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Douglas Dauntless

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Douglas SBD Dauntless is a World War II American naval scout plane and dive bomber that was manufactured by Douglas Aircraft from 1940 through 1944. The SBD was the United States Navy's main carrier-based scout/dive bomber from mid-1940 through mid-1944.

The Northrop BT-2 was developed from the BT-1 by modifications ordered in November 1937, and provided the basis of the SBD, which first entered service in mid-1939. In 1937, the Northrop Corporation was taken over by Douglas, and the active Northrop projects continued under Douglas Aircraft Corporation. Ed Heinemann led a team of designers who considered a development with a 1,000 hp Wright Cyclone engine.

During its combat service, the SBD proved to be an excellent naval scout plane and dive bomber. It possessed long range, good handling characteristics, maneuverability, potent bomb load, great diving characteristics from the perforated dive brakes, good defensive armament, and ruggedness.

Die Douglas SBD Dauntless ist ein amerika-nisches Marineaufklärungsflugzeug und Sturz-bomber aus dem Zweiten Weltkrieg, das von 1940 bis 1944 von Douglas Aircraft hergestellt wurde. Die SBD war von Mitte 1940 bis Mitte 1944 der wichtigste trägergestützte Scout/Sturzbomber der United States Navy.
Die Northrop BT-2 wurde aus der BT-1 im Novem-ber 1937 auf bestellte Modifikationen entwickelt und bildete die Grundlage der SBD, die erstmals Mitte 1939 in Dienst gestellt wurde. 1937 wurde die Northrop Corporation von Douglas übernommen, und die aktiven Northrop Projekte wurden unter der Douglas Aircraft Corporation fortgesetzt. Ed Heine-mann leitete ein Team von Designern, die eine Entwicklung mit einem 1.000 PS st
arken Wright Cyclone-Motor in Erwägung zogen.
Während ihres Kampfeinsatzt erwies sich die SBD als hervorragendes Aufklärungsflugzeug und Sturzbomber der Marine. Es besass eine grosse Reichweite, gute Flugeigenschaften, Manövrier-fähigkeit, starke Bombenlast, grossartige Eigen-schaften durch die perforierten Sturzflugbremsen, eine gute Verteidigungsbewaffnung und Robustheit.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I
SBD-5

Version equipped with a 1,200-hp engine and an increased ammunition supply. A total of 2,965 were built  

Mk. I
SBD-5

Version mit einem 1'200 PS R-1820-60 Sternmotor und erhöhtem Munitionsvorrat. 2.409 gebaut,
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Royal Navy Fleet Air Arm received nine former U.S. Navy SBD-5s for evaluation.

Die Royal Navy Fleet Air Arm erhielt neun ehemalige SBD-5 der US Navy zum Testen.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
  787 NAS    
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FAA Units

Front-line Squadrons

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Second-line Squadrons

700 NAS, 787 NAS
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Specifications

Dauntless I

Wingspan

Spannweite

  12.65 m

Length

Länge

  10.08 m

Height

Höhe

4.14 m

Wing area

Flügelfläche

30.19 m²

Engine

Motor

  1× Wright R-1820-60 radial engine, 1,200

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

410 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,905 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,853 kg

Climb Rate

Steigrate

8.6 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,780 m

Range

Reichweite

1,240 km

Armament

Bewaffnung

2 × 12.7 mm machine guns
1 × 7.62 mm flexible  machine guns
1,020 kg of Bombs

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Serials, Douglas Dauntless
Mk. I JS997 - JS999 3
Mk. I JT923 - JT928 6

Total

9


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last update 1. Februay 2013

written 1. November 2011

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