.

De Havilland D.H.100 & D.H.115 Sea Vampire

Aircraft of the Fleet Air Arm

.
..
 

Development

 

Entwicklung

The de Havilland Vampire was a British jet fighter developed and manufactured by the de Havilland Aircraft Company. Work on the aircraft began during the Second World War as a largely experimental aircraft suitable for combat that harnessed the groundbreaking innovation of jet propulsion; it was quickly decided to opt for a single-engine, twin-boom aircraft equipped with the Halford H.1 turbojet engine (later the de Havilland Goblin). Originally ordered as an experimental aircraft only, the decision to mass-produce the aircraft as an interceptor for the Royal Air Force was finalised in May 1944.

In 1946, the first production aircraft entered service with the RAF, only months after the conflict had come to a close. The Vampire was the second jet fighter, after the Gloster Meteor, operated by the RAF and the first to be powered by one jet engine. Aside from its propulsion system and twin-boom configuration, it was a relatively conventional aircraft. The Vampire quickly replaced many wartime piston-engine fighter aircraft and was in front-line service until 1953, after which the Vampire was primarily assigned to secondary roles such as pilot training and ground attack, for which specialist variants of the type were produced.

In 1966, the type was retired by the RAF, after being replaced by more capable jet-powered fighters such as the Hawker Hunter and Gloster Javelin.
Die de Havilland Vampire war ein britischer Jet-Jäger, der von der de Havilland Aircraft Company entwickelt und hergestellt wurde. Die Arbeit am Flugzeug begann im Zweiten Weltkrieg als weitgehend experimentelles Flugzeug, das für die Jagd geeignet war, der die bahnbrechende Innovation des Strahlantriebs nutzte; Es wurde schnell beschlossen, sich für ein einzelnes, Zweiswänziges-Flugzeug zu entscheiden, das mit dem Halford H.1 Turbojet-Motor (später der de Havilland Goblin) ausgestattet war. Ursprünglich als Versuchsflugzeug bestellt, wurde im Mai 1944 die Entscheidung zur Massenproduktion des Flugzeugs als Abfangjäger für die RAF abgeschlossen.
Im Jahr 1946 trat die erste Serienmaschine in den Dienste der RAF, nur wenige Monate nach dem Konflikt. Der Vampire war der zweite Jet-Jäger nach dem Gloster Meteor, der von der RAF betrieben wurde und der erste, der von einem Jet-Triebwerk angetrieben wurde. Abgesehen von seinem Antriebssystem und Doppel-Heckausleger-Konfiguration war es ein relativ konventionelles Flugzeug. Der Vampire ersetzte schnell viele Kriegs-Kampfflugzeuge und war bis 1953 im Front-Einsatz, danach wurde der Vampire vorrangig auf Nebenrollen wie Pilottraining und Bodenangriff, für die Fachvarianten des Typs produziert wurden, verwendet.
Im Jahr 1966 wurde der Typ von der RAF zurückgezogen, nachdem sie durch mehr fähige Jet-Jäger wie der Hawker Hunter und Gloster Javelin ersetzt wurden.

The Admiralty had immediately taken great interest in the Vampire following a series of carrier-landing trials which had been conducted on the aircraft carrier HMS Ocean using the modified third prototype of the Vampire in December 1945. At one point, the service had been allegedly considering the adoption of the type as the standard naval fighter to equip the Fleet Air Arm with, there had been a prevailing attitude that carrier operations lacked the flexibility to enable combat operations to be conducted with jet aircraft while at sea due to factors such as jet blast and the limited range of the early jets. In 1947, the Royal Navy decided to place an order for a navalised variant of the Vampire FB.5, which had been separately ordered by Air Ministry; the navalised model was quickly given the name Sea Vampire.

Die Admiralität hatte nach einer Reihe von Träger-landeversuchen, die im Dezember 1945 auf dem Flugzeugträger HMS Ocean unter Verwendung des modifizierten dritten Prototyps der Vampire durch-geführt worden waren, sofort grosses Interesse an der Vampire gezeigt. Bei der Einführung des Typs als Standard Marinejäger zur Ausrüstung des Fleet Air Arm herrschte die Ansicht vor, dass Träger-operationen aufgrund von Faktoren wie Jet Blast nicht die Flexibilität hatten, Kampfeinsätze mit Düsenflugzeugen auf See durchzuführen und die begrenzte Reichweite der frühen Jets. 1947 beschloss die Royal Navy, eine Marinevariante des Vampire FB.5 zu bestellen, die vom Luftfahrt-ministerium separat bestellt worden war. Das Marinemodell erhielt schnell den Namen Sea Vampire.

..
 

FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I

Prototyp,

 

Mk. I

Prototyp,

 

F.20

Naval version of the FB 5; 18 built by English Electric.

F.20

Marineversion der FB 5, 18 von English Electric gebaut.

 

F.21

Six aircraft converted from F.3s with strengthened belly and arrester hook for trials of undercarriage-less landings on flexible decks.

F.21

Sechs Flugzeuge der F.3s mit verstärkten Rumpf und Fanghaken für die Erprobung von "flexible decks" Landungen.

 

T.22

Two-seat training version for the RAF. Powered by a Goblin 35 turbojet engine; 731 were built. 74 delivered to the FAA

T.22

Zweisitzige Version für Ausbildung der RAF. Angetrieben von einem Goblin 35 Strahltriebwerk; 731 wurden gebaut.74 wurden an die FAA übergeben.

..
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

On 15. October 1948, the first Sea Vampire performed its maiden flight. A pair of prototypes were followed by 18 production aircraft which were used to gain experience in carrier jet operations before the arrival of the two-seat Sea Vampire T.22 trainers. The Sea Vampire was initially delivered to 700 Naval Air Squadron and 702 NAS, soon replacing their piston-engine powered de Havilland Sea Hornets.

Am 15. Oktober 1948 führte die erste Sea Vampire ihren Jungfernflug durch. Auf zwei Prototypen folgten 18 Serienflugzeuge, mit denen vor der Ankunft der zweisitzigen Sea Vampire T.22-Trainer Erfahrungen im Trägerflugzeugbetrieb gesammelt wurden. Die Sea Vampire wurde ursprünglich an 700 Naval Air Squadron und 702 NAS geliefert und ersetzte bald ihre kolbenmotorgetriebenen de Havilland Sea Hornets.

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  Prototype 1947 Royal Aircraft Establishment 1953 702 NAS 1951
 

 

 

  702 NAS 1958

703 NAS 1953

728 NAS 1954
 

 

 

  736 NAS 1958 736 NAS 1958 NAS 750 1963
 

 

 

 

764 NAS 1956

771 NAS 1951

787 NAS 1951

 

 

 

  1832 NAS 1955

Station Flight, RNAS Yeovilton 1954

JOAC 1957
..
FAA Units

Front-line Squadrons

802 NAS, 806 NAS, 808 NAS, 809 NAS, 831 NAS, 890 NAS
891 NAS, 892 NAS, 893 NAS, 1831 NAS 1832 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS  702 NAS, 703 NAS, 718 NAS, 724 NAS, 727 NAS
736 NAS  728 NAS, 738 NAS, 749 NAS, 750 NAS, 759 NAS
764 NAS  766 NAS, 771 NAS  778 NAS, 781 NAS  787 NAS
RNAS-Flights
..
Specifications

F.20

Wingspan

Spannweite

11.58 m

Length

Länge

9.35 m

Height

Höhe

2.15 m

Wing area

Flügelfläche

25.95 m2

Engine

Motor

Goblin 35
Radial-Strahltriebwerk
1'520 Kp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

820 Km/h

Empty weight

Leergewicht

17.0 m/s

Loaded weight

Startgewicht

3'470 Kg

Climb Rate

Steigrate

5'850 Kg

Service ceiling

Gipfelhöhe

10'000 m

Range

Reichweite

600 Km

Armament

Bewaffnung

4 x 20mmm Cannon
Bombs
..
Serials, De Havilland Sea Vampire
Mk.I LZ551 1
F20 VV136 - VV153 18
F21 VG701 + VT803
VT804
6
T11 XA110 + XA131
XA151 + XA169
74

Total

99


-

last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -