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Dassault MD-312 Flamant .
Aircraft of the Aéronavale .
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Development

Entwicklung

The Dassault MD 315 Flamant is a French light twin-engined transport airplane built shortly after World War II by Dassault Aviation for the French Air Force. The aircraft was used for pilot training, navigation training, light transport, maritime surveillance and light ground attack.

Design work on a twin-engined light transport started in 1946 with the MD 303, a development of an earlier project for an eight-seat communications aircraft, the Marcel Bloch MB-30. The prototype MD 303 first flew on 26 February 1947 powered by two Béarn 6D engines, designed to meet a French Air Force requirement for a colonial communi-cations aircraft. A re-engined version was ordered into production at the new Dassault factory at Bordeaux-Mérignac. The production aircraft was a low-wing monoplane with twin tail surfaces and a tricycle undercarriage, powered by two Renault 12S piston engines.

Die Dassault MD 315 Flamant ist ein französisches leichtes zweimotoriges Transport-flugzeug, das kurz nach dem Zweiten Weltkrieg von Dassault Aviation für die französische Luftwaffe gebaut wurde. Das Flugzeug wurde für Piloten-ausbildung, Navigationstraining, leichten Transport, Seeüberwachung und für leichte Bodenangriffe verwendet.
Die Konstruktion eines zweimotorigen Transporters begann 1946 mit der MD 303, einer Entwicklung eines früheren Projekts für ein achtsitziges Kommunikationsflugzeug, dem Marcel Bloch MB-30. Der Prototyp MD 303 flog erstmals am 26. Februar 1947 mit zwei Béarn 6D-Triebwerken, die den Anforderungen der französischen Luftwaffe an ein koloniales Kommunikationsflugzeug ent-sprachen. In der neuen Dassault-Fabrik in Bordeaux-Mérignac wurde eine neue Motoren-version in Betrieb genommen. Das Serienflugzeug war ein Tiefdecker mit zwei Leitwerken und einem Dreiradfahrwerk, angetrieben von zwei Renault 12S-Kolbenmotoren.

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Aéronavale Variants

Aéronavale Versionen

 

MD 312

Six-seat transport and communications aircraft, powered by two 58 hp Renault 12S engines.

MD 312

Sechssitziges Transport- und Kommunikationsflugzeug, angetrieben von zwei 58 PS Renault 12S-Motoren.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

From April 1952 to July 1953, the Aeronavale received 25 Flamant for light transport duties. Most went to the Squadron 11S at Les Mureaux (later Le Bourget / Dugny) for VIP transports, a few other planes to the Squadrons 2S at Lann-Bihoue, the 3S at Cuers (later Hyeres), the 10S in Cuers (later Saint Raphael), the Escadrille de Reception et Convoyage (aircraft transfer unit) in Toussus-le-Noble. In 1973, most planes were scrapped and replaced by Piper Navajo.

Vom April 1952 bis Juli 1953 erhielt die Aeronavale 25 Flamant für leichte Transportaufgaben. Der grösste Teil ging an die Staffel 11S in Les Mureaux (später Le Bourget/Dugny) für VIP­Transporte, ein paar andere Maschinen an die Staffel 2S in Lann-Bihoue, die 3S in Cuers (später Hyeres), die 10S in Cuers (später Saint Raphael), die Escadrille de Reception et Convoyage (Luftfahrzeugüber-führungseinheit)  in Toussus-le-Noble. 1973 wurden die meisten Exemplare verschrottet und durch Piper Navajo ersetzt.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
  3 Escadrille 11 Escadrille  
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Specifications

MD-312

Wingspan

Spannweite

20.68 m

Length

Länge

12.50 m

Height

Höhe

4.50 m

Wing area

Flügelfläche

47.20 m²

Engine

Motor

2× Renault 12S 02-201 inline piston, 580 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

300 km/h

Empty weight

Leergewicht

4'250 kg

Loaded weight

Startgewicht

5'790 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,000 m

Range

Reichweite

1,215 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity Zuladung

10 passengers

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Serial, Dassault Flamant
MD-312 c/n 294 - c/n 318 25

Total

25


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last update 7. January 2013

written 23. September 2005

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