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De Havilland D.H.114 Sea Heron

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The de Havilland D.H.114 Heron was a small propeller-driven British airliner that first flew on 10 May 1950. It was a development of the twin-engine de Havilland Dove, with a stretched fuselage and two more engines. It was designed as a rugged, conventional low-wing monoplane with tricycle undercarriage that could be used on regional and commuter routes. A total of 149 were built, and it was also exported to about 30 countries.

 The Heron was designed with a fixed under-carriage and reliable ungeared Gipsy Queen 30 engines. After 51 Series 1 aircraft had been built, production switched to the Series 2, featuring retractable landing gear, which reduced drag and fuel consumption, and increased the top speed marginally.

Die de Havilland D.H.114 Heron war ein kleines britisches Verkehrsflugzeug mit Propellerantrieb, das am 10. Mai 1950 erstmals flog. Es war eine Weiterentwicklung der zweimotorigen de Havilland Dove, mit einem gestreckten Rumpf und zwei weiteren Triebwerken. Es wurde als robuster, konventioneller Tiefdecker mit Dreiradfahrwerk konzipiert, der auf Regional- und Pendlerstrecken eingesetzt werden konnte. Es wurden insgesamt 149 gebaut und in etwa 30 Länder exportiert.
Die Heron wurde mit einem festen Fahrwerk und zuverlässigen Gipsy Queen 30 Motoren ohne Getriebe konstruiert. Nachdem 51 Flugzeuge der Serie 1 gebaut worden waren, wurde die Produktion auf die Serie 2 umgestellt, deren Einziehfahrwerk den Luftwiderstand und den Kraftstoffverbrauch reduzierte und die Höchstgeschwindigkeit gering-fügig erhöhte.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

C.20

Transport and communications version, 5 planes

 

C.20

Transport- und Verbindungsversion 5 Maschinen

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Operational history

Einsatzgeschichte

Three ex-civil Heron 2s and two Heron 2Bs were acquired by the Royal Navy in 1961. The first two (Heron 2B) XR441 and XR442, were formerly G-AORG and G-AORH of Jersey Airlines. Sea Herons XR443 to XR445 were previously of West Africa Airways.

Drei ehemalige zivile Heron 2 und zwei Heron 2B wurden 1961 von der Royal Navy erworben. Die ersten beiden (Heron 2B) XR441 und XR442 waren früher G-AORG und G-AORH von Jersey Airlines. Sea Heron XR443 bis XR445 waren zuvor bei West Africa Airways.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  781 NAS 1969 781 NAS 1969 Station Flight RNAS Yeovilton 1985
 

 

 

   
  Station Flight RNAS Yeovilton 1989    
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FAA Units

Front-line Squadrons

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Second-line Squadrons

781 NAS, Base Flt.
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Specifications

C.20

Wingspan

Spannweite

21.80 m

Length

Länge

14.79 m

Height

Höhe

4.75 m

Wing area

Flügelfläche

46.4 m²

Engine

Motor

4 × de Havilland Gipsy Queen 30 Mk.2 6-cylinder inverted inline air-cooled piston engine, 250 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

295 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,705 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,136 kg

Climb Rate

Steigrate

5.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,600 m

Range

Reichweite

1,473 km

Armament

Bewaffnung

none
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Serials, De Havilland Heron
C.20 XR441 + XR445 5

Total

5


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last update 21. July 2021

written 1. November 2011

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