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Blackburn Firebrand

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Blackburn Firebrand was a single-engine strike fighter designed during World War II by Blackburn Aircraft. Originally intended to serve as a pure fighter, its unimpressive performance caused it to be redesigned as a strike fighter to take advantage of its load-carrying capability. Development was slow and the first production aircraft was not delivered until after the end of the war.

The unarmed first prototype first flew on 27. February 1942 using the Sabre II engine. The initial flight trials were a disappointment as the aircraft could only reach 51 km/h below Blackburn's estimated maximum speed. Replacement of the Sabre II with a Sabre III improved its top speed to 576 km/h.

A new specification was issued cover the development of the Firebrand T.F. Mk III with the 2,400-horsepower Bristol Centaurus VII radial engine. Most changes were related to the installation of the larger-diameter Centaurus engine, including air intakes for the carburetor and oil cooler in the wing-root extensions that formerly housed the engine's radiators.

The later Firebrand T.F. Mk 5 featured minor aerodynamic improvements and 123 were converted from Mk IVs. The final version was the Firebrand T.F. Mk 5A with hydraulically boosted ailerons to increase the aircraft's rate of roll.

Die Blackburn Firebrand war ein einmotoriger Angriffsjäger, der während des Zweiten Weltkriegs von Blackburn Aircraft entworfen wurde. Ursprüng-lich als reines Jagdflugzeug gedacht, wurde es aufgrund seiner unscheinbaren Leistung zu einem Angriffsjäger umgestaltet, um seine Tragfähigkeit zu nutzen. Die Entwicklung verlief schleppend und das erste Serienflugzeug wurde erst nach Kriegs-ende ausgeliefert.
Der unbewaffnete erste Prototyp flog erstmals am 27. Februar 1942 mit dem Sabre II Motor. Die ersten Flugversuche waren eine Enttäuschung, da das Flugzeug nur 51 km/h unter der geschätzten Höchstgeschwindigkeit von Blackburn erreichen konnte. Der Ersatz des Sabre II durch einen Sabre III verb
esserte seine Höchstgeschwindigkeit auf 576 km/h.
Eine neue Spezifikation wurde herausgegeben, die die En
twicklung des Firebrand T.F. Mk III mit dem 2.400 PS starken Sternmotor Bristol Centaurus VII. Die meisten Änderungen betrafen den Einbau des Centaurus Motors mit grösserem Durchmesser, einschliesslich Lufteinlässen für den Vergaser und den Ölkühler in den Flügelwurzelverlängerungen, in denen früher die Kühler des Motors untergebracht waren.
Die spätere Firebrand T.F. Mk 5 wies kleinere aero-dynamische Verbesserungen auf und 123 wurden von Mk IVs umgebaut. Die endgültige Version war die Firebrand T.F. Mk 5A mit hydraulisch verstär-kten Querrudern zur Erhöhung der Rollge-schwindigkeit des Flugzeugs.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

B-37

Prototypes ordered to meet Specification N.11/40, named Firebrand on 11. July 1941.

 

B-37

Prototypen, die nach Spezifikation N.11/40 bestellt wurden, benannt nach Firebrand am 11. Juli 1941.
 

F. I

Production variant of the Blackburn B.37 with an order for 50 aircraft, most completed as T.F. II and T.F. III variants, first nine completed as F. Is.

 

F. I

Serienvariante der Blackburn B.37 mit einer Bestellung von 50 Flugzeugen, die meisten als T.F. II und T.F. III Varianten, die ersten neun als F.I gebaut.
 

T.F. II

Improved variant, 12 built from original production branch.

 

T.F. II

Verbesserte Variante, 12 gebaut aus dem ursprünglichen Produktionslos.
 

T.F. III

Blackburn B-45, a Centarus VII powered-variant, two prototypes and 27 production aircraft

 

T.F. III

Blackburn B-45, eine Variante mit Centarus VII-Antrieb, zwei Prototypen und 27 Serienflugzeuge
 

T.F. IV

Blackburn B-46, improved variant with 2,520 shp Centaurus IX or Centaurus 57, 250 ordered, but only 170 were completed, of which 124 were converted to T.F. 5

 

T.F. IV

Blackburn B-46, verbesserte Variante mit 2.520 PS Centaurus IX oder Centaurus 57, 250 bestellt, aber nur 170 fertiggestellt, davon 124 als T.F. 5
 

T.F. 5

Improved variant, 124 modified from T.F. IV,

 

T.F. 5

Verbesserte Variante, 124 modifiziert von T.F. IV

 

T.F. 5A

One prototype modified from a T.F. 5 and six conversions from either T.F. IV or Vs.

 

T.F. 5A

Ein Prototyp, der von einem T.F. 5 und sechs Umbauten von entweder T.F. IV oder Vs.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Firebrand did not see action in World War II, as TF 4s were not issued to 813 Naval Air Squadron until 1. September 1945. The squadron was disbanded 30 September 1946 without deploying to sea. It was reformed with TF 5s on 1 May 1947 and flew them from the carrier HMS Implacable, later HMS Indomitable, until it was re-equipped with turboprop Westland Wyvern attack aircraft in February 1953. 827 Naval Air Squadron received their TF 5 and 5As on 13. December 1950 and flew them primarily off the carrier HMS Eagle until it disbanded on 19 November 1952.

Die Firebrand wurde im Zweiten Weltkrieg nicht eingesetzt, da TF 4 erst am 1. September 1945 an die 813 Naval Air Squadron ausgegeben wurden. Die Staffel wurde am 30. September 1946 aufge-löst, ohne auf See eingesetzt zu werden. Sie wurde am 1. Mai 1947 mit TF 5 reformiert und flog  vom Träger HMS Implacable, später HMS Indomitable, bis es im Februar 1953 mit Turboprop-Angriffsflugzeugen von Westland Wyvern umge-rüstet wurde. 827 Naval Air Squadron erhielt ihre TF 5 und 5As im 13. Dezember 1950 und flog sie hauptsächlich vom Träger HMS Eagle, bis die Staffel am 19. November 1952 aufgelöst wurde.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  Prototype 736 NAS 813 NAS (1947)
 

 

 

  813 NAS (1949) 813 NAS  (1949) 813 NAS (1951)
 

 

 

  827 NAS (1951) 827 NAS (1952) 827 NAS (1953)
 

 

 

 
  827 NAS (1953) FRU (1953)  
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FAA Units

Front-line Squadrons

813 NAS,  827 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS, 703 NAS, 736 NAS,  738 NAS,  759 NAS, 778 NAS
787 NAS, 799 NAS
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Specifications

TF.4

Wingspan

Spannweite

15.62 m

Length

Länge

12 m

Height

Höhe

4.05 m

Wing area

Flügelfläche

35.44 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Centaurus IX 18-cylinder radial engine, 2,500 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

560 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,150 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,100 kg

Climb Rate

Steigrate

13.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

2,000 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm cannon up to 840 kg of Bombs

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Serials, Blackburn Firebrand
Mk. I DD804 & DD810 2
Mk. II NV636 1
Mk. III DK372 & DK 373 2
Mk. III DK386 - DK 412 24
TF.4 EK601 - EK740 102
TF.5 EK741 - EK850 68

Total

199


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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