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Hawker Seahawk

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Hawker Sea Hawk was a British single-seat jet fighter of the Fleet Air Arm, built by Hawker Aircraft and its sister company, Armstrong Whitworth Aircraft. On 2. September 1947, the P.1040 prototype conducted its maiden flight from RAF Boscombe Down, piloted by Bill Humble. Immediately following the receipt of the first order in November 1949, Hawker set about establishing a manufacturing line for the Sea Hawk at their Kingston facility. Shortly after the outbreak of the Korean War, an urgent operational demand for Britain's aircraft carriers, and thus their accompanying aircraft, had become apparent. The rate of production was substantially increased, and further orders for the Sea Hawk were soon placed.

Die Hawker Sea Hawk war ein britischer Einsitziger Düsenjäger der Fleet Air Arm, gebaut von Hawker Aircraft und seiner Tochtergesellschaft, Armstrong Whitworth Aircraft. Am 2. September 1947 machte der Prototyp, die P.1040 seinen Erstflug von RAF Boscombe Down aus, der von Bill Humble pilotiert wurde. Unmittelbar nach dem Erhalt der ersten Bestellung im November 1949 begann Hawker, in Kingston eine Produktionslinie für den Sea Hawk einzurichten. Kurz nach dem Ausbruch des Koreakrieges war ein dringender Bedarf nach britischen Flugzeugträgern und damit ihren Flugzeugen erkennbar geworden. Die Produktions-rate wurde erheblich gesteigert und weitere Aufträge für den Sea Hawk wurden in kurzer Zeit platziert.

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FAA Variants

FAA Versionen

 

F.1

Fighters powered by a Rolls-Royce Nene Mk 101 engine; 95 built

 

F.1

Jäger von einem Rolls-Royce Nene Mk 101 Motor angetrieben; 95 Maschinen gebaut

 

F.2

Fighter with powered ailerons; 40 built

 

F.2

Jäger mit angetriebenen Querrudern; 40 Maschinen gebaut

 

FB.3

Fighter-bomber variant with stronger wing for external stores; 116 built.

 

FB.3

Jagdbomber-Variante mit stärkeren Flügel für Außenlager; 116 Maschinen gebaut.

 

FGA.4

Fighter/Ground attack variant; 97 built.

 

FGA.4

Jagdbomber-Variante  97 Maschinen gebaut.

 

FB.5

FB.3 fitted with the Nene Mk 103; 50 conversions.

 

FB.5

FB.3 ausgestattet mit dem Nene Mk 103; 50 Umbauten.

 

FGA.6

FGA.4 with the Nene Mk 103; total of 101 (87 new-build, the remainder converted from  FGA.4 examples).

 

FGA.6

FGA.4 mit dem Nene Mk 103; Insgesamt 101 Maschien (86 Neubauten, Restliche umgebaut aus FGA.4).

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first production Sea Hawk was the F 1, which first flew in 1951, entered service two years later with 806 NAS, first based at RNAS Brawdy, then transferred to the HMS Eagle. All Sea Hawks were in service by the mid-1950s and eventually over 500 were built. The Sea Hawk saw extensive service during the Suez Crisis. The Sea Hawks began being phased out from first line service in 1958, the year in which the Supermarine Scimitar and de Havilland Sea Vixen entered service, both of which types would eventually replace the Sea Hawk.

Die erste Serien Sea Hawk war die F 1, die zuerst im Jahr 1951 flog, zwei Jahre später in Dienst der 806 NAS, zuerst bei RNAS Brawdy stationiert, dann auf der HMS Eagle. Alle Sea Hawks waren Mitte der 1950er Jahre im Einsatz und schließlich wurden über 500 gebaut. Die Sea Hawk wurde während der Suez-Krise umfassend eingesetzt. Die Sea Hawks wurden 1958 aus dem Staffeldienst zurückgezogen, dem Jahr, in dem die Supermarine Scimitar und de Havilland Sea Vixen in Dienst gestellt wurden. Beide Typen ersetzten schließlich die Sea Hawk.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  Prototype 1947 Prototype 1949 Prototype 1951
 

 

 

  700 NAS 1959 700 NAS 1960 703 NAS 1963
 

 

 

 

 

 
  736 NAS 736 NAS 738 NAS 1957
 

 

 

  738 NAS 1957 738 NAS 1957 738 NAS 1958
 

 

 

 
  738 NAS 1958 764 NAS 1959 767 NAS
 

 

 

  781 NAS 1962 787 NAS 1956 800 NAS 1955
 

 

 

  800 NAS 1955 800 NAS 1956 800 NAS 1957
 

 

 

  800 NAS 1957 800 NAS 1958 800 NAS 1958
 

 

 

 
    801 NAS1958 801 NAS1959
 

 

 

  802 NAS 1955 802 NAS 1956 802 NAS 1956
 

 

 

  802 NAS 1956 802 NAS 1957 802 NAS 1957
 

 

 

  802 NAS 1958 802 NAS 1959 803 NAS 1954
 

 

 

  803 NAS 1955 803 NAS 1957 803 NAS 1957
 

 

 

  803 NAS 1957 804 NAS 1954 804 NAS 1955
 

 

 

 
  804 NAS 1955 804 NAS 1956 804 NAS 1956
 

 

 

  804 NAS 1956 804 NAS 1957 804 NAS 1957
 

 

 

  804 NAS 1958 804 NAS 1958 804 NAS 1959
 

 

 

  804 NAS 1959 806 NAS 1953 806 NAS 1953
 

 

 

  806 NAS 1954 806 NAS 1955 806 NAS 1955
 

 

 

  806 NAS 1957 806 NAS 1958 806 NAS 1959
 

 

 

  806 NAS 1959 806 NAS 1960 807 NAS 1954
 

 

 

  807 NAS 1954 807 NAS 1955 810 NAS 1955
 

 

 

  810 NAS 1956 810 NAS 1956 810 NAS 1956
 

 

 

  811 NAS 1955 811 NAS 1955 811 NAS 1956
 

 

 

  811 NAS 1956 895 NAS 1956 895 NAS 1956
 

 

 

  895 NAS 1956 897 NAS 1956 897 NAS 1956
 

 

 

  897 NAS 1956 898 NAS 1953 898 NAS 1953
 

 

 

  898 NAS 1955 898 NAS 1955 898 NAS 1957
 

 

 

  898 NAS 1957 898 NAS 1957 898 NAS 1958
 

 

 

  898 NAS 1959 899 NAS 1956 899 NAS 1956
 

 

 

  899 NAS 1956 1832 NAS 1957 1836 NAS 1957
 

 

 

 
  FRU 1960 FRU 1962  
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FAA Units

Front-line Squadrons

800 NAS, 801 NAS, 802 NAS, 803 NAS, 804 NAS, 806 NAS
807 NAS, 810 NAS, 811 NAS, 895 NAS, 897 NAS, 898 NAS
899 NAS, 1832 NAS, 1835.NAS, 1836 NAS

Second-line Squadrons

700 NAS, 703 NAS, 736 NAS, 738 NAS, 764 NAS, 764 NAS
767 NAS, 781 NAS, 787 NAS
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Specifications

FGA.6

Wingspan

Spannweite

12,09 m

Length

Länge

11,89 m

Height

Höhe

2,95 m

Wing area

Flügelfläche

25.83 m²

Engine

Motor

1× Rolls-Royce Nene 103 turbojet, 5,200 lbf

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

964 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,208 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,325 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

13.564 m

Range

Reichweite

772 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons
Bombs up to 500 Kg

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Serials, Hawker Sea Hawk
P.1040 VP401 1
N7/46 VP413 + VP422 2
F.1 WF143 - WF192 50
F.1 WF196 - WF235 40
F.2 WF240 - WF279 40
FB.3 WF280 - WF289 10
FB.3 WF293 - WF303 11
F.1 WM901 - WM905 5
FB.3 WM906 - WM945 40
FB.3 WM960 - WM999 40
FB.3 WN105 - WN119 5
FGA.4 WV792 - WV807 16
FGA.4 WV824 - VW871 48
FGA.4 WV902 - WV922 21
FGA.4 XE327 - XE338 12
FGA.6 XE339 - XE344 6
FGA.6 XE362 - XE411 50
FGA.6 XE435 - XE463 29
FGA.6 XE489 + XE490 2

Total

428

Hawker Sea Hawk FB.3 rebult to FB.5
FB.5 WF281 + WF286
WF287 + WF296
WF299 + WF300
WF302 + WF 206
WF307 + WM913
WM926 + WM928
WM929 + WM931
WM932 + WM934
WM936 + WM937
WM939 + WM940
WM942 + WM943
WM961 + WM965
WM969 + WM972
WM974 + WM983
WM984 + WM987
WM989 + WM992
WM993 + WM994
WM998 + WN107
WN108 + WN115
WN116 + WN117
WN119
41

Total

50

Hawker Sea Hawk FGA.4 rebult to FGA.6
FGA.6 WV792 + WV799
WV801 + WV 802
WV803 + WV805
WV806 + WV807
WV824 - VW836
WV838 - VW 842
WV844 + WV846
WV851 + WV852
WV854 - WV857
WV859 - VW861
WV865
WV868 - WV871
WV902 + WV903
WV906 - WV909
WV912 - VW922
XE327 + XE328
XE330 + XE331
XE333 - XE338
1

Total

76+


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last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

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