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Dassault Étendard

Aircraft of the Aéronavale

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Development

Entwicklung

The Dassault Étendard IV is a transonic carrier-borne strike fighter aircraft developed and manufactured by French aerospace company Dassault Aviation.

Development of the Étendard originally commenced during the 1950s. Despite not having attracted the interests of either the French Army or any of the NATO air forces, a more powerful proposal had attracted the interest of the French Navy. Accordingly, Dassault developed a navalised demonstrator, which made its first flight on 24 July 1956. Its performance having met with the service's satisfaction, the French Navy ordered the type into production, receiving a total of 69 Étendard IVM fighters, in addition to 21 Étendard IVP, the latter being a specialised aerial reconnaissance variant.

The Étendard would serve as the basis for the more advanced Dassault-Breguet Super Étendard. During the 1970s, it had been intended to replace the Étendard IV with a navalised version of the SEPECAT Jaguar, designated as the Jaguar M. However, development of the Jaguar M was terminated and, shortly after, it was announced that the Super Étendard had been ordered in its place. For a time, the Étendard IV was operated alongside its improved model before being progressively withdrawn during the 1980s. In 1991, the fighter models of the type was finally retired from service by its sole operator, while the reconnaissance variant was withdrawn during 2000.

Die Dassault Étendard IV ist ein transsonisches trägergestütztes Kampfflugzeug, das vom franzö-sischen Luft- und Raumfahrtunternehmen Dassault Aviation entwickelt und hergestellt wurde.
Mit der Entwicklung der Étendard wurde ursprünglich in den 1950er Jahren begonnen. Obwohl weder das französische Heer noch die NATO Luftstreitkräfte Interesse an der Étendard zeigten, hatte ein leistungsfähigerer Vorschlag das Interesse der französischen Marine geweckt. Dassault entwickelte daraufhin ein Demonstrations-lugzeug für die Marine, das am 24. Juli 1956 seinen Erstflug absolvierte. Die französische Marine war mit den Leistungen des Flugzeugs zufrieden und bestellte die Produktion des Typs. Sie erhielt insgesamt 69 Étendard IVM und 21 Étendard IVP, eine spezielle Variante für die Luftaufklärung.
Die Étendard sollte als Basis für die weiter-entwickelte Dassault-Breguet Super Étendard dienen. In den 1970er Jahren sollte die Étendard IV durch eine navalisierte Version des SEPECAT Jaguar ersetzt werden, den Jaguar M. Die Ent-wicklung des Jaguar M wurde jedoch eingestellt, und kurz darauf wurde bekannt gegeben, dass stattdessen die Super Étendard bestellt worden war. Eine Zeit lang wurde der Étendard IV neben seinem verbesserten Modell eingesetzt, bevor er in den 1980er Jahren nach und nach ausgemustert wurde. Im Jahr 1991 wurden die Jagdflugzeuge des Typs schließlich von ihrem einzigen Betreiber aus dem Verkehr gezogen, während die Aufklärungs-variante im Jahr 2000 aus dem Verkehr gezogen wurde.

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Variants

 

Versionen

 

IVM

Single-seat Maritime strike fighter aircraft for the French Navy.

IVM

Einsitziges Seejagdflugzeug für die französische Marine.

 

IVP

Single-seat Photo reconnaissance aircraft for the French Navy.

IVP

Einsitziges Fotoaufklärungsflugzeug für die französische Marine.

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Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

During December 1961, the French Navy took delivery of their first Étendards. The following year, the type was deployed for the first time aboard both of the service's newly built Clemenceau-class aircraft carriers, the Clemenceau and Foch. The Étendard IVM was in French Navy service for several decades, even following the development of the more capable Super Étendard. The type was gradually relegated to secondary missions in favour of the Super Étendard; as such, it was phased out from active combat roles during 1987.

The last examples of the fighter-orientated model were withdrawn during July 1991, the type's final use having been with Squadron 59S, a ship-borne fighter school. Throughout its service life, the Étendard fleet had reportedly flown for a combined 180,000 flight hours, during which 25,300 landings had been conducted. The reconnaissance-focused Étendard IVP outlived its fighter cousin, having remained in active service until 27 July 2000. According to Dassault, by this point, the Étendard had reportedly carried out in excess of 200,000 flight hours.

Im Dezember 1961 nahm die französische Marine ihre ersten Étendards in Empfang. Im darauffolgenden Jahr wurde der Typ zum ersten Mal an Bord der beiden neu gebauten Flugzeugträger der Clemenceau-Klasse, der Clemenceau und der Foch, eingesetzt. Die Étendard IVM war mehrere Jahrzehnte lang in der französischen Marine im Einsatz, auch nach der Entwicklung der leistungs-fähigeren Super Étendard. Der Typ wurde nach und nach zugunsten der Super Étendard auf sekundäre Missionen reduziert und 1987 aus dem aktiven Kampfeinsatz genommen.
Die letzten Exemplare des jagdlichen Modells wurden im Juli 1991 ausgemustert und zuletzt bei der Staffel 59S, einer schiffsgestützten Jagdflug-zeugschule, eingesetzt. Die Étendard-Flotte hatte während ihrer gesamten Dienstzeit nach eigenen Angaben insgesamt 180.000 Flugstunden absolviert und dabei 25.300 Landungen durchgeführt. Die auf Aufklärung ausgerichtete Étendard IVP überlebte ihren Cousin, das Jagdflugzeug, und blieb bis zum 27. Juli 2000 im aktiven Dienst. Nach Angaben von Dassault hatte die Étendard zu diesem Zeitpunkt bereits mehr als 200.000 Flugstunden absolviert.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  11 Flottille 11 Flottille 15 Flottille
 

 

 

 

Flottile 16

Flottile 16

Flottile 16

 

 

 

 

Flottile 16

Flottile 16

Flottile 16

 

 

 

  17 Flottile 17 Flottile Escadrille 59
 

 

 

 
 

Escadrille 59

Escadrille 59  
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Dassault Etendard #51 (Picture courtesy Tui Pankem)

Dassault Etendard #32 (Picture courtesy Tui Pankem)

Dassault Etendard #37 (Picture courtesy Tui Pankem)

Dassault Etendard #56 (Picture courtesy Tui Pankem)

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Specifications

Étendard IVM

Wingspan

Spannweite

9.60 m

Length

Länge

14.35 m

Height

Höhe

3.90 m

Wing area

Flügelfläche

28.40 m2

Engine

Motor

1 × SNECMA ATAR 08B turbojet engine, 9,700 lbf thrust

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

1,099 km/h

Empty weight

Leergewicht

5,897 kg

Loaded weight

Startgewicht

8,170 kg

Climb Rate

Steigrate

100 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

15,500 m

Range

Reichweite

3,300 km

Armament

Bewaffnung

2 × 30 mm cannons
1,360 kg of payload on 5 external hardpoints
Capacity Zuladung 1 Pilot
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Dassault Étendard
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Total

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last update 7. January 2024

written 23. September 2005

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