.

Supermarine Seafire

Aircraft of the Fleet Air Arm

.
 

Development

Entwicklung

The Supermarine Seafire is a naval version of the Supermarine Spitfire adapted for operation from aircraft carriers. It was analogous in concept to the Hawker Sea Hurricane, a navalised version of the Spitfire's stablemate, the Hawker Hurricane.

During 1941 and early 1942, the concept was pushed for by the Admiralty, culminating in an initial batch of Seafire Mk Ib fighters being provided in late 1941, which were mainly used for pilots to gain experience operating the type at sea. While there were concerns over the low strength of its undercarriage, which had not been strengthened like many naval aircraft would have been, its performance was found to be acceptable. From 1942 onwards, further Seafire models were quickly ordered, including the first operationally-viable Seafire F Mk III variant.

After the Mk III series, the next Seafire variant to appear was the Seafire F Mk XV, which was powered by a Griffon VI single-stage supercharger, rated at 1,850 hp driving a Rotol propeller.

Die Supermarine Seafire ist eine Marineversion der Supermarine Spitfire, die für den Betrieb von Flugzeugträgern angepasst wurde. Es war im Konzept analog zum Hawker Sea Hurricane, einer Marineversion des Stallgefährten der Spitfire, der Hawker Hurricane.
In den Jahren 1941 und Anfang 1942 wurde das Konzept von der Admiralität vorangetrieben und gipfelte in einer ersten Lieferung von Seafire Mk Ib-Jägern Ende 1941, die hauptsächlich für Piloten eingesetzt wurden, um Erfahrungen mit dem Betrieb des Typs auf See zu sammeln. Obwohl Bedenken hinsichtlich der geringen Festigkeit des Fah
rwerks bestanden, das nicht wie bei vielen Marineflugzeugen verstärkt worden war, wurde seine Leistung als akzeptabel befunden. Ab 1942 wurden schnell weitere Seafire-Modelle bestellt, darunter die erste einsatzfähige Seafire F Mk III Variante.
Nach der Mk III-Serie war die nächste Seafire-Variante die Seafire F Mk XV, die von einem einstufigen Griffon VI-Kompressor mit 1.850 PS angetrieben wurde, der einen Rotol-Propeller antreibt.

..
 

FAA Variants

FAA Versionen

 

F. Ib

"Hooked Spitfires" 48 Spitfire Mk Vb were converted. Later a further 118 Seafire Mk Ibs incorporating the fuselage reinforcements were modified from Spitfire Vb

 

F. Ib

"Hooked Spitfires" 48 Spitfire Mk Vb wurden umgebaut. Später wurden weitere 118 Seafire Mk Ibs mit den Rumpfverstärkungen aus Spitfire Vb modifiziert

 

F IIc

FR IIc

Based on the Spitfire Vc 372 planes where converted, Powered by a Merlin 46 engine.

 

F IIc

FR IIc

Basierend auf der Spitfire Vc wurde 372 Maschinen umgebaut, angetrieben von einem Merlin 46 Motor.

 

LF. III
FR III

Developed from the Seafire Mk IIC, , incorporated manually folding wings and a Merlin 55 engine. 1150 built

 

LF. III
FR III

Entwickelt aus dem Seafire Mk IIC, mit manuell klappbaren Flügeln und einem Merlin 55 Motor. 1150 gebaut

 

F.XV
F.15

Version powered by a Griffon VI engine, 390 Seafire XVs were built, The final 30  XVs were built with the blown "teardrop" cockpit canopy and cut down rear fuselage

 

F.XV
F.15

Version angetrieben von einem Griffon VI Motor, 390 Seafire XVs wurden gebaut, Die letzten 30 XVs wurden mit dem  "Teardrop" Cockpitdach gebaut und der hinteren Rumpf abgesenkt.

 

F.XV II
F.17

The Seafire F  XVII was a modified Mk XV with reinforced main undercarriage which used longer oleos. 232 built

 

F.XV II
F.17

Die Seafire F XVII war eine modifizierte Mk XV mit verstärktem Hauptfahrwerk, bei dem längeren Federbeinen. 232 gebaut

 

F.45
FR.45

Version modified from a Spitfire F Mk 21 with a Griffon 60 engine, 50 built. A few were modified to FR 45s in March 1947 by being fitted with two F24 cameras in the rear fuselage

 

F.45
FR.45

Version modifiziert aus einer Spitfire F Mk 21 mit einem Griffon 60 Motor, 50 gebaut. Einige wurden im März 1947 durch die Ausstattung mit zwei F24-Kameras im hinteren Rumpf auf FR 45 umgerüstet

 

F.46

Modified Spitfire F Mk 22 with naval standard and featured the cut down rear fuselage and "teardrop" canopy. 200 ordered but only 24 build.

 

F.46

Modifizierte Spitfire F Mk 22 mit Marinestandard und gekürztem Heckrumpf und "Teardrop" Cockpitdach. 200 bestellt aber nur 24 bauen.

 

FR.47

Final version of the Seafire. The Mk 47 incorporated several refinements over earlier variants. 90 built.

 

FR.47

Endgültige Version des Seafire. Der Mk 47 wurde gegenüber früheren Varianten mehrfach verfeinert. 90 gebaut.

..
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

-

-

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
  706 NAS 719 NAS 727 NAS
 

 

 

     
  728 NAS 736 NAS 737 NAS
 

 

 

     
  761 NAS 764 NAS 771 NAS
 

 

 

     
  772 NAS 764 NAS 771 NAS
 

 

 

   
  706 NAS 777 NAS 778 NAS
 

 

 

  800 NAS 800 NAS 800 NAS
 

 

 

   
  802 NAS 803 NAS 804 NAS
 

 

 

   
  804 NAS 805 NAS 806 NAS
 

 

 

     
  807 NAS 808 NAS 809 NAS
 

 

 

 
  812 NAS 1832 NAS 1832 NAS
 

 

 

  1833 NAS 1833 NAS Base Flight
..
FAA Units

Front-line Squadrons

--

Second-line Squadrons

 
..
Specifications

LF III

Wingspan

Spannweite

11.23 m

Length

Länge

9.21 m

Height

Höhe

3.86 m

Wing area

Flügelfläche

22.5 m²

Engine

Motor

1 × Rolls-Royce Merlin 55M liquid-cooled V-12, 1,585 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

578 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,814 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,565 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

9,753 m

Range

Reichweite

825 km

Armament

Bewaffnung

2 x 20 mm cannon  4 x 7.7 mm machine guns

..
Serials, Supermarine Seafire
? x x

Total

x


-

last update 1. September 2020

written 1. March 2011

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -