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Grumman Hellcat (Gannet)

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Grumman F6F Hellcat is an American carrier-based fighter aircraft of World War II. Designed to replace the earlier F4F Wildcat and to counter the Japanese Mitsubishi A6M Zero, it was the United States Navy's dominant fighter in the second half of the Pacific War.

Throughout early 1942, Leroy Grumman, along with his chief designers Jake Swirbul and Bill Schwendler, worked closely with the U.S. Navy's Bureau of Aeronautics (BuAer) and experienced F4F- pilots, to develop the new fighter in such a way that it could counter the Zero's strengths and help gain air dominance in the Pacific Theater of Operations.
 
Powered by a 2,000 hp Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp, the F6F was a completely new design, but in many ways similar to the Wildcat. The Hellcat had wide-set, hydraulically actuated landing-gear struts that rotated through 90° while retracting backwards into the wings. The wing was mounted lower on the fuselage and was able to manually folded, with each panel outboard of the undercarriage bay folding backwards from pivoting on a specially oriented, Grumman-patented "Sto-Wing" diagonal axis pivoting system.

By the end of the war, 12,275 machines had been built.

Die Grumman F6F Hellcat ist ein amerikanisches trägergestütztes Kampfflugzeug des Zweiten Weltkriegs. Sie wurde als Ersatz für die frühere F4F Wildcat und zur Bekämpfung der japanischen Mitsubishi A6M Zero entwickelt und war in der zweiten Hälfte des Pazifikkriegs das dominierende Kampfflugzeug der United States Navy.
Anfang 1942 arbeitete Leroy Grumman zusammen mit seinen Chefkonstrukteuren Jake Swirbul und Bill Schwendler eng mit dem Bureau of Aeronautics (BuAer) der U.S. Navy und erfahrenen F4F- Piloten zusammen, um das neue Jagd-flugzeug so zu entwickeln, dass es den Stärken der Zero entgegenwirken und dazu beitragen konnte, die Lufthoheit im pazifischen Einsatzgebiet zu erlangen.
Angetrieben von einem 2.000 PS starken Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp war die F6F eine völlig neue Konstruktion, die jedoch in vielerlei Hinsicht der Wildcat ähnelte. Die Hellcat verfügte über breite, hydraulisch betätigte Fahrwerks-streben, die sich um 90° drehten, während sie sich nach hinten in die Tragflächen zurückzogen. Die Tragfläche war unten am Rumpf angebracht und konnte manuell eingeklappt werden, wobei jede Platte außerhalb des Fahrwerksschachts durch ein speziell ausgerichtetes, von Grumman patentiertes "Sto-Wing"-Schwenksystem mit diagonaler Achse nach hinten klappte.
Bis zu Ende des Krieges wurden 12'275 Maschi-nen gebaut

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FAA Variants

FAA Versionen

 

F.I

Single-seat fighter, fighter-bomber aircraft, powered by a 2,000 PS Pratt & Whitney R-2800-10 Double Wasp radial piston engine.

F.I

Einsitziger Jagdbomber mit einem 2,000 PS Pratt & Whitney R-2800-10 Doppel Wasp Sternmotor

 

F.II

Improved version, with a redesigned engine cowling, strengthened tail surfaces, powered by a 2,000 PS Pratt & Whitney R-2800-10W radial piston engine.

F.II

Verbesserte Version mit einer veränderten Motorabdeckung und einem verstärkten Heck, angetrieben von einem 2'000 PS Pratt & Whitney R-2800-10W Sternmotor.

 

FR.II

Small numbers of Hellcat F.IIs were converted into photo-reconnaissance aircraft, with the camera equipment being fitted in the rear fuselage.

FR.II

Eine geringe Anzahl Hellcat F.II wurden zu Photoaufklärern umgebaut mit eingebauten  Kameras im hintern Rumpf.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The British Fleet Air Arm received 1,263 F6Fs under the Lend-Lease Act, initially it was known initially as the Grumman Gannet Mark I. They saw action off Norway, in the Mediterranean, and in the Far East. Several were fitted with photographic reconnaissance equipment similar to the F6F-5P, receiving the designation Hellcat FR Mk. II. The Pacific War being primarily a naval war, the FAA Hellcats primarily faced land-based aircraft in the European and Mediterranean theaters, so experienced far fewer opportunities for air-to-air combat than their USN/Marines counterparts; nevertheless, they claimed a total of 52 enemy aircraft kills during 18 aerial combats from May 1944 to July 1945.

FAA Hellcats, as with other Lend-Lease aircraft, were rapidly replaced by British aircraft after the end of the war, with only two of the 12 squadrons equipped with the Hellcat at VJ-Day still retaining Hellcats by the end of 1945.These two squadrons were disbanded in 1946

Die British Fleet Air Arm erhielt 1.263 F6Fs im Rahmen des Lend-Lease Act, ursprünglich war sie zunächst als Grumman Gannet Mark I bekannt. Sie sahen Einsätze vor Norwegen, im Mittelmeer und im Fernen Osten. Einige waren mit fotogra-fischer Aufklärungsausrüstung ähnlich der F6F-5P ausgestattet und erhielten die Bezeichnung Hellcat FR Mk. II. Da der Pazifikkrieg in erster Linie ein Seekrieg war, standen die FAA Hellcats haupt-sächlich landgestützten Flugzeugen in den europä-ischen und mediterranen Theatern gegenüber und hatten daher weitaus weniger Möglichkeiten für Luft-Luft-Kämpfe als ihre USN/Marines Pendants. Trotzdem erzeilten sie von Mai 1944 bis Juli 1945 in 18 Luftkämpfen insgesamt 52 Abschüsse feind-licher Flugzeuge.
FAA Hellcats wurden wie andere Lend-Lease-Flugzeuge nach Kriegsende schnell durch britische Flugzeuge ersetzt, wobei nur zwei der 12 Staffeln, die am VJ-Day mit der Hellcat ausgerüstet waren, bis Ende 1945 noch Hellcats behielten. Diese beiden Staffeln wurden 1946 aufgelöst

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  800 NAS (1943) 800 NAS (1944) 800 NAS (1944)
 

 

 

  800 NAS (1944) 800 NAS (1945) 804 NAS (1943)
 

 

 

  804 NAS (1945) 804 NAS (1945) 808 NAS (1945)
 

 

 

  808 NAS (1945) 808 NAS (1945) 888 NAS (1945)
 

 

 

 
  892 NAS 896 NAS (1945) 896 NAS (1945)
 

 

 

  898 NAS (1945) 898 NAS (1945) 898 NAS (1945)
 

 

 

  1839 NAS (1944) 1839 NAS (1945) 1839 NAS (1945)
 

 

 

  1840 NAS (1944) 1844 NAS 1945 1844 NAS 1945
 

 

 

   
  1844 NAS 1945    
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FAA Units

Front-line Squadrons

800 NAS, 804 NAS, 808 NAS, 881 NAS, 885 NAS, 888 NAS
889 NAS, 891 NAS, 892 NAS, 893 NAS,
1839 NAS, 1840 NAS, 1844 NAS, 1847 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS, 703 NAS, 706 NAS, 709 NAS, 721 NAS, 723 NAS
725 NAS, 732 NAS, 735 NAS, 746 NAS, 748 NAS, 756 NAS
757 NAS, 759 NAS, 760 NAS, 768 NAS, 771 NAS, 778 NAS
787 NAS
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Specifications

Hellcat II

Wingspan

Spannweite

13.06 m

Length

Länge

10.24 m

Height

Höhe

3.99 m

Wing area

Flügelfläche

31 m²

Engine

Motor

1× Pratt & Whitney R-2800-10W Double Wasp radial engine 2,000 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

610 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,190 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,990 kg

Climb Rate

Steigrate

17.8 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,370 m

Range

Reichweite

1,520 km

Armament

Bewaffnung

6×12.7 mm machine guns, with up to 1,814 kg

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Serilas, Grumman Hellcat
F.I FN320-FN449 130
F.I JV100-JV221 122
F.II JV222 - JV324 103
F.II JW700-JW784 85
F.II JW857-JW899 43
F.II JX670-JX964 295
NF.II JX965-JX967 3
F.II JX969-JX999 32
F.II JZ775-JZ827 53
NF.II JZ890-JZ911 22
NF.II JZ947-JZ959 22
F.II JZ960-JZ978 19
NF.II JZ979-JZ980 2
F.II JZ981-JZ994 12
NF.II JZ995-JZ999 5
NF.II KD103-KD117 15
NF.II KD118-KD157 40
F.II KD158-KD180 2
F.II KE118-KE159 42
NF.II KE160-KE214 55
F.II KE215-KE229 15
NF.II KE230-KE265 36

Total

1434


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last update 1. January 2024

written 1. March 2011

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