.

Sikorsky HO4S-

.

Aircraft of the U.S. Coast Guard

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Sikorsky H-19 Chickasaw (company model number S-55) was a multi-purpose helicopter used by the U.S. Army and USAF. It was also license-built by Westland Aircraft as the Westland Whirlwind in the United Kingdom.

Development of the H-19 was initiated privately by Sikorsky without government sponsorship. The helicopter was initially designed as a testbed for several novel design concepts intended to provide greater load-carrying ability in combination with easy maintenance.

The first customer was the USAF, which ordered five YH-19 aircraft for evaluation; the YH-19's first flight was on 10 November 1949. This was followed by delivery of the first YH-19 to the USAF on 16 April 1950 and delivery of the first HO4S-1 helicopter to the U.S. Navy on 31 August 1950.
Die Sikorsky H-19 Chickasaw (Modellnummer S-55) war ein Mehrzweckhubschrauber, der von der U.S. Army und der USAF verwendet wurde. Es wurde auch von Westland Aircraft als Westland Whirlwind in Grossbritannien in Lizenz gefertigt.
Die Entwicklung der H-19 wurde von Sikorsky ohne staatliche Förderung privat initiiert. Der Helikopter wurde ursprünglich als Testmaschine für mehrere neuartige Konstruktionskonzepte entwickelt, die eine größere Tragfähigkeit in Verbindung mit einfacher Wartung ermöglichen sollten.
Der erste Kunde war die USAF, die fünf YH-19 Maschinen zu Testzwecken bestellte; Der erste Flug der YH-19 war am 10. November 1949. Es folgte die Auslieferung der ersten YH-19 an die USAF am 16. April 1950 und die Auslieferung des ersten HO4S-1-Hubschraubers an die U.S. Navy am 31. August 1950.
.
 

Variants

Versionen

  HO4S-1
UH-19A

U.S. Navy version of the H-19A, 10 built

HO4S-1
UH-19A

U.S. Navy Version der H-19A, 10 gebaut

  HO4S-3
HH-19G

U.S. Coast Guard version with 700 hp, Wright R-1300 engine, 30 built

HO4S-3
HH-19G

U.S. Coast Guard mit 700 PS Wright R-1300 Motor, 30 gebaut.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

  Late in 1951, the U.S. Coast Guard acquired the Sikorsky HO4S-2G helicopter for search and rescue duty. Seven helicopters were obtained on the initial order. In 1953 the first of 24 upgraded HO4S-3Gs came aboard. Ten additional HRS-3 were obtained from the Navy in 1961.

The HO4S- helicopters extended the Coast Guard’s rescue capabilities far beyond what was imagined 20 years prior. Although underpowered by today’s standards it was the first operational helicopter capable of carrying multiple survivors in a cabin and carry heavy loads. It had a rescue hoist capable of lifting 180 Kg. It proved, beyond all doubt, the capabilities and value of the helicopter for Coast Guard operations.

They performed numerous rescues during the next decade, some best described as miraculous, within parameters never before achieved.
 

Ende 1951 erwarb die U.S. Coast Guard den Hubschrauber Sikorsky HO4S-2G für Such- und Rettungsdienste. Bei der Erstbestellung wurden sieben Hubschrauber beschafft. 1953 kam die erste von 24 aufgerüsteten HO4S-3Gs an Bord. 1961 wurden zehn weitere HRS-3 von der Marine beschafft.
Die HO4S- Hubschrauber erweiterten die Rettungs-kapazitäten der Küstenwache weit über das hin-aus, was 20 Jahre zuvor vorgestellt wurde. Obwohl er nach heutigen Massstäben untermotorisiert war, war er der erste einsatzfähige Hubschrauber, der in der Lage war, mehrere Überlebende in einer Kabine zu befördern und schwere Lasten zu tragen. Sie hatte eine Rettungswinde, die  180 Kg heben kon-nte. Es bewies zweifelsfrei die Fähigkeiten und den Wert des Hubschraubers für den Einsatz der Küstenwache.
Sie führten während des nächsten Jahrzehnts zahl-reiche Rettungsaktionen durch, von denen einige am besten als wundersam beschrieben wurden, innerhalb von nie zuvor erreichten Parametern.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
 

-

   
.
Specifications HO4S-1

Rotor diameter

Rotordurchmesser

16.16 m

Length

Länge

19.1 m

Height

Höhe

4.07 m

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-1340-57 radial engine, 600 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

163 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,177 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,266 kg

Climb Rate

Steigrate

213 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,200 m

Range

Reichweite

652 km

Armament

Bewaffnung

none

.
Serial, Sikorsky HO4S-
HO4S-1 1252 - 1258 7
HO4S-3G 1281 1
HO4S-3G 1298 -1310 13
HO4S-3G 1323 - 1331 9

Total

30


- Last update: 31. December 2021 Writen: 1. December 2012 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -