.

Stinson R3Q- Reliant

.

Aircraft of the U.S. Coast Guard

.
.
.
 

Development

Entwicklung

The Stinson Reliant is a popular single-engine four- to five-seat high-wing monoplane manufactured by the Stinson Aircraft Division of the Aviation Manufacturing Corporation of Wayne, Michigan.

1,327 Reliants of all types were made from 1933 to 1941, in different models, from SR-1 to SR-10. The final commercial model, the Stinson Reliant SR-10, was introduced in 1938. A militarized version was first flown in February 1942 and remained in production until late 1943.

 

Die Stinson Reliant ist ein beliebter einmotoriger vier- bis fünfsitziger Hochdecker, der von der Stinson Aircraft Division der Aviation Manufacturing Corporation in Wayne, Michigan, hergestellt wird.
1.327 Reliants aller Art wurden von 1933 bis 1941 in verschiedenen Modellen von SR-1 bis SR-10 hergestellt. Das letzte kommerzielle Modell, die Stinson Reliant SR-10, wurde 1938 eingeführt. Eine militarisierte Version wurde erstmals im Februar 1942 geflogen und blieb bis Ende 1943 in Produ-ktion. 

.
 

Variants

Versionen

 

RQ-1
XR3Q-1

One SR-5 Reliant powered by a 225-hp Lycoming R-680-4 radial piston engine was acquired by the U.S. Coast Guard in 1935, later redesig-nated XR3Q-1 and decommissioned in 1941.

 

RQ-1
XR3Q-1

Eine SR-5 Reliant angetrieben von einem 225 PS starken Lycoming R-680-4 Sternmotor  wurde 1935 von der U.S. Coast Guard erworben, später in XR3Q-1 umbenannt und 1941 ausser Dienst gestellt

.
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The U. S. Coast Guard purchased one Stinson Re-liant in 1934 for electronics test at a cost of $11,370. It was stationed at the Coast Guard Air Station, Floyd Bennett Field, Brooklyn, NY, and was given the Coast Guard serial number 149. By 1939 it was based with the Air Patrol Detachment at Air Station Cape May, NJ.

 

Die U. S. Coast Guard kaufte 1934 einen Stinson Reliant für Elektroniktests zu einem Preis von 11.370 Dollar. Sie war an der Coast Guard Air Station, Floyd Bennett Field, Brooklyn, NY, stationiert und erhielt die Seriennummer 149 der Küstenwache. Bis 1939 wurde sie bei der Air Patrol Detachment an der Air Station Cape May, NJ, stationiert.

.
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
 

-

   
.
Specifications XR3Q-1

Wingspan

Spannweite

12.68 m

Length

Länge

8.51 m

Height

Höhe

2.59 m

Wing area

Flügelfläche

23.84 m2

Engine

Motor

1x Lycoming R-680-4 radial piston engine 225-hp 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

285 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,384 kg

Loaded weight

Startgewicht

2,093 kg

Climb Rate

Steigrate

6.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,400 m

Range

Reichweite

1,369 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

1. Pilot, 4 passengers

.
Serial, Stinson R3Q- Reliant
R3Q-1 381 later V149 1

Total

1


- Last update: 31. December 2021 Writen: 1. December 2012 - -
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -