.

Mc Donnell Douglas Phantom

Aircraft of the Fleet Air Arm

.
.
 

Development

Entwicklung

In 1964, the Phantom was ordered for the FAA to serve as the RN's primary fleet air defence aircraft, with a secondary strike capability. It was intended that these aircraft would operate from the decks of four aircraft carriers; HMS Eagle and HMS Ark Royal, which would be rebuilt to enable the operation of the aircraft and two planned new ships.

The most significant change was the use of the larger and more powerful Rolls-Royce Spey turbofan in place of the GE J79 turbojet to allow operations from the RN's smaller carriers. Approximately half of the structure and equipment of the UK's Phantoms was produced by British manufacturers, with all of the components then shipped for assembly by McDonnell in St Louis.

The first UK Phantom, a prototype F-4K first flew on 27. June 1966 at the McDonnell plant in St. Louis.

1964 wurde die Phantom von der FAA bestellt, um als primäres Luftverteidigungsflugzeug der RN-Flotte mit einer sekundären Schlagfähigkeit zu dienen. Es war beabsichtigt, dass diese Flugzeuge von den Decks von vier Flugzeugträgern aus operieren würden; HMS Eagle und HMS Ark Royal, die umgebaut werden sollten, um den Betrieb des Flugzeugs und zweier geplanter neuer Schiffe zu ermöglichen.
Die bedeutendste Änderung war die Verwendung des grösseren und leistungsstärkeren Rolls-Royce Spey-
Turbofans anstelle des GE J79-Turbojets, um den Betrieb von den kleineren Trägern der RN zu ermöglichen. Ungefähr die Hälfte der Struktur und Ausrüstung der britischen Phantoms wurde von britischen Herstellern hergestellt, wobei alle Komponenten dann von McDonnell in St. Louis zur Montage geliefert wurden.
Die erste britische Phantom, ein Prototyp F-4K, flog erstmals am 27. Juni 1966 im McDonnell-Werk in St. Louis.

..
 

FAA Variants

FAA Versionen

 

FG.1
F-4K

Variant for the Royal Navy re-engined with Rolls-Royce Spey turbofan engines and british avionics.

 

FG.1
F-4K

Variante für die Royal Navy, überar-beitet mit Rolls-Royce Spey-Turbofan-Triebwerken und britischer Avionik.

..
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Royal Navy received its first F-4K Phantoms, which carried the British designation FG.1, in April 1968. These were assigned to 700P Naval Air Squadron, which was to serve as the Intensive Flying Trials Unit. Upon completion of the successful flight trials, 767 NAS was commis-sioned in January 1969 as the FAA's training squadron. This was followed at the end of March 1969 by 892 NAS, which was commissioned as the RN's first and only operational Phantom unit.
The Phantom served in the FAA until 1978, when HMS Ark Royal was withdrawn from service, leaving no ship in the RN capable of operating the type.

 

Die Royal Navy erhielt im April 1968 ihre ersten F-4K Phantoms, die die britische Bezeichnung FG.1 trugen. Diese wurden der 700P Naval Air Squadron zugeteilt, die als Intensive Flying Trials Unit dienen sollte. Nach Abschluss der erfolgreichen Flugver-suche wurde 767 NAS im Januar 1969 als Trainingsgeschwader der FAA in Dienst gestellt. Es folgte Ende März 1969 892 NAS, die als erste und einzige einsatzbereite Phantom-Einheit der RN in Betrieb genommen wurde.
Die Phantom diente bei der FAA bis 1978, als HMS Ark Royal aus dem Dienst genommen wurde und kein Schiff in der RN zurückblieb, das diesen Typ betreiben konnte.

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

700P NAS (1968)

700P NAS (1968)

767 NAS (1969)

 

 

 

 

767 NAS (1970)

767 NAS (1971)

892 NAS (1972)
 

 

 

 

892 NAS (1973)

892 NAS (1975) 892 NAS (1975)
 

 

 

 

892 NAS (1976)

892 NAS (1977)

892 NAS (1977)

 

 

 

 

892 NAS (1978)

892 NAS (1978)

POCU (1973)
 

 

 

 

 
  POCU (1973)    
..
FAA Units

Front-line Squadrons

892 NAS

Second-line Squadrons

700P NAS, 767 NAS
..
Specifications

FG.1

Wingspan

Spannweite

11,70 m

Length

Länge

17,76 m

Height

Höhe

5,02 m

Wing area

Flügelfläche

49,24 m²

Engine

Motor

2 x  Rolls-Royce Spey RB.168 Mk 202

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

2.390 km/h

Empty weight

Leergewicht

13.757 kg

Loaded weight

Startgewicht

28.030 kg

Climb Rate

Steigrate

210 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

19.685 m

Range

Reichweite

680 km

Armament

Bewaffnung

up to 8.480 kg

..
Serials, Mc Donnell Douglas Phantom
FG.1 XT595 - XT598 4
FG.1 XT857 - XT876 20
FG.1 XV565 - XV592 28

Total

52


-

last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -