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De Havilland Sea Venom

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

 

Entwicklung

The de Havilland D.H.112 Venom was a British postwar single-engined jet aircraft developed from the de Havilland Vampire. It served with the RAF as a single-seat fighter-bomber and two-seat night fighter. The Venom was an interim between the first generation of British jet fighters – straight-wing aircraft powered by centrifugal flow engines such as the Gloster Meteor and the Vampire and later swept wing, axial flow-engined designs such as the Hawker Hunter and de Havilland Sea Vixen.

Der Havilland DH 112 Venom war ein britisches Einmotoriges Jet-Flugzeug der Nachkriegszeit, das aus dem de Havilland Vampire entwickelt wurde. Es diente mit der RAF als Einsitziger Jagdbomber und Zweisitzer Nachtjäger. Die Venom war eine Zwischenlösung zwischen der ersten Generation der britischen Jetjäger - mit ungepfeilten Flügeln, die von Zentrifugaltriebwerken wie dem Gloster Meteor und dem Vampire angetrieben wurden, und später gepfeilten Flügel, axialen Treibwerken wie der Hawker Hunter und de Havilland Sea Vixen.

The Sea Venom was the navalised version of the Venom NF.2 two-seat night fighter, and was used as an all-weather interceptor by the FAA. The necessary modifications for use on the Royal Navy's aircraft carriers included folding wings, a tailhook  and strengthened, long-stroke under-carriage. The canopy was modified to allow ejection from underwater.

Die Sea Venom war die navalisierte Version des zweisitzigen Nachtjägers Venom NF.2 und wurde von der FAA als Allwetter-Abfangjäger eingesetzt. Zu den notwendigen Modifikationen für den Einsatz auf den Flugzeugträgern der Royal Navy gehörten Klappflügel, ein Fanghaken und ein verstärktes Fahrwerk mit langem Hub. Das Dach wurde modifiziert, um den Ausstieg aus dem Wasser zu ermöglichen.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

FAW-20

Initial production aircraft, based on Venom NF.2A. 4,850 lbf Ghost 103 turbojet engine, AI Mk 10 radar. 50 built.

 

FAW-20

Erste Serienversion, basierend auf Venom NF.2A. 4.850 lbf Ghost 103 Turbostrahltriebwerk, AI Mk 10 Radar. 50 gebaut.
 

FAW-21

Improved version, equivalent to Venom NF.3. 4,950 lbf Ghost 104 engine, AI Mk 21 radar, strengthened long-stroke undercarriage.

 

FAW-21

Verbesserte Version, äquivalent zu Venom NF.3. 4.950 lbf Ghost 104-Motor, AI Mk 21-Radar, verstärktes verlängertes Fahrwerk.
 

FAW-22

More powerful 5,300 lbf Ghost 105 engine, giving improved high-altitude performance.39 new built.

 

FAW-22

Leistungsstärkerer Ghost 105-Motor mit 5.300 lbf für verbesserte Leistung in großer Höhe.39 neu gebaut

 

ECM-22

FAW.22s modified from 1957 for ECM purposes. No armament.

 

ECM-22

Ab 1957 für ECM-Zwecke modifizierte FAW.22. Keine Bewaffnung.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Sea Venom saw much service during its time with the Royal Navy. In 1956, they, alongside RAF Venoms, took part in the Suez War. By 1959, the Sea Venom began to be replaced in Royal Navy service by the de Havilland Sea Vixen, an aircraft that also had the distinctive twin-boom tail. The Sea Venom would be withdrawn from frontline service soon afterwards.

Die Sea Venom hat während ihrer Zeit bei der Royal Navy viele Dienste geleistet. 1956 nahmen sie zusammen mit RAF Venoms am Suezkrieg teil. 1959 wurde die Sea Venom im Dienst der Royal Navy durch die de Havilland Sea Vixen ersetzt, ein Flugzeug, das auch das charak-teristische Doppelausleger-Heck hatte. Die Sea Venom wurde bald darauf aus dem Frontdienst zurückgezogen..

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  700 NAS 1957 700 NAS 1958 700 NAS 1961
 

 

 

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  736 NAS 738 NAS 1958 750 NAS 1965
 

 

 

? ?
  750 NAS 1967 766 NAS 787 NAS
 

 

 

  751 NAS 1957 766 NAS 809 NAS 1956
 

 

 

  809 NAS 1956 809 NAS 1958 809 NAS 1959
 

 

 

  831 NAS 1959 831 NAS 1960 831 NAS 1960
 

 

 

  831 NAS 1960 890 NAS 1954 890 NAS 1956
 

 

 

  890 NAS 1956 891 NAS 1954 891 NAS 1956
 

 

 

  891 NAS 1957 891 NAS 1958 891 NAS 1959
 

 

 

  892 NAS 1956 892 NAS 1956 892 NAS 1956
 

 

 

  893 NAS 1956 893 NAS 1956 893 NAS 1957
 

 

 

  893 NAS 1957 894 NAS 1956 894 NAS 1957
 

 

 

  894 NAS 1956 894 NAS 1960 FRU (1961)
 

 

 

  FRU (1966) Air Direction School RNAS Brawdy
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FAA Units

Front-line Squadrons

808 NAS, 809 NAS, 890 NAS, 831 NAS, 891 NAS, 892 NAS
893 NAS, 894 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS, 724 NAS, 736 NAS, 738 NAS, 750 NAS, 751 NAS
766 NAS, 787 NAS

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Specifications

FAW.22

Wingspan

Spannweite

13.06 m

Length

Länge

11.15 m

Height

Höhe

2.60 m

Wing area

Flügelfläche

25.9 m²

Engine

Motor

× de Havilland Ghost 105 turbojet, 5,300 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

927 km/h

Empty weight

Leergewicht

?

Loaded weight

Startgewicht

7,167 kg

Climb Rate

Steigrate

29.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

12,040 m

Range

Reichweite

1,135 km

Armament

Bewaffnung

4× 20 mm cannon, up to 900 Kg of Bombs

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Serials, De Havilland Sea Venom
NF.20 WK376, WK379
WK385
3
FAW.20 WM500 - WM523 24
FAW.20 WM542 - WM577 36
FAW.21 WW137 - WW154 18
FAW.21 WW186 - WW225 40
FAW.21 WW261 - WW298 38
FAW.21 WZ893 - WZ911 19
FAW.21 WZ927 - WZ956 30

Total

208


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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