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Westland Wessex

Aircraft of the Fleet Air Arm

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Development

Entwicklung

The Westland Wessex is a British-built turbine-powered development of the Sikorsky H-34. It was developed and produced under licence by Westland Helicopters. One of the main changes from Sikorsky's H-34 was the replacement of the piston-engine powerplant with a turboshaft engine. Early models were powered by a single Napier Gazelle engine, while later builds used a pair of de Havilland Gnome engines.

The Wessex was initially produced for the Royal Navy and later for the Royal Air Force; a limited number of civilian aircraft were also produced, as well as some export sales. The Wessex operated as an anti-submarine warfare and utility helicopter; it is perhaps best recognised for its use as a search and rescue (SAR) helicopter. The type entered operational service in 1961, and had a service life in excess of 40 years before being retired in United Kingdom.

Die Westland Wessex ist eine in Großbritannien gebaute, turbinengetriebene Weiterentwicklung der Sikorsky H-34. Es wurde von Westland Helicopters in Lizenz entwickelt und produziert. Eine der wichtigsten Änderungen gegenüber Sikorskys H-34 war der Ersatz des Kolbenmotor-Triebwerks durch einen Turbowellenmotor. Frühe Modelle wurden von einem einzelnen Napier Gazelle-Motor angetrieben, während spätere Modelle ein Paar de Havilland Gnome-Motoren verwendeten.
Die Wessex wurde ursprünglich für die Royal Navy und später für die Royal Air Force hergestellt; Es wurden auch eine begrenzte Anzahl von zivilen Maschinen sowie einige Exportverkäufe hergestellt. Die Wessex wurde als U-Boot-Abwehr- und Mehrzweckhub-schrauber eingesetzt; Es ist vielleicht am besten für seine Verwendung als Such- und Rettungshub-schrauber (SAR) bekannt. Der Typ wurde 1961 in Betrieb genommen und hatte eine Lebensdauer von mehr als 40 Jahren, bevor er in Großbritannien ausgemustert wurde.

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FAA Variants

 

FAA Versionen

 

HAS.1

Utility, anti-submarine warfare, later air-sea rescue only, 140 built, some later converted to HAS.3.

HAS.1

Mehrzweck-, Anti-U-Boot-und SAR-Hubschrauber, 140 gebaut, einige wurden später zu HAS.3 umgebaut.

 

HAS.3

Anti-submarine version with improved avionics with a radome on the rear fuselage, 3 new-build development aircraft and 43 converted from HAS.1

HAS.3

Anti-U-Boot-Hubschrauber mit verbesserter Avionik, stärkerem Triebwerk mit Radom im hinteren Rumpfbereich, drei neu gebaut und 43 als HAS.1 umgebaut.

 

HU.5

RN service troop transporter, carried 16 Royal Marines, 101 built

HU.5

Truppentransporter des FAA für maximal 16 Royal Marines, 101 gebaut

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The Royal Navy introduced the Wessex HAS.1 to operational service in 1961. Having been satisfied by the favourable initial performance of the Wessex but seeking to improve its avionics and equipment, the Navy soon pressed for the development of the improved HAS.3, which came into service in 1967. Operationally, younger models would be assigned to perform the key anti-submarine warfare and commando transport missions, while older and less capable models would be typically be assigned to land bases for search and rescue (SAR).

Around 55 Westland Wessex HU.5s participated in the Falklands War, fighting in the South Atlantic in 1982. The type was heavily used throughout the conflict for the transportation and insertion of British special forces, including members of the Special Air Service (SAS) and the Special Boat Service (SBS). A total of nine Wessex (eight HU.5s and one HAS.3) were lost during the Falklands campaign.[

Die Royal Navy führte den Wessex HAS.1 1961 in den operativen Dienst ein. Nachdem sie mit der günstigen Anfangsleistung des Wessex zufrieden war, aber ihre Avionik und Ausrüstung verbessern wollte, drängte die Navy bald auf die Entwicklung des verbesserten HAS.3, das wurde 1967 in Dienst gestellt. Im Betrieb wurden jüngere Modelle für die Durchführung der wichtigsten U-Boot-Abwehr- und Kommandotransportmissionen eingesetzt, während ältere und weniger leistungsfähige Modelle in der Regel Landstützpunkten für Suche und Rettung (SAR) zugeordnet wurden.
Rund 55 Westland Wessex HU.5 nahmen am Falklandkrieg teil und kämpften 1982 im Südatlantik. Der Typ wurde während des gesamten Konflikts stark für den Transport und Einsatz britischer Spezialeinheiten eingesetzt, darunter Mitglieder des Special Air Service (SAS) und der Special Boat Service (SBS). Insgesamt neun Wessex (acht HU.5 und ein HAS.3) gingen während der Falklandkampagne verloren.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

700H NAS (1960)

700H NAS (1967) 700V NAS 1964
 

 

 

  706 NAS (1967) 737 NAS (1969) 737 NAS (1975)
 

 

 

  737 NAS (1979) 737 NAS (1980) 737 NAS (1982)
 

 

 

  771 NAS (1973) 771 NAS (1975) 771 NAS (1983)
 

 

 

  771 NAS (1987) 772 NAS (1975) 781 NAS (1979)
 

 

 

  815 NAS (1976) 820 NAS (1975) 829 NAS (1975)
 

 

 

 
  845 NAS (1963) 845 NAS (1963)  
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FAA Units

Front-line Squadrons

814 NAS. 815 NAS. 819 NAS. 820 NAS. 824 NAS. 826 NAS.
829 NAS. 845 NAS. 846 NAS. 847 NAS. 848 NAS

Second-line Squadrons

700H NAS. 700V NAS. 706 NAS. 707 NAS. 737 NAS.
771 NAS. 772 NAS. 781 NAS.
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Specifications

HU.5

Rotor diameter

Rotordurchmesser

17.07 m

Length

Länge

20.07 m

Height

Höhe

4.83 m

Engine

Motor

2 × Rolls-Royce Gnome H.1200 Mk.110/111 turboshaft, 1,350 shp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

213 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,767 kg

Loaded weight

Startgewicht

6,136 kg

Climb Rate

Steigrate

8.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

3,660 m

Range

Reichweite

499 km

Armament

Bewaffnung

various

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Total

x


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last update 1. Februay 2013

written 1. March 2011

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