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North American SNJ- Texan

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Aircraft of the U.S. Coast Guard

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Development

Entwicklung

The North American Aviation T-6 Texan is an American single-engined advanced trainer aircraft used to train pilots of the USAAF, U.S. Navy, Royal Air Force, and other air forces of the British Commonwealth during World War II and into the 1970s. Designed by North American Aviation, the T-6 is known by a variety of designations depending on the model and operating air force. Starting in 1948, the USAF designated it the T-6, with the USN following in 1962. A total of 15,495 T-6s of all variants were built.

The Texan originated from the North American NA-16 prototype (first flown on 1. April 1935) which, modified as the NA-26, was submitted as an entry for a USAAC "Basic Combat" aircraft competition in March 1937.

Die North American Aviation T-6 Texan ist ein amerikanisches einmotoriges, fortschrittliches Schulflugzeug, das Piloten der USAAF, der US Navy, der Royal Air Force und anderer Luftwaffen des British Commonwealth während des Zweiten Weltkriegs bis in die 1970er Jahre trainiert. Entworfen von North American Aviation, ist der T-6 je nach Modell und Luftwaffe durch verschiedene Bezeichnungen bekannt. Ab 1948 bezeichnete die USAF sie als T-6, 1962 folgte die USN. Insgesamt wurden 15.495 T-6 aller Varianten gebaut.

Die Texan stammte von dem North American NA-16-Prototyp (Erstflug am 1. April 1935) ab, der, modifiziert als der NA-26, als ein Beitrag für einen USAAC Flugzeugwettbewerb "Basistrainer" im März 1937 eingereicht wurde.

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Variants

Versionen

 

SNJ-5

AT-6D transferred to the U.S. Navy, 1573 aircraft.

SNJ-5

AT-6D an die U.S. Navy übergeben, 1573 Flugzeuge.

 

SNJ-6

AT-6F transferred to the U.S. Navy, 411 aircraft.

SNJ-6

AT-6F an die U.S. Navy übergeben, 411 Flugzeuge.

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Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

The U.S. Coast Guard  received 24 U.S. Navy SNJ-5/-6s beginning in 1943 through 1946.  They were assigned to Coast Guard Air Stations. They were used as station utility aircraft, instrument proficiency trainers and for cross-country naviga-tion training. The last was returned to the Navy in 1948.

 

Die U.S. Coast Guard  erhielt von 1943 bis 1946 24 U.S. Navy SNJ-5/-6. Sie wurden den Coast Guard Air Stations zugeteilt. Sie wurden als Stations-Mehrzweckflugzeug, Instrumententrainer und für die Überlandnavigationsausbildung eingesetzt. Die letzte wurde 1948 an die Marine zurückgegeben

 
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
 

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Specifications

SNJ-6

Wingspan

Spannweite

12.81 m

Length

Länge

8.84 m

Height

Höhe

3.57 m

Wing area

Flügelfläche

23.6 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1340-AN-1 Wasp radial engine, 600 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

335 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,886 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,548 kg

Climb Rate

Steigrate

 

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,400 m

Range

Reichweite

1,175 km

Armament

Bewaffnung

Provision for up to 3× 7.62 mm machine gun

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Serial, North American SNJ- Texan
SNJ-5 90669 - 90677
?
24

Total

24


- Last update: 31. December 2021 Writen: 1. December 2012 - -
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