.

Bell Iroquois

Aircraft of the Fleet Air Arm

.
.
 

Development

Entwicklung

The Bell UH-1 Iroquois (nicknamed "Huey") is a utility military helicopter powered by a single turboshaft engine, with two-blade main and tail rotors. The first member of the prolific Huey family, it was developed by Bell Helicopter to meet a U.S. Army's 1952 requirement for a medical evacuation and utility helicopter, and first flew in 1956. The UH-1 was the first turbine-powered helicopter to enter production in 1960 for the United States military, and more than 16,000 have been built since.

Powered by a prototype Lycoming YT53-L-1 engine producing 700 shp, the XH-40 first flew on 20 October 1956. The UH-1 has a metal fuselage of semi-monocoque construction with tubular landing skids and two rotor blades on the main rotor. Early UH-1 models featured a single Lycoming T53 turboshaft engine in versions with power ratings from 700 shp to 1,400 shp.

Der Bell UH-1 Iroquois (Spitzname "Huey") ist ein militärischer Helikopter, der von einem einzigen Turbowellenmotor angetrieben wird, mit Zweiblatt-Haupt- und Heckrotoren. Das erste Mitglied der Huey-Familie wurde von Bell Helicopter 1952entwickelt, um die Anforderungen einer U.S. Army für eine medizinische Evakuierung und einen Nutzhubschrauber zu erfüllen. 1956 flog er erstmals. Der UH-1 war der erste turbinenbetriebene Hubschrauber 1960 für das Militär der Vereinigten Staaten, und mehr als 16.000 wurden seitdem gebaut.
Angetrieben von einem  des Lycoming YT53-L-1 Motor mit 700 PS, flog die XH-40 Prototype am 20. Oktober 1956.Die UH-1 verfügt über einen Metall-Rumpf in Halbschalenbauweise mit röhrenförmigen Landekufen und zwei Rotorblättern am Hauptrotor. Die frühen UH-1-Modelle verfügten über einen einzigen Lycoming T53-Turbowellenmotor mit einer Leistung von 700 shp bis 1.400 shp.

..
 

FAA Variants

 

FAA Versionen

 

UH-1H
205A-1

Improved UH-1D with a Lycoming T53-L-13 engine of 1,400 shp. 5435 built.

UH-1H
205A-1

Verbesserte UH-1D mit einem Lycoming T53-L-13 Triebwerk mit 1.400 PS. 5435 gebaut.

  ..

Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

British forces captured 10 Argentine UH-1Hs in the Falkland Islands. Five could be kept airworthy and were in use for the British.
 

AE-406 used by the 820 NAS
AE-409 used by the 656 Sqn
AE-413 used by the 820 NAS
AE-422 used by the 820 NAS
AE-424 used by the 820 NAS

Die Britischen Streitkräfte erbeuteten auf den Falk-landinseln 10 Argentinische UH-1H. Fünf konnten flugtüchtig gehalten werden und waren für die Briten im Einsatz.
AE-406 verwendet von 820 NAS
AE-409 verwendet von 656 Sqn
AE-413 verwendet von 820 NAS
AE-422 verwendet von 820 NAS
AE-424 verwendet von 820 NAS

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  820 NAS 820 NAS 820 NAS
..
FAA Units

Front-line Squadrons

820 NAS

Second-line Squadrons

 
..
Specifications

UH-1H

Rotor diameter Rotordurchmesser 14,63 m

Length

Länge

12,77 m

Height

Höhe

4,42 m

Engine

Motor

1 Avco Lycoming T53-L-13 turboshaft, 1.420 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

220 km/h

Empty weight

Leergewicht

2.140 kg

Loaded weight

Startgewicht

4.310 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

4'145 m

Range

Reichweite

507 km

Armament

Bewaffnung

misc.
Capacity Zuladung 2 Pilots, 12 Troops
..
Serials, Bell Iroquios
? x x

Total

x


-

last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -