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Fouga CM.175 Zephyr

Aircraft of the Aéronavale

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Development

Entwicklung

The Fouga Zéphyr CM.175 was a 1950s French two-seat carrier-capable jet trainer for the French Navy. It was developed from the land-based CM.170 Magister. It was replaced in 1994. The French Navy's Aéronavale adopted a derivative of the Fouga CM.170-1 Magister as a basic trainer for carrier operations. The prototype first flew on 31. July 1956. Carrier trials were conducted from HMS Eagle and HMS Bulwark off the French coast in August 1957 and March 1958.

The Zéphyr differed from the Magister in being equipped with an arrester hook and a modified structure and undercarriage strengthened for carrier operations. The Zéphyr also included a nose-mounted light. As it did not have ejection seats, the Zéphyr had new sliding canopy hoods which could be locked open during carrier launchings and landings. One six-round rocket pod could be mounted under each wing for weapons training. Two guns could be fitted in the nose, but these were seldom carried. 32 aircraft were delivered.

Die Fouga Zéphyr CM.175 war ein französischer zweisitziger trägerfähiger Jet-Trainer der 1950er Jahre für die französische Marine. Es wurde aus dem landgestützten CM.170 Magister entwickelt. Es wurde 1994 ersetzt. Die Aéronavale der fran-zösischen Marine übernahm ein Derivat des Fouga CM.170-1 Magister als Basistrainer für Träger-operationen. Der Prototyp flog erstmals am 31. Juli 1956. Im August 1957 und März 1958 wurden Trägerversuche von der HMS Eagle und der HMS Bulwark vor der französischen Küste durchgeführt.
Die Zéphyr unterschied sich vom Magister dadurch, dass sie mit einem Fanghaken und einer modifi-zierten Struktur und einem für den Trägerbetrieb verstärkten Fahrwerk ausgestattet war. Die Zéphyr enthielt auch ein in der Nase montierten Schein-werfer. Da es keine Schleudersitze hatte, hatte der Zéphyr neue Schiebedachhauben, die während des Startens und Landens von Flugzeugträgern offen sein konnten. Für das Waffentraining konnte unter jedem Flügel eine sechsrohrigerr Raketenwerfer montiert werden. Zwei Kanonen konnten in der Nase angebracht werden, aber diese wurden selten getragen. 32 Flugzeuge wurden ausgeliefert.

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Variants

Versionen

 

CM.170M

Esquif - prototype; 2 built.  

CM.170M

Esquif - Prototyp; 2 gebaut.
 

CM.175

Zéphyr - production version; 30 built.

 

CM.175

Zéphyr - Serienversion; 30 gebaut.
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first of the 30 CM.175 production aircraft took off on 30. May 1959. Shortly thereafter, the first deliveries were made to the 57S in BAN Kjouribga, replacing the Vampire. In early 1962 the unit was disbanded and its aircraft transferred to the 59S at BAN Hyeres, which had received its first examples in October 1959. During 1962, an aerobatic team, the "Patrouille de Vollige d"Hyeres", was formed with six CM.175s. Training in instrument flight and landings on aircraft carriers with mirror landing aids was practiced with the Zephyr. This also included regular operations on board the aircraft carriers. In the 1960s, some planes were turned off for the 2S to BAN Lann-Bihoue, and this type formed the "Seclion Fouga" in Landivisiau from 1. February 1959. The Zephir were retired in 1999.

Das erste der 30 CM.175 Serienflugzeuge hob am 30. Mai 1959 vom Boden ab. Kurz danach erfolgten die ersten Auslieferungen an die 57S in BAN Kjouribga und lösten die Vampire ab. Anfang 1962 wurde die Einheit aufgelöst und ihre Flugzeuge zur 59S nach BAN Hyeres überführt, die ihre ersten Exemplare im Oktober 1959 erhalten hatte. Im Verlauf des Jahres 1962 bildete sich ein Kunstflugteam, die „Patrouille de Vollige d“Hyeres“ , mit sechs CM.175. Mit der Zephyr wurde die Ausbil-dung im Instrumentenflug und Landungen auf Flugzeugträgern mit Spiegellandehilfen geübt Hierzu gehörten auch die regelmässigen Einsätze an Bord der Flugzeugträger. In den sechziger Jahren wurden einige Maschinen zur 2S nach BAN Lann-Bihoue abgestellt, und dieser Typ bildete ab 1. Februar 1959 die „Seclion Fouga“ in Landivisiau. Die Zephir wurden 1999 ausgemustert.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

57 Escadrille

59 Escadrille 59 Escadrille
 

 

 

 

59 Escadrille

59 Escadrille 59 Escadrille
 

 

 

 

59 Escadrille

 
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Specifications

Zephyr

Wingspan

Spannweite

12.15 m

Length

Länge

10.06 m

Height

Höhe

2.80 m

Wing area

Flügelfläche

17.30 m²

Engine

Motor

2× Turbomeca Marboré IIA turbojets, 3.92 kN each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

715 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,150 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,200 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

11,000 m

Range

Reichweite

925 km

Armament

Bewaffnung

2 x 7.5 mm or 7.62 mm machine guns
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Fouga Zephyr
CM.175 1 - 30 30

Total

30


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last update 4. September 2022

written 23. September 2005

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