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Fairey Barracuda

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Fairey Barracuda was a British carrierborne torpedo- and dive bomber used during the Second World War, used by the Fleet Air Arm. It was introduced as a replacement for the Fairey Swordfish and Fairey Albacore biplanes. It is notable for its role in attacking the German battleship Tirpitz and known for its ungainly appearance on the ground.

The Barracuda resulted from Air Ministry Specification S.24/37 issued in 1937 for a monoplane torpedo bomber. Of the six sub-missions, the designs of Fairey Aviation and Supermarine (Type 322) were selected and two prototypes of each ordered. The first Fairey prototype flew on 7 December 1940. The Supermarine first flew in 1943 but with the Barracuda already in production it did not progress further.

  

The Barracuda was originally intended to use the Rolls-Royce Exe X block, but production of this powerplant was abandoned, which delayed the prototype's trials. The prototypes eventually flew with the lower-powered 12-cylinder Rolls-Royce Merlin 30 engine. Further experience with the prototypes revealed the aircraft to be underpowered as a result of the weight of extra equipment that had been added since the initial design.

Replacing the Merlin 30 with the more powerful Merlin 32 and a four-bladed propeller resulted in the definitive Barracuda Mk II.

The Barracuda Mk III was optimised for anti-submarine work, with the metric wavelength ASV-Radar, the scanner was housed in a blister under the rear fuselage.

  

The next and final variant was the Barracuda Mk V, in which the Merlin powerplant was replaced with the Rolls-Royce Griffon. The increased power and torque of the Griffon required various aerodynamic changes; the vertical stabiliser was enlarged and the wing span was increased with the tips clipped.

Die Fairey Barracuda war ein britischer trägergestützter Torpedo- und Sturzkampfbomber im Zweiten Weltkrieg der von der Fleet Air Arm eingesetzt wurde. Sie wurde als Ersatz für die Fairey Swordfish und Fairey Albacore Doppel-decker eingeführt. Bekannt ist die Maschine für ihre Rolle beim Angriff auf das deutsche Schlacht-schiff Tirpitz und plumpe Erscheinung auf dem Boden.

Die Barracuda auf der Basis der Air Ministry Spezifikation S.24/37 von 1937 für einen Torpedobomber (Eindecker). Von den sechs eingereichten Entwürfen wurden von der Fairey Aviation und Supermarine (Type 322) Prototypen bestellt. Der erste Fairey Prototyp flog am 7. Dezember 1940. Die Supermarine flog 1943 zum ersten Mal, da war die Barracuda bereits in der Produktion entwickelte sich aber nicht weiter.

Die Barracuda war ursprünglich mit dem Rolls-Royce Exe X-Block motorisiert, aber die Pro-duktion dieses Motors wurde aufgegeben, welches die Entwicklung verzögerte. Die Prototypen flog schließlich mit dem schwächeren 12-Zylinder-Rolls-Royce Merlin 30-Motor. Die Erprobung zeigte, dass das Flugzeug, aufgrund des Gewichtes der zusätzlichen Ausrüstung zu schwach motorisiert war.

Der Merlin 30 wurde durch den stärkeren Merlin 32 und einem Vier-Blatt-Propeller ausgerüstet und wurde so zu endgültigen Barracuda Mk II.

Die Barracuda Mk III wurde für U-Boot-Jagd optimiert, mit dem metrischen ASV-Radar-Set,  der Scanner war in einem Radom unter dem hinteren Rumpf untergebracht.

Die nächste und letzte Variante war die Barracuda Mk V, bei der der Merlin-Motor durch den Rolls-Royce Griffon ersetzt wurde. Die erhöhte Leistung und der Drehmoment des Griffon machten ver-schiedene aerodynamische Veränderungen erforderlich. Das Seitenletwerk wurde vergrößert und die Spannweite durch kürzen der Flügelenden verringert.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I

First production version, Rolls-Royce Merlin 30 engine with 1,260 hp, 30 built

Mk. I

Erste Version mit 1,260 PS Rolls-Royce Merlin 30 Motor, 30 Maschinen gebaut

 

Mk. II

Upgraded Merlin 32 engine with 1,640 hp, four-bladed propeller, ASV II radar, 1,688 built

Mk. II

Verbesserte Version mit 1'640 PS Merlin 32, Vierblatt Propeller und ASV II Radar. 1'688 Maschinen gebaut

 

Mk. III

Anti-submarine warfare version of Mk II with ASV III radar, 852 built

Mk. III

U-Boot-Jagd-Version der Mk. II mit ASV III Radar, 852 Maschinen gebaut

 

Mk. IV

One Mk II fitted with a Rolls-Royce Griffon engine with 1,850 hp, 1 rebuild

Mk. IV

Eine Mk II mit einem Rolls-Royce Griffon Motor mit 1'850 PS, Eine Maschine umgebaut.

 

Mk. V

Griffon 37 engine with 2,020 hp, payload increased to 910 kg, ASH radar under the left wing, revised tailfin, 37 built

Mk. V

Griffon 37 Motor mit 2'020 PS und erhöhter Zuladung von 910 Kg, ASH Radar unter dem linken Flügel und verändertem Heck, 37 Maschinen.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  Prototype Prototype 713 NAS (1945)
 

 

 

 

714 NAS (1945)

744 NAS 744 NAS
 

 

 

  750 NAS 750 NAS 750 NAS
 

 

 

  767 NAS 767 NAS 778 NAS
 

 

 

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  783 NAS 786 NAS 810 NAS
 

 

 

  798 NAS (1944) 810 NAS 810 NAS
 

 

 

  812 NAS 812 NAS 812 NAS
 

 

 

  814 NAS

815 NAS

816 NAS

 

 

 

 
  821 NAS

822 NAS

827 NAS

 

 

 

 

829 NAS

831 NAS 831 NAS
 

 

 

 

837 NAS

837 NAS 847 NAS
 

 

 

  Ship's Flight Ship's Flight Ship's Flight
 

 

 

   
  Ship's Flight    
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FAA Units

Front-line Squadrons

810 NAS, 812 NAS, 814 NAS, 815 NAS, 816 NAS, 817 NAS
818 NAS, 820 NAS, 821 NAS, 822 NAS, 823 NAS, 824 NAS
825 NAS, 826 NAS, 827 NAS, 828 NAS, 829 NAS, 830 NAS
831 NAS, 837 NAS, 841 NAS, 847 NAS, 860 NAS,

Second-line Squadrons

700 NAS, 701 NAS, 701 NAS, 703 NAS, 705 NAS, 706 NAS
707 NAS, 710 NAS, 711 NAS, 713 NAS, 714 NAS, 716 NAS
717 NAS, 719 NAS, 731 NAS, 733 NAS, 735 NAS, 736 NAS
737 NAS, 744 NAS, 747 NAS, 750 NAS, 753 NAS, 756 NAS
764 NAS, 767 NAS, 768 NAS, 769 NAS, 774 NAS, 778 NAS
783 NAS, 785 NAS, 786 NAS, 787 NAS, 796 NAS, 798 NAS
799 NAS
762 Sqn. Station Flight
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Specifications

Barracuda II

Wingspan

Spannweite

14.99 m

Length

Länge

12.12 m

Height

Höhe

4.62 m

Wing area

Flügelfläche

37.62 m²

Engine

Motor

1 × Rolls-Royce Merlin 32 liquid-cooled V12 engine, 1,640 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

367 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,250 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,409 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,080 m

Range

Reichweite

1,104 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.7 mm Vickers K MG in rear cockpit
820 kg of Bombs

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Serials, Fairey Barracuda
? x x

Total

x


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last update 28. April 2013

written 1. March 2011

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