.

Aerospatiale HH-65 Dolphin

.

Aircraft of the U. S. Coast Guard

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The SA366 G1 Dauphin version was selected by the United States Coast Guard in 1979 as its new short range recovery (SRR) air-sea rescue helicopter, replacing the Sikorsky HH-52A Sea Guard. In total 109 helicopters, optimised for the USCG's search and rescue role tasks and given the designation HH-65A Dolphin, were acquired. The HH-65A is not able to perform water landings. The HH-65 normally carries a crew of four: Pilot, Copilot, Flight Mechanic and Rescue Swimmer.

Die SA366 Dauphin G1 wurde von der United States Coast Guard im Jahre 1979 zum neuen Kurzstrecken Rettungshubschrauber (SRR) gewählt und löste die Sikorsky HH-52A Sea Guard ab. Insgesamt 109 für die Such- und Rettungs-Rolle optimierte Hubschrauber wurden unter der Bezeichnung HH-65A Dolphin erworben. Die HH-65A ist nicht in der Lage, Wasserlandungen durchzuführen. Die HH-65 hat in der Regel eine Besatzung von vier: Pilot, Copilot, Bordmechaniker und Rettungs-Schwimmer.

.
 

Variants

Versionen

HH-65A

Initial USCG version, powered by two 734 shp  LTS101-750B-2 turboshafts.

HH-65A

Erste Version der USCG mit zwei LTS101-750B-2 Treibwerken mit 734 PS.

HH-65B

Avionics upgrade undertaken on a portion of the fleet.

HH-65B

Verbesserte Avionk bei einigen Maschinen der Flotte.

HH-65C

HH-65A/B upgraded with new 934 shp Arriel 2C2-CG engines, plus an upgraded main gearbox, upgraded tail gearbox, long-nose avionics compartment

HH-65C

Umbau der HH-65A/B mit neuen Arriel 2C2-CG Treibwerken mit 934 PS und verbessertem Getriebe, und Getriebe des Heckrotors und Avionik in der Flugzeugnase.

MH-65C

Further enhancement of the HH-65C within the USCG's Deepwater effort, which could include the installation of a flight deck recovery system, further transmission enhancements

MH-65C

Weiter verbesserte HH-65C für den Einsatz im offenen Meer mit der Installation eines Cockpit Recovery-System und einem weiter verbesserten Getriebe.

MH-65D

Upgraded flight navigation system common to Department of Defense helicopters.

MH-65D

Verbessertes Navigationssystem wie die Hubschrauber des Verteidigungsministeriums.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Dolphin is primarily a Short Range Recovery (SRR) aircraft. There are now total of 102 Dolphins in the Coast Guard Fleet. The fleet has home ports in 17 cities on the Atlantic and Pacific Oceans, Gulf of Mexico, Hawaii, and the Great Lakes region.
 

The Dolphin is usually deployed from shore but it can be deployed from medium and high endurance Coast Guard Cutters, as well as the Polar Icebreakers. The Dolphin's main jobs are: search and rescue, enforcement of laws and treaties (including drug interdiction), polar ice breaking, marine environmental protection including pollution control, and military readiness.

Die Dophin ist in erster Linie ein Kurzstrecken Rettungshubschrauber (SRR). Die Coast Guard verwendet heute 102 Dolphins. Die Flotte hat Stützpunkte in 17 Städten auf der Atlantik- und Pazifikseite, Golf von Mexiko, Hawaii, und die Region der Grossen Seen.
Die Dolphin wird in der Regel von der Küste aus eingesetzt, kann  aber auch von den mittleren und grossen Schiffen der Coast Guard sowie den Eisbrechern aus eingesetzt werden. Die wichtig-sten Aufgaben der Dolphin sind Such- und Ret-tungsdienste, Durchsetzung von US. Gesetzen (einschliesslich Drogenbekämpgfung), Schutz der Meeresumwelt einschliesslich der Bekämpfung der Umweltverschmutzung und militärische Bereitschaft. 

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
 

-

   
.
Specifications

HH-65A

Rotor diameter

Rotordurchmesser

11.90 m

Length

Länge

11.60 m

Height

Höhe

4.00 m

Engine

Motor

2× Turbomeca Arriel 2C2-CG turboshaft, 934 shp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

306 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,389 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,300 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,573 m

Range

Reichweite

659 km

Armament

Bewaffnung

1 x 7.62 mm machine gun

.
Serial, Aeospatiale HH-65 Dolphin
HH-65A 6500 - 6608 109
Total 109

- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -