.

Stearman N2S-

.

Aircraft of the U.S. Coast Guard

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Stearman Model 75 is a biplane used as a military trainer aircraft, of which at least 10,626 were built in the United States during the 1930s and 1940s. Stearman Aircraft became a subsidiary of Boeing in 1934. Widely known as the Boeing Stearman, it served as a primary trainer for the United States Army Air Forces, the United States Navy (as the NS and N2S) throughout World War II. After the conflict was over, thousands of surplus aircraft were sold on the civilian market.

The machine was a conventional biplane of rugged construction, with a large, fixed tailwheel under-carriage, and accommodation for the student and instructor in open cockpits in tandem. The radial engine was usually not cowled.
 
It was known colloquially as the “yellow Peril due to its predominately yellow paint scheme.

 

Das Stearman Model 75 ist ein Doppeldecker, der als militärisches Schulflugzeug eingesetzt wurde und von dem in den 1930er und 1940er Jahren mindestens 10.626 in den Vereinigten Staaten gebaut wurden. Stearman Aircraft wurde 1934 eine Tochtergesellschaft von Boeing. Weithin bekannt als Boeing Stearman, diente es während des gesamten Weltkriegs als Haupttrainer der United States Army Air Forces, der United States Navy (als NS und N2S). Nach Beendigung des Konflikts wurden Tausende überzählige Flugzeuge auf dem zivilen Markt verkauft.
Die Maschine war ein konventioneller Doppeldecker von robuster Konstruktion mit einem grossen, festen Spornradfahrwerk und der Sitzordnung für den Schüler und den Lehrer in offenen Cockpits im Tandem. Der Sternmotor war normalerweise nicht verkleidet.

Es wurde umgangssprachlich als „gelbe Gefahr“ aufgrund seiner überwiegend gelben Farbgebung bezeichnet.

.
 

Variants

Versionen

 

N2S-3

Version with R-670-4 engine, 1,875 delivered to the U.S. Navy.

 

N2S-3

Version mit R-670-4 motor, 1,875 an die U.S. Navy geliefert.

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

At the end of WWII the U.S. Coast Guard received 11 N2S-3 series machines but only 10 were actually turned over to the Coast Guard while one machine, although designated for the Coast Guard, was retained by the U.S. Navy at NAS Corpus Christi. The first N2S-3 was turned over to the Coast Guard on March 11, 1946. All were returned by September 1947 as the evaluation pre-flight  program was discontinued.

 

Am Ende des Zweiten Weltkriegs erhielt die US-Küstenwache 11 Maschinen der N2S-3 Serie, aber nur 10 wurden tatsächlich an die Coast Guard übergeben, während eine Maschine, obwohl sie für die Coast Guard bestimmt war, von der U.S. Navy bei NAS Corpus Christi zurückbehalten wurde. Die erste N2S-3 wurde am 11. März 1946 an die Coast Guard übergeben. Alle wurden bis September 1947 zurückgegeben, da das vorherige Programm zur  Vorflug Evaluierung eingestellt wurde.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
 

-

   
.
Specifications N2S-3

Wingspan

Spannweite

9.80 m

Length

Länge

7.54 m

Height

Höhe

2.95 m

Wing area

Flügelfläche

27.70 m2

Engine

Motor

1 × Continental R-670-5 7-cylinder air-cooled radial piston engine, 220 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

200 km/h

Empty weight

Leergewicht

876 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,195 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,000 m

Range

Reichweite

?

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

Crew 2

.
Serial, Stearman N2S

N2S-3

07636 + 07684
07782 + 07850
07919 + 07923
07981 + 08001
38128 + 38168
38289

11

Total

11


- Last update: 31. December 2021 Writen: 1. December 2012 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -