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Consolidated PB2Y- Coronado

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Aircraft of the U. S. Coast Guard

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Development

Entwicklung

The PB2Y Coronado is a large flying boat patrol bomber designed by Consolidated Aircraft. After deliveries of the PBY- Catalina, also a Consolidated aircraft, began in 1935, the U.S. Navy began planning for the next generation of patrol bombers. Orders for two prototypes, the XPB2Y-1 and the Sikorsky XPBS-1, were placed in 1936; the prototype Coronado first flew in December 1937.

After trials with the XPB2Y-1 prototype revealed some stability issues, the design was finalized as the PB2Y-2, with a large cantilever wing, twin tail with very marked dihedral, and four Pratt & Whitney R-1830 radial engines. The two inner engines were fitted with four-bladed reversible pitch propellers; the outer engines had standard three-bladed feathering props. Like the PBY Catalina before it, the PB2Y's wingtip floats retracted to reduce drag and increase range, with the floats' buoyant hulls acting as the wingtips when retracted.

 

Der PB2Y Coronado ist ein großer Patrouillen-bomber, der von Consolidated Aircraft entworfen wurde. Nach Lieferungen der PBY- Catalina, ebenfalls ein Consolidated-Flugzeug, begann 1935 die U.S. Navy mit der Planung der nächsten Generation von Patrouillenbombern. Bestellungen für zwei Prototypen, der XPB2Y-1 und der Sikorsky XPBS-1, wurden 1936 platziert; Der Prototyp Coronado flog erstmals im Dezember 1937.
Nachdem Versuche mit dem XPB2Y-1-Prototyp einige Stabilitätsprobleme aufzeigten, wurde das Design als PB2Y-2 mit einem großen freitragenden Flügel, Doppelleitwerk und vier Pratt & Whitney R-1830 Sternmotoren abgeschlossen. Die beiden inneren Triebwerke waren mit Vierblatt-Propellern mit reversibler Neigung ausgestattet; Die äußeren TMotoren hatten Standard-Dreiblatt-Propeller. Wie die PBY Catalina zuvor, zogen sich die Flügelspitzen des PB2Y- ein, um den Widerstand zu reduzieren und die Reichweite zu erhöhen, wobei die Schwimmkörper als eingeklappte Flügel-spitzen fungieren.

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Variants

Versionen

PB2Y-3

Production variant with eight 12,7 mm guns, 210 built.

  PB2Y-3

Serienversion der XPB2Y-3 mit acht 12,7-mm-MGs, 210 gebaut

 

PB2Y-5H

PB2Y-3s converted with four 1,200 hp Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp engines, increased fuel capacity and provision for RATOG (rocket assisted take-off gear).

PB2Y-5H

Ausrüstung der P2BY-3 mit 1.200 PS leistenden R-1830-92-Motoren, vergrößertem Treibstoffvorrat und Starthilferaketen (RATO = „rocket assisted take-off“).

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Operational history

Einsatzgeschichte

       
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
  USCG    
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Specifications

PB2Y-5

Wingspan

Spannweite

35.00 m

Length

Länge

24.20 m

Height

Höhe

8.40 m

Wing area

Flügelfläche

165 m

Engine

Motor

4 × Pratt & Whitney R-1830-92 radial engines, 1,200 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

310 km/h

Empty weight

Leergewicht

18,530 kg

Loaded weight

Startgewicht

30,000 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,250 m

Range

Reichweite

1,720 km

Armament

Bewaffnung

8 × 12.7 mm machine guns

Up to5,400 kg of bombs

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Serial, Consolidated PB2Y- Coronado
PB2Y-3 ? ?
PB2Y-5H 7138 1
PB2Y-5H ? ?
Total ?

- Last update: 1. April 2021 Writen: 1. April 2021 - -
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