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Grumman JRF- Goose

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Aircraft of the U.S. Coast Guard

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Development

Entwicklung

The Grumman G-21 Goose is an amphibious aircraft that was designed by Grumman to serve as an eight-seat "commuter" aircraft for businessmen in the Long Island area. The Goose was Grumman’s first monoplane to fly, its first twin-engined aircraft, and its first aircraft to enter commercial airline service. Grumman’s typically rugged engineering produced a high-wing mono-plane of almost all-metal construction the trailing half of the main wing and all of the flight control surfaces except for the flaps were fabric-covered. It was powered by two 450 horsepower Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior nine-cylinder, air-cooled, radial engines mounted on the leading edges of the wings. The deep fuselage served also as a hull and was equipped with hand-cranked retractable landing gear. First flight of the prototype took place on  29. May 1937.

During World War II, the Goose became an effective transport for the U.S. military.

Der Grumman G-21 ist ein Amphibienflugzeug, das von Grumman entwickelt wurde, um als Achtsitziges "Pendler" Flugzeug für Geschäftsleute im Long Island Bereich zu dienen. Die Goose war Grumman's erster zweimotorige Eindecker für den kommerziellen Flugdienst. In der für Grumman typischerweise robusten Technik produzierte Hoch-decker war eine eine  nahezu Ganzmetall-Konstruktion. Die hintere Hälfte des Hauptflügels und all die Steuerflächen mit Ausnahme der Klappen waren mit Stoff bezogen. Sie wurde von zwei 450 PS Pratt & Whitney R-985 Neun-Zylinder, luftgekühlten, Sternmotoren an den Vorderkanten der Flügel angebracht waren. Der tiefe Rumpf diente auch als Ponton und war mit Einzieh-fahrwerk ausgestattet, da mittels Hand-kurbel eingezogen wurde. Der Erstflug des Prototyps fand am 29. Mai 1937 satt.
Im Zweiten Weltkrieg wurde die Goose ein effektives Transportflugzeug für das U.S. Militär.

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Variants

Versionen

 

JRF-2

Version for U.S. Coast Guard, with provision for carrying stretchers. Seven built

JRF-2

Version für die US-Küstenwache, mit der Möglichkeit Bahren mitzunehmen. Sieben Maschinen
 

JRF-3

Similar to JRF-2, but fitted with autopilot and deicing boots on wing leading edge to aid operations in Arctic. Three built

JRF-3

Ähnlich wie JRF-2, aber mit Autopilot und Enteisungsschläuchen an der Flügelvorderkante, um Operationen in der Arktis zu tätigen. Drei Maschinen
 

JRF-5G

24 JRF-5 transferred to U.S. Coast Guard

 

JRF-5G

24 JRF-5 auf die US-Küstenwache übergeben
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Operational history

Einsatzgeschichte

       
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

U.S. Coast Guard (1939)

U.S. Coast Guard (1939)

U.S. Coast Guard (1941)

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Specifications

JRF-5

Wingspan

Spannweite

14.94 m

Length

Länge

11.74 m

Height

Höhe

4.93 m

Wing area

Flügelfläche

34.9 m²

Engine

Motor

2 × Pratt & Whitney R-985-AN-6 Wasp Junior nine-cylinder air-cooled radials, 450 hp  each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

324 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,466 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,636 kg

Climb Rate

Steigrate

5.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,494 m

Range

Reichweite

1,030 km

Armament

Bewaffnung

up to 300 Kg of Bombs

Zuladung

Capacity

five to seven passengers

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Serial, Grumman JRF- Goose
JRF-2 V174 - V-176 3
JRF-2 V184 - V-187 4
JRF-3 V190 - V-192 3
JRF-5G V224 - V229 3

Total

14


- Last update: 22. December 2012 Writen: 1. September 2010 - -
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