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Blackburn Ripon

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Blackburn T.5 Ripon was a carrier-based torpedo bomber and reconnaissance biplane which first flew in 1926. It was used by the Fleet Air Arm as a torpedo bomber from 1930 until 1935.

The Blackburn Ripon was designed to replace the single-seat Dart torpedo bomber. In accordance with Air Ministry Specification 21/23, it was also required to be used for long-range reconnaissance, for which a two-man crew was demanded. The first prototype flew on 17 April 1926 as a landplane, with the second prototype following on 26 August first flying as a seaplane. Initial trials against its competitors, the Handley Page Harrow and the Avro Buffalo, showed that none of the competitors were adequate, so the Ripon was redesigned with an improved engine installation, an enlarged rudder and increased sweepback on the wings. Thus improved, the Ripon was declared the winner and ordered for service.

The Ripon entered service with the Fleet Air Arm in 1929. The Ripon was normally used as a carrier-based landplane by the Fleet Air Arm, and although capable of being converted to a seaplane, was rarely fitted with floats. The Ripon continued in service with Torpedo Bomber flights until 1933, when the Fleet Air Arm was reorganised into three larger squadrons. The last Ripons were retired from service in January 1935 when 811 Naval Air Squadron re-equipped with Blackburn Baffins.

Der Blackburn T.5 Ripon war ein trägergestützter Torpedobomber und Aufklärungsdoppeldecker, der erstmals 1926 flog. Er wurde von 1930 bis 1935 vom Fleet Air Arm als Torpedobomber eingesetzt.
Die Blackburn Ripon wurde entwickelt, um den einsitzigen Dart Torpedobomber zu ersetzen. Gemäß der Spezifikation 21/23 des Luftfahrt-ministeriums musste es auch für die Fern-aufklärung verwendet werden, für die eine zweiköpfige Besatzung verlangt wurde. Der erste Prototyp flog am 17. April 1926 als Landflugzeug, der zweite Prototyp am 26. August erstmals als Wasserflugzeug. Versuche gegen seine Konkur-renten, die Handley Page Harrow und die Avro Buffalo, zeigten, dass keiner der Konkurrenten angemessen war. Daher wurde die Ripon mit einer verbesserten Motorinstallation, einem vergrösserten Ruder und einem verstärkten gepfeilten Tragflächen neu gestaltet. So verbessert, wurde der Ripon zum Sieger erklärt und in den Dienst genommen.
Die Ripon wurde 1929 mit dem Fleet Air Arm in Dienst gestellt. Die Ripon wurde normalerweise von der Fleet Air Arm als trägergestütztes Land-flugzeug eingesetzt, konnte zwar zu einem Wasserflugzeug umgebaut werden, das selten mit Schwimmern ausgestattet war. Die Ripon war bis 1933 in Schwärmen im Einsatz, bis die Flotten-luftwaffe in drei grössere Staffeln umstrukturiert wurde. Die letzten Ripons wurden im Januar 1935 aus dem Dienst genommen, als das 811 Naval Air Squadron mit Blackburn Baffins neu ausgerüstet wurde.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Ripon I

Prototype with a 465 hp Napier Lion V engine, two built  

Ripon I

Prototyp mit einem 465 PS-Napier Lion V-Motor ausgerüstet, zwei gebaut
 

Ripon II

Initial production with Lion XI engine, 20 built (Many converted to Mk IICs)  

Ripon II

Erste Serienversion mit Lion XI Motor, 20 gebaut (viele auf Mk IICs umgerüstet)
 

Ripon IIA

Versiom with 570 hp Lion XIA engine and Metal-ribbed wings, with forward-firing machine gun added, 40 built  

Ripon IIA

Versiom mit 570 PS starkem Lion XIA-Motor und Metallrippenflügeln, mit vorwärts schiessendem Maschinengewehr, 40 gebaut
 

Ripon IIC

All-metal wings - 30 produced  

Ripon IIC

Ganzmetallflügel - 30 produziert
 

Ripon III

Prototype with lengthened nose and new tail. One built.  

Ripon III

Prototyp mit verlängerter Nase und neuem Schwanz. Einer gebaut.
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

460 Flight (1930)

460 Flight (1931)

460 Flight (1932)

 

 

 

 

461 Flight (1930)

462 Flight (1929)

462 Flight (1930)

 

 

 

 

462 Flight (1932)

465 Flight (1935)

465 Flight (1933)

 

 

 

 

466 Flight (1932)

466 Flight (1933)

810 NAS (1934)

 

 

 

 

810 NAS (1934)

811 NAS (1933)

811 NAS (1934)

 

 

 

 

811 NAS (1934)

812 NAS (1933)

812 NAS (1933)

 

 

 

 

RAF Gosport (1934)

RAF Gosport (1934)

A & AEE (1929)

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Units

Einheiten

FAA Units

Front-line Squadrons

810 NAS, 811 NAS, 812 NAS

Second-line Squadrons

 
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Specifications

Technische Daten

Specifications

Ripon IIC

Wingspan

Spannweite

13.67 m

Length

Länge

11.20 m

Height

Höhe

3.91 m

Wing area

Flügelfläche

63.50 m2

Engine

Motor

1 × Napier Lion X, XI or XIA W-12 water-cooled piston engine, 570 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

179 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,874 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,303 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,000 m

Range

Reichweite

660 km

Armament

Bewaffnung

1 × fixed, forward firing 7.7 mm machine gun and 1 × in rear cockpitup to 720 kg of Bombs

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Serials

Seriennummern

Blackburn Ripon
Mk.I N203 - N204 2
Mk.II N231 1
Mk.II S1265 - S1272 8
Mk.II S1357 - S1369 13
Mk.IIA S1424 - S1473 9
Mk.IIA S1465 - S1473 9
Mk.IIA S1553 - S1574 22
Mk.IIC S1649 - S1674 26
Mk.IIA K2884 - K2887 4
III S1272 (1)

Total

94


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last update 5. April 2021

written 4. April 2021

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