.

Douglas R5D- Skymaster

.

Aircraft of the U.S. Coast Guard

.
.
.
 

Development

Entwicklung

     
.
 

Variants

Versionen

 

C-54D

Same as C-54B with Increased fuel capacity in the wing, but with R-2000-11 engines, 380 built.

C-54D

Wie C-54B mit erhöhter Treibstoff-kapazität im Flügel, aber mit R-2000-11 Motoren, 380 gebaut.

 

C-54G

Further revision to fuel tanks and provision for rapid conversion from passenger to cargo, but with different version of the R2000 engine. 162 built.

C-54G

Weitere Überarbeitung der Kraftstoff-tanks und Vorkehrungen für eine schnelle Umstellung von Passagier- auf Fracht, jedoch mit einer anderen Version des R2000-Motors. 162 gebaut.

 

EC-54U

C-54Es transferred to the U. S. Navy, redesignated EC-54U in 1962.

EC-54U

C-54Es an die U. S. Navy übergeben und 1962 in EC-54U umbenannt.

 

RC-54V

Photo survey conversions of the R5D-3, redesignated RC-54V in 1962.

RC-54V

Fotovermessungsumbauten der R5D-3, die 1962 in RC-54V umbenannt wurde.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The U.S. Coast Guard acquired 20 Douglas C-54 Skymaster. The first five aircraft were acquired in 1950 from the USAF. The additional fifteen were acquired from both the U.S. Navy (R5D-) and USAF.
The Skymasters were used for transport duties, logistical support, search and rescue operations, duty with the International Ice Patrol, LORAN testing and photographic mapping flight. They remained in service up to 1963. The photo mapping Skymaster stayed on the Coast Guard’s inventory until 1966.
These aircraft were stationed at air stations USCGS Elizabeth City NC., Barbers Point HI. and San Francisco CA.  Three were assigned to CGAD Argentia for the International Ice Patrol. These aircraft replaced the Boeing PB-1G’s. The Skymaster’s first patrol began during the 1958 ice season. The Skymaster were last used on the International Ice Patrol during the 1962 season and were then replaced with the HC-130B Hercules aircraft.

 

Die U.S. Coast Guard erwarb 20 Douglas C-54 Skymaster. Die ersten fünf Flugzeuge wurden 1950 von der USAF erworben. Die zusätzlichen fünfzehn wurden sowohl von der U.S. Navy (R5D-) als auch von der USAF.
Die Skymaster wurden für Transportaufgaben, logistische Unterstützung, Such- und Rettungs-aktionen, Einsätze bei der Internationale Eispat-rouille, LORAN-Tests und fotografische Kartier-ungsflüge eingesetzt. Sie blieben bis 1963 im Dienst. Die Fotokartierung Skymaster blieb bis 1966 im Inventar der Küstenwache.
Diese Flugzeuge waren auf den Flugplätzen USCGS Elizabeth City NC., Barbers Point HI und San Francisco CA stationiert. Drei wurden der CGAD Argentia für die Internationale Eispatrouille zugeteilt. Diese Flugzeuge ersetzten die Boeing PB-1G. Die erste Patrouille der Skymaster begann während der Eissaison 1958. Die Skymaster wurden zuletzt in der Saison 1962 bei der International Ice Patrol eingesetzt und dann durch die HC-130B Hercules ersetzt.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
 

-

   
.
Specifications

C-54Q

Wingspan

Spannweite

35.8 m

Length

Länge

28.6 m

Height

Höhe

8.38 m

Wing area

Flügelfläche

136 m²

Engine

Motor

4× Pratt & Whitney R-2000-9 radial engines, 1,450 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

450 km/h

Empty weight

Leergewicht

17,660 kg

Loaded weight

Startgewicht

33,000 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,800 m

Range

Reichweite

6,400 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

50 Troops or 86 Passengers

.
Serial, Douglas C-54 Skymaster
Type USCG Serial s/n USAF / USN -
C-54D, R5D-3 2451 10556 42-72451 1
C-54D, R5D-3 2467 10572 42-7267 1
RC-54V, R5D-3 2486 10591 42-72486 1
C-54D, R5D-3 2623 10728 4-72623 1
C-54G, R5D-3 5490 35943 45-490 1
C-54G 5532 35985 45-532 1
C-54G 5540 35993 45-540 1
C-54G, R5D-3 5614 36067 45-614 1
C-54G 5576 36029 45-576 1
EC-54U 5583 36036 45-583 1
C-54G 5587 36040 45-587 1
C-54D 7227 10556 42-72451 1
EC-54U, R5D-5Z 9147 27373 44-9147 1
C-54G, R5D-3 50877 10563 42-72458 1
C-54G, R5D-4R 90410 27366 44-9140 1
C-54 ? ? ? 5

Total

20


- Last update: 31. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -