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Blackburn Baffin

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Blackburn B-5 Baffin biplane torpedo bomber was a development of the Ripon, the chief change being that a 545 hp Bristol Pegasus I.MS radial replaced the Ripon's Napier Lion water-cooled inline engine.

 

In the early 1930s the torpedo bomber squadrons of the Fleet Air Arm were equipped with the Blackburn Ripon. While the Ripon had only entered service in 1930, it was powered by the elderly water-cooled Napier Lion engine, and it was realised that replacing the Lion with a modern air-cooled radial engine would increase payload and simplify maintenance. In 1932 Blackburn decided to build two prototypes of radial-engined Ripons, one powered by an Armstrong Siddeley Tiger and the second by a Bristol Pegasus, as a private venture. The Pegasus-engined prototype first flew on 30 September 1932, and after testing was chosen in preference to the Tiger-powered aircraft as a short-term replacement for the Ripon. Initial orders were placed for 26 newly built aircraft and 38 conversions of Ripon airframes, production beginning in 1933. A further 26 conversions of Ripons into Baffins were ordered in 1935. An additional three new production Baffins had the 580 hp Pegasus II.M3 engine and were termed the Baffin T8A.

 

Die Blackburn B-5 Baffin Doppeldecker-Torpedo-bomber die aus der Ripon entwickelt wurde, die Hauptänderung war, dass ein 545 hp Bristol Pegasus I.MS Sternmotor den Napier Lion Wassergekühlten Reihen-Motor der Ripon ersetzte.

 

In den frühen 1930er Jahren wurden die Torpedo-bomber-Staffeln der Fleet Air Arm mit dem Blackburn Ripon ausgerüstet. Während der Ripon erst 1930 in Dienst gestellt wurde, und von dem älteren, wassergekühlten Napier Lion Motor ange-trieben, wurde erkannt, dass der Ersatz des Lion durch einen modernen luftgekühlten Sternmotor die Nutzlast erhöhen und die Wartung vereinfachen würde. Im Jahr 1932 beschloss Blackburn, zwei Prototypen von Ripons mit Sternmotoren zu bauen, von denen einer von einem Armstrong Siddeley Tiger und der zweite von einem Bristol Pegasus angetrieben wurde. Der Pegasus-motorisierte Proto-typ flog erstmals am 30. September 1932 und wurde nach Tests als Ersatz für den Ripon dem Tigermotorisierten vorgezogen. Erstaufträge wurden für 26 neue Flugzeuge und ab 1933 für 38 Umrüstungen von Ripon-Flugzeugzellen  erteilt. Weitere 26 Umrüstungen von Ripons in Baffins wurden 1935 bestellt. Weitere drei neue Serienmaschinen hatten den 580 PS starken Pegasus II.M3-Motor und wurden als Baffin T8A bezeichnet.

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FAA Variants

FAA Versionen

  Mk. I

Two-seat torpedo bomber aircraft for the Royal Navy.

  Mk. I

Zweisitziges Torpedobomberflugzeug für die Royal Navy.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Two prototypes and 33 production Baffins went to a training flight at NAS Gosport for dummy deck-landing and torpedo practice, with the first Squadron re-equipping with the Baffin 812 NAS, in January 1934. The type went to sea with 810 NAS on HMS Courageous, 811 NAS on HMS Furious, 812 NAS on Glorious and HMS Eagle and 820 NAS on HMS Courageous. In addition, 14 were sent to Malta to serve on carriers in the Mediterranean. The Baffin served barely two years before being replaced by the Shark and Fairey Swordfish, with 812 NAS continuing to fly Baffins until December 1936.

Zwei Prototypen und 33 Serienmaschienen gingen zu einer Trainingseinheit in NAS Gosport für Test-Landungen und Torpedo-Übungen, wobei die erste Staffel 812 NAS im Januar 1934 auf die Baffin umrüstete. Der Typ ging mit 810 NAS auf HMS Courageous, 811 NAS auf HMS Furious, 812 NAS auf HMS Glorious und HMS Eagle und 820 NAS auf HMS Courageous auf See. Darüber hinaus wurden 14 nach Malta entsandt, um dort im Mittelmeer zu operieren. Die Baffin diente knapp zwei Jahre, bevor sie durch den Shark und die Fairey Swordfish ersetzt wurde, wobei das 812 NAS bis Dezember 1936 weiterhin Baffins flog.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

810 NAS (1935)

810 NAS (1936)

810 NAS (1936)

 

 

 

 

810 NAS (1937)

811 NAS (1935)

811 NAS (1935)

 

 

 

 

811 NAS (1936)

812 NAS (1934)

812 NAS (1934)

 

 

 

 

812 NAS (1935)

812 NAS (1935)

812 NAS (1936)

 

 

 

 

820 NAS (1935)

RAF Gosport (1935)

 
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FAA Units

Front-line Squadrons

 810 NAS, 811 NAS, 812 NAS, 820 NAS

Second-line Squadrons

 
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Specifications

Baffin Mk. I

Wingspan

Spannweite

13.67 m

Length

Länge

11.68 m

Height

Höhe

3.91 m

Wing area

Flügelfläche

63.00 m2

Engine

Motor

1 × Bristol Pegasus I.M3 9-cylinder radial engine, 565 hp 

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

219 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,447 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,459 kg

Climb Rate

Steigrate

3.0 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,570 m

Range

Reichweite

789 km

Armament

Bewaffnung

1 × forward firing and machine gun 1 × in rear cockpit 7.7 mm

up to 816 kg of Bombs and Tordedo

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Serials, Blackburn Baffin
I K2884 - K2887 4
I K3546 - K3559 14
I K3589 - K3590 2
I K4071 - K4080 10
I K4776 - K4778 3

Total

33


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last update 1. Februay 2019

written 1. November 2011

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