgte am 23. August 1954 vom Lockheed-Werk in Burbank, Kalifornien. Das ursprüngliche Serienmodell, der C-130A, wurde von Allison T56-A-9 Turboprops mit Drei-Blatt-Propeller angetrieben und ursprünglich mit der stumpfen Nase der Prototypen ausgestattet. Die Aulieferung begann im Dezember 1956 und dauerte bis zur Einführung des Modells C-130B im Jahr 1959. Einige A-Modelle wurden mit Skiern ausgestattet und in LC-130D umbenannt. Als die C-130A mit dem Tactical Air Command einsatzfähig wurde, wurde die fehlende Reichweite der C-130 sichtbar und zusätzliche Treib-stoffkapazität wurde in Form von externen montier-ten Tanks am Ende der Tragflächen hinzugefügt.
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Variants

Versionen

  DC-130A

Drone control Aircraft

  DC-130A  
  HC-130B
R8V-1G

Rescue version of the C-130B for  USCG introduced in 1959.

  HC-130B
R8V-1G
 
  GV-1
C-130F

Tactical airlifter version for U.S. Marine Corps, Enhanced C-130B.

GV-1
C-130F
 
  GV-1U
KC-130F

U.S. Marine Corps aerial refueling tanker and tactical airlifter, Enhanced KC-130B

GV-1U
KC-130F
 
  GV-1L
LC-130F
Ski-equipped version for Arctic and Antarctic support operations   GV-1L
LC-130F
 
  HC-130E Modified rescue version of the C-130E for USCG. 6 built   HC-130E  
  C-130G     C-130G  
  EC-130G

four U.S. Navy C-130G (USAF C-130E) fitted with VLF transmitters

  EC-130G  
  HC-130H

Modified rescue version of the C-130H for USCG. 6 built

  HC-130H  
  HC-130J

Modified rescue version of the C-130J for USCG. 6 built

  HC-130J  
 

KC-130J

U.S. Marine Corps aerial refueling tanker and tactical airlifter, with new engines, avionics, and updated systems.

KC-130J  
 

KC-130R

14 former USAF aircraft transferred to the U.S. Marine Corps.

KC-130R  
  LC-130R

Ski-equipped version for Arctic and Antarctic support operations

  LC-130R  
  EC-130Q

U.S. Navy version of the C-130H, fitted with VLF transmitters,18  built.

  EC-130Q  
 

C-130T

Variant from C-130H-30

C-130T

 
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

O
 

G

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Drawings

Zeichnungen

Marine Aerial Refueler Transport Squadron

 

 

 

QD QH BH
 

VMGR-152

VMGR-234

VMGR-252

 

 

 

GR QB NY
  VMGRT-253

VMGR-352

VMRG-452
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Specifications

C-130H

Wingspan

Spannweite

40.40 m

Length

Länge

29.80 m

Height

Höhe

11.60 m

Wing area

Flügelfläche

162.10 m2

Engine

Motor

4 × Allison T56-A-15 turboprops, 4,590 shp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

592 km/h

Empty weight

Leergewicht

34,400 kg

Loaded weight

Startgewicht

70,300 kg

Climb Rate

Steigrate

9.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,060 m

Range

Reichweite

3,800 km

Armament

Bewaffnung

none

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Serials, Lockheed C-130 Hercules
GV-1 147572 - 147573  2
GV-1 148246 - 148249  4
GV-1L 148318 - 148321  4
GV-1 & GV-1U 149787 - 149805 9
GV-1 148890 - 148899  10
C-130F 150684 - 150690  7
C-130G 151888 - 151891  4
LC-130R 155917 1
EC-130Q 156170 - 156177  8
DC-130A 158228 - 158229  2
LC-130R 159129 - 159131  3
LC-130R 159132 - 159133  (2)
EC-130Q 159348 + 159469 2
     

Total

x


- Last update: 1. August 2015 Writen: 1. September 2010 - -
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