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De Havilland D.H.103 Sea Hornet

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Sea Hornet was a naval adaptation of the RAF Hornet. It was fitted with folding wings and had provision for deck arrester and RATO gear. Air-draulic shock-absorber legs replaced the rubber-in-compression legs to eliminate bounce in carrier landings. Three versions were built as: the Sea Hornet F.20 carrier-based medium-range single-seat fighter/reconnaissance/strike aircraft, capable of carrying eight 27kg rockets, bombs, mines and drop-tanks; Sea Hornet NF.21 carrier-based two-seat night fighter/reconnaissance/strike aircraft fitted with an A.I. radar scanner in a thimble radome in the nose; and Sea Hornet PR.22 carrier-based medium-range photographic-reconnaissance version of the F.20. The F.20 first entered service with No.801 Squadron, FAA and joined HMS Implacable in 1949. A total of 200 Sea Hornets were built.

Mehrere Hornet-F.Mk.1-Flugwerke wurden  zu Sea Hornet-Prototypen umgebaut. Nach dem Erstflug der Sea Hornet F.Mk.20 am 19. April 1945 und der anschließenden Erprobungsphase wurde die erste Einheit der Royal Navy erst im Juni 1947 mit Sea Hornets ausgestattet. Die dringende Forderung der Royal Navy nach einem leistungsfähigen Nachtjäger führte zu einer Modifikation der Sea Hornet hin zu einem radarbestückten Zweisitzer NF.Mk.21. Der Erstflug der Nachtjägerversion fand am 9. Juli 1946 statt. Erst 1954 wurde die Sea Hornet-Nachtjäger aus dem aktiven Dienst herausgezogen. Sie dienten anschließend noch rund zwei Jahre als Schulflugzeuge, bevor der größte Teil von ihnen verschrottet wurde.

Die letzte Sea Hornet-Variante war eine Aufklärerversion mit der Bezeichnung PR.Mk.22. Die standardmäßige Kanonenbewaffnung der Sea Hornet wurde bei dieser Version durch einen Satz Kameras im Rumpfvorderteil ersetzt. Insgesamt wurden 43 Stück dieser Aufklärervariante gebaut.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

F.20

A navalised version for service on British aircraft carriers, 79 built.

F.20

Marineversion der Hornet für britische Träger, 79 Maschinen.
 

NF.21

Fleet Air Arm night fighter powered by Merlin 133/134 engines, 72 built.

NF.21

Fleet Air Arm Nachtjäger angetrieben durch 133/134 Motoren, 72 Maschinen.
 

PR.22

Photo-reconnaissance version, 23 built.

PR.22

Fotoaufklärungsversion 23 Maschinen
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

On 1. June 1947, 801 Squadron was reformed to become the first squadron to operate the Sea Hornet, based at RNAS Ford. Further Sea Hornet deliveries were attached to various Naval Squadrons, including three which were attached to 806 NAS in 1948 which, along with a Vampire and two Sea Furies, were embarked on HMCS Magnificent for a tour of North America in 1948.

During a brief deployment in 1952, it was quickly determined that the Sea Hornet was not suitable for use on board the Navy's light fleet carriers.

 

Am 1. Juni 1947 wurde die Staffel 801 reformiert, um die erste Staffel zu werden, die die Sea Hornet  bei RNAS Ford betrieb. Weitere Sea Hornet Lie-ferungen wurden an verschiedene Marinestaffeln gemacht, darunter drei, die 1948 an 806 NAS, die zusammen mit einer Vampire und zwei Sea Furies 1948 auf der HMCS Magnificent zu einer Tournee durch Nordamerika eingeschifft wurden.
Während eines kurzen Einsatzes im Jahr 1952 wurde schnell festgestellt, dass die Sea Hornet nicht für den Einsatz an Bord der leichten Flotten-träger der Royal Navy geeignet war.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  Prototype F.20

Prototype NF.21

703 Sqn (1949)

 

 

 

 

703 Sqn (1949)

703 Sqn (1951)

728 Sqn (1953)

 

 

 

  738 Sqn (1951) 771 Sqn (1953) 801 Sqn (1947)
 

 

 

  801 Sqn (1948) 806 Sqn (1948) 806 Sqn (1949)
 

 

 

  806 Sqn (1951) 809 Sqn (1951) 809 Sqn (1951)
 

 

 

  809 Sqn (1952) 809 Sqn (1952) 809 Sqn (1953)
 

 

 

 
  FRU (1948) FRU (1952)  
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FAA Units

Front-line Squadrons

801 NAS, 806 NAS, 809 NAS, 1833 NAS

Second-line Squadrons

703 NAS, 728 NAS, 736 NAS, 738 NAS, 739 NAS, NAS 759
762 NAS, 771 NAS, 778 NAS, 787 NAS, 792 NAS FRU
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Specifications

F.20

Wingspan

Spannweite

13.72 m

Length

Länge

11.48 m

Height

Höhe

4.93 m

Wing area

Flügelfläche

33.54 m²

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Merlin 130/131 12-cylinder engines, 2,080 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

760 km/h

Empty weight

Leergewicht

7,094 kg

Loaded weight

Startgewicht

9,480 kg[

Climb Rate

Steigrate

20.3 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,058 m

Range

Reichweite

4,828 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons

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Serials, De Havilland Sea Hornet
F.20 PX212 1
F.20 PX214 1
F.20 PX219 1
F.20 x 78
NF.21 PX230 1
NF.21 PX239 1
NF.21 ? 79
PR.22 VW930 - VW939 10
PR.22 VW946 - VW978 33
PR.22 VZ655 - VZ664 10
PR.22 WE245 - WE247 3

Total

218


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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