.

Vought Chesapeake

Aircraft of the Fleet Air Arm

.
.
 

Development

Entwicklung

 

In 1934, the U.S. Navy issued a requirement for a new Scout Bomber for carrier use, and received proposals from six manufacturers. The specification was issued in two parts, one for a monoplane, and one for a biplane. Vought submitted designs in both categories, which would become the XSB2U-1 and XSB3U-1 respectively.
The SB2U- was of conventional low-wing tailwheel monoplane configuration, with the pilot and tailgunner seated in tandem under a long greenhouse-style canopy. Its only remarkable design feature was a propeller with reversible pitch, allowing it to be used to brake the aircraft during a dive bombing attack.

1934 schrieb die U.S. Navy die Spezifikation für einen neuen trägergestützten Aufklärer-Bomber aus. Sechs Flugzeughersteller wurden für die Evaluation eingeladen. Die Ausschreibung verlangte zwei Entwürfe von den Herstellen für je einen Doppeldecker und einen Eindecker. Vought offerierte der U.S. Navy die Designs für die XSB2U-1 und XSB3U-1

Die SB2U- war ein konventioneller Tiefdecker mit einem Spornrad. Die Besatzung bestand aus Pilot und Heckschütze die in einem Glashausartigen Cockpit sassen. Die einzige technische Innovation war der Verstellpropeller der Vindicator der es erlaubte den Propeller im Sturzflug als Bremse einzusetzen. 

The Fleet Air Arm received 50 of the SB2U dive bomber, an original order of the Vought-Sikorsky V-156-B1 from the US to France but transfer-red to Britain in October 1940 after the German invasion earlier in that year.

Die Fleet Air Arm erhielt 50 Exemplare des SB2U-Sturzbombers, eine ursprüngliche Bestellung der Vought-Sikorsky V-156-B1 von den USA nach Frankreich, die jedoch im Oktober 1940 nach der deutschen Invasion Anfang des Jahres nach Grossbritannien transferiert wurde.

..
 

FAA Variants

FAA Versionen

  Mk. I FAA designation of SB2U-3, 50 built   Mk. I FAA Bezeichnung von SB2U-3, 50 Maschinen
..
 

Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first to be delivered to a squadron was AL908 to 786 NAS in Crail in June 1941. The complete order had been delivered between June-August 1941 to the A & AEE Boscombe Down and to second-line squadrons (786, 778, 770) at Lee, Arbroath, Donistbristle, Strabane and Crail. One front line unit, 811 NAS received 14 Chesapeake I in July 1941. The Chesapeake was proved inadequate for the role it was destined to play in torpedo-bomber reconnaissance duties on escort carriers -  as the take off run proved too long on a carrier's deck. The squadron replaced the Cheseapeake with Swordfish IIs in November 1941 before embarking on the escort carrier HMS Biter early the next year.
The last Chesapeake in Royal Navy service was AL911 of 770 Fleet Requirement squadron which was recorded at Dunino till June 1944.

Die erste, die an eine Staffel geliefert wurde, war AL908 an 786 NAS in Crail im Juni 1941. Die gesamte Bestellung wurde zwischen Juni und August 1941 an die A & AEE Boscombe Down und an Staffeln der zweiten Linie (786, 778, 770) geliefert. bei Lee, Arbroath, Donistbristle, Strabane und Crail. Eine Fronteinheit, 811 NAS, erhielt im Juli 1941 14 Chesapeake I. Die Chesapeake erwies sich als unzureichend für die Rolle, die sie bei der Aufklärung von Torpedobombern auf Geleitträgern spielen sollte - da sich die Startstreche auf dem Deck eines Trägers als zu lang erwies . Die Staffel ersetzte im November 1941 die Chesea-peake durch Swordfish IIs, bevor es sich Anfang des nächsten Jahres auf den Geleitträger HMS Biter begab. Die letzte Chesapeake im Dienst der Royal Navy war AL911 der 770 Fleet Requirement Squadron, die bis Juni 1944 in Dunino registriert war.

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

771 NAS 1943

772 NAS 1943

811 NAS 1941
 

 

 

   
 

811 NAS 1941

   
..
FAA Units

Front-line Squadrons

811 NAS

Second-line Squadrons

770 NAS. 771 NAS. 772 NAS. 776 NAS. 778 NAS
781 NAS. 784 NAS. 786 NAS. 787 NAS
..
Specifications

Chesapeake I

Wingspan

Spannweite

12.80 m

Length

Länge

10.36 m

Height

Höhe

3.12 m

Wing area

Flügelfläche

28.34 m2

Engine

Motor

Pratt & Whitney R-1535-102

825 PS

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

404 km/h at 2'896 m

Empty weight

Leergewicht

2’138 kg

Loaded weight

Startgewicht

3’326 kg

Climb Rate

Steigrate

408 m in 1 Min.

Service ceiling

Gipfelhöhe

8’382 m

Range

Reichweite

1’014 km

Armament

Bewaffnung

3 x 7.62 mm MG

450 kg Bomben

..
Saerials, Vought Chesapeake
Mk. I AL908-AL957 50

Total

50


-

last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -