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Fairey Swordfish

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Fairey Swordfish was a biplane torpedo bomber designed by the Fairey Aviation Company. Originating in the early 1930s, the Swordfish, nicknamed "Stringbag", was operated by the FAA, in addition to having been equipped by the RAF.

In 1933 Fairey commenced development of an entirely new three-seat naval aircraft, intended for the twin roles of aerial reconnaissance and torpedo bomber. Receiving the internal designation of T.S.R. I, standing for Torpedo-Spotter-Reconnais-sance I, the proposed design adopted a biplane configuration and a single 645 hp Bristol Pegasus IIM radial engine as its powerplant. Development of the T.S.R. I was in parallel to Fairey's activities upon Air Ministry Specification S.9/30. On 17. April 1934, the prototype T.S.R II performed its maiden flight.

In early 1936, an initial production contract for 68 Swordfish aircraft was received, as the Swordfish I. On 18. August 1944, production of the Swordfish was terminated; the last aircraft to be delivered, a Swordfish III, was delivered that day. Almost 2,400 aircraft had been built.

Die Fairey Swordfish war ein Doppeldecker-Torpedobomber, der von der Fairey Aviation Company entworfen wurde. Ursprünglich in den frühen 1930er Jahren, wurde die Swordfish, mit dem Spitznamen "Stringbag", von der FAA betrieben, zusätzlich zu Einheiten der RAF.
1933 begann Fairey mit der Entwicklung eines völlig neuen dreisitzigen Marineflugzeugs, das für die Doppelrolle als Luftaufklärer und Torpedo-bomber bestimmt war. Erhalt der internen Bezeich-nung T.S.R. I, das für Torpedo-Spotter-Reconnais-sance I steht, nahm das vorgeschlagene Design eine Doppeldecker-Konfiguration und einen einzigen 645 PS starken Bristol Pegasus IIM-Sternmotor auf. Entwicklung des T.S.R. Ich war parallel zu Faireys Aktivitäten bezüglich Air Ministry Specification S.9/30. Am 17. April 1934 absolvierte der Prototyp T.S.R II seinen Jungfernflug.
Anfang 1936
wurde ein erster Produktionsvertrag für 68 Swordfish-Flugzeuge als Swordfish I. Am 18. August 1944 wurde die Produktion des Swordfish eingestellt; Das letzte ausgelieferte Flugzeug, eine Swordfish III, wurde an diesem Tag ausgeliefert. Fast 2.400 Flugzeuge wurden gebaut.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

Mk. I

First production series.

 

Mk. I

Erste Serienversion

 

Mk. II

Version with metal lower wings to enable the mounting of rockets, introduced in 1943.

 

Mk. II

Version mit Metallbeplanktem unteren Flügel, um Raketen mitführen zu können, eingeführt 1943.

 

Mk. III

Version with added large centrimetric radar unit, introduced in 1943.

 

Mk. III

Version mit zusätzlicher großem  Radargerät, eingeführt 1943.

 

Mk. IV

Last serial built version with an enclosed cabin for use by the RCAF

 

Mk. IV

Letzte Serienversion mit einer geschlossenen Kabine für den Einsatz durch die RCAF

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Operational history

Einsatzgeschichte

  The type was in frontline service throughout the entirety of the Second World War, but it was already considered obsolete at the outbreak of the conflict in 1939.

Nonetheless, the Swordfish achieved some spectacular successes during the war; notable events included a flight of the type sinking one battleship and damaging two others of the Italian Navy during the Battle of Taranto, and the famous crippling of the Bismarck, which contributed to her eventual demise. By the end of the war, the Swordfish held the distinction of having caused the destruction of a greater tonnage of Axis shipping than any other Allied aircraft. The Swordfish remained in front-line service until V-E Day, having outlived multiple aircraft that had been intended to replace it in service.
  Der Typ war während dem ganzen Zweiten Weltkriegs im Einsatz, aber wurde bereits bei Ausbruch des Konflikts im Jahre 1939 als veraltet angesehen.
Trotzdem erreichten die Swordfish während des Krieges spektakuläre Erfolge. Bemerkenswerte Ereignisse waren die Erfolge des Typs während der Schlacht von Taranto, bei der ein Schlachtschiff versenkt und zwei andere der italienischen Marine beschädigt wurden und der berühmten Beschädigung der Bismarck, die zu deren Untergang beigetragen hat. Am Ende des Krieges war klar, dass die Swordfish die größte Versenkung (Tonnage) aller alliierten Flugzeuge hatte. Die Swordfish blieb bis zum V-E-Tag im S
taffeldienst, nachdem er mehrere Flugzeuge überlebt hatte, die sie im Dienst ersetzen wollten.
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

700 NAS (1940)

700 NAS (1940) 701 NAS (1937)
 

 

 

  701 NAS (1938) 701 NAS (1939) 701 NAS (1939)
 

 

 

  701 NAS (1940) 701 NAS (1941) 702 NAS (1939)
 

 

 

  702 NAS (1939) 702 NAS (1939) 705 NAS (1936)
 

 

 

  705 NAS (1936) 705 NAS (1939) 733 NAS (1945)
 

 

 

  756 NAS (1944) 765 NAS (1940) 765 NAS (1943)
 

 

 

  767 NAS (1940) 771 NAS (1939) 772 NAS (1939)
 

 

 

  781 NAS (1944) 785 NAS (1942) 796 NAS (1943)
 

 

 

  810 NAS (1937) 810 NAS (1937) 810 NAS (1938)
 

 

 

  810 NAS (1938) 810 NAS (1939) 810 NAS (1939)
 

 

 

  810 NAS (1939) 810 NAS (1939) 810 NAS (1942)
 

 

 

  811 NAS (1937) 811 NAS  (1938) 811 NAS  (1938)
 

 

 

  811 NAS (1939) 812 NAS (1937) 812 NAS (1939)
 

 

 

  812 NAS (1940) 813 NAS (1937) 813 NAS (1937)
 

 

 

  813 NAS (1937) 813 NAS (1938) 813 NAS (1939)
 

 

 

  813 NAS (1939) 813 NAS (1939) 813 NAS (1940)
 

 

 

  814 NAS (1938) 814 NAS (1939) 814 NAS (1939)
 

 

 

  814 NAS (1939)

814 NAS (1940)

815 NAS (1940)
 

 

 

  815 NAS (1940) 815 NAS (1942) 815 NAS (1942)
 

 

 

  816 NAS (1943) 816 NAS (1943) 816 NAS (1944)
 

 

 

 

819 NAS (1940)

819 NAS (1944) 819 NAS (1945)
 

 

 

  820 NAS (1937) 820 NAS (1937) 820 NAS (1938)
 

 

 

  820 NAS (1939) 820 NAS (1939) 820 NAS (1939)
 

 

 

  820 NAS (1940) 820 NAS (1940) 820 NAS (1940)
 

 

 

  820 NAS (1941) 820 NAS (1941) 821 NAS (1938)
 

 

 

  821 NAS (1938) 821 NAS (1939) 821 NAS (1939)
 

 

 

  822 NAS (1938) 822 NAS (1938) 822 NAS (1939)
 

 

 

  823 NAS (1937) 823 NAS (1937) 823 NAS (1937)
 

 

 

  823 NAS (1937) 823 NAS (1939) 824 NAS (1937)
 

 

 

  824 NAS (1937) 824 NAS (1937) 824 NAS (1939)
 

 

 

  824 NAS (1940) 825 NAS (1937) 825 NAS (1937)
 

 

 

  825 NAS (1938) 825 NAS (1939) 825 NAS (1941)
 

 

 

  829 NAS (1942) 833 NAS (1942) 834 NAS (1944)
 

 

 

  835 NAS (1943) 835 NAS (1944) 836 NAS (1943)
 

 

 

  836 NAS (1944) 836 NAS (1944) 836 NAS (1944)
 

 

 

  836 NAS (1944) 836 NAS (1944) 836 NAS (1944)
 

 

 

  836 NAS (1944) 836 NAS (1945) 837 NAS (1942)
 

 

 

  838 NAS (1944) 842 NAS (1943) 860 NAS (1944)
 

 

 

  860 NAS (1944) 860 NAS (1944) MAEE (1936)
 

 

 

  FTF (1938) STS (1937) STS (1938)
 

 

 

  Base Flight (1946) Torpedo Trials Unit (1938) Torpedo Training Unit (1937)
 

 

 

 
  Torpedo Training Unit (1939) Torpedo Trials Unit (1940)  
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Units

Einheiten

FAA Units

Front-line Squadrons

810 NAS. 811 NAS, 812 NAS, 813 NAS, 814 NAS, 815 NAS, 816 NAS, 818 NAS, 819 NAS
820 NAS, 821 NAS, 822 NAS, 823 NAS, 824 NAS, 824 NAS, 825 NAS, 826 NAS, 828 NAS
829 NAS, 830 NAS. 833 NAS, 834 NAS, 835 NAS, 836 NAS, 837 NAS, 838 NAS, 840 NAS
841 NAS, 842 NAS, 860 NAS, 886 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS, 701 NAS, 702 NAS, 703 NAS, 705 NAS, 707 NAS, 710 NAS, 722 NAS, 726 NAS; 727 NAS, 728 NAS, 730 NAS, 733 NAS, 735 NAS, 737 NAS, 739 NAS, 740 NAS, 741 NAS
742 NAS, 743 NAS, 744 NAS, 745 NAS, 747 NAS, 753 NAS, 754 NAS, 756 NAS, 759 NAS
763 NAS, 764 NAS, 765 NAS, 766 NAS, 767 NAS, 768 NAS, 769 NAS, 770 NAS, 771 NAS
772 NAS, 773 NAS, 774 NAS, 775 NAS, 776 NAS, 777 NAS, 778 NAS. 779 NAS, 780 NAS
781 NAS, 782 NAS, 783 NAS, 785 NAS, 786 NAS, 787 NAS, 788 NAS, 789 NAS, 791 NAS
794 NAS, 796 NAS, 797 NAS, 1700 NAS. Station Flight
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Specifications

Swordfish II

Wingspan

Spannweite

13.87 m

Length

Länge

10.87 m

Height

Höhe

3.76 m

Wing area

Flügelfläche

56.4 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Pegasus IIIM.3 radial engine, 690 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

224 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,900 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,500 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,870 m

Range

Reichweite

879 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.7 mm maschine gun up to 750 Kg of Bombs / Rockets or one Torpedo
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Serials, Fairey Swordfish
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Total

x


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last update 20. February 2023

written 1. March 2011

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