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Fokker T.VIII |
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Aircraft of
the
Marine Luchtvaartdienst |
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Development |
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Entwicklung |
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The Fokker T.VIII is a
twin-engined torpedo bomber and aerial reconnaissance floatplane
designed and manufactured by the Dutch aviation company Fokker. It was
developed in the late 1930s as a successor to the Fokker T.IV. While the
Dutch Naval Aviation Service had originally intended to use it in home
waters and in the Dutch East Indies, the Second World War broke out as
production was beginning to meet these needs. The Royal Air Force and
the Luftwaffe operated small numbers of the type.
The Fokker T.VIII was a
twin-engined monoplane floatplane, featuring a three-part fuselage of
oval cross-section and a mid-wing configuration. The first fuselage
section consisted of a monocoque light alloy construction, while the
centre section was all-wood and had incorporated the wing as well; the
rear fuselage section was largely made of steel tubing and fabric. The
undercarriage consisted of a pair of floats composed of rust-proof
duralumin; internally, each float contained six waterproof compartments
along with an auxiliary fuel tank.
The aircraft's construction changed throughout its manufacture. While
the T.VIII W/G model featured a wing comprising a pair of cross-beams
with bakelite ribs and clad in plywood, as well as a steel-framed tail
covered by fabric; for the later-built T.VIII W/M variant, both the tail
and the wing were constructed from a lightweight alloy instead. |
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Die Fokker
T.VIII ist ein zweimotoriger Torpedo-bomber und ein Aufklärungsflugzeug, das
vom niederländischen Luftfahrtunternehmen Fokker entwickelt und hergestellt
wurde. Sie wurde in den späten 1930er Jahren als Nachfolgerin der Fokker
T.IV entwickelt. Ursprünglich wollte die nieder-ländische Marinefliegerei
das Flugzeug in den heimischen Gewässern und in Niederländisch-Ostindien
einsetzen, doch der Zweite Weltkrieg brach gerade aus, als die Produktion
für diesen Bedarf anlief. Die Royal Air Force und die Luftwaffe setzten den
Typ in geringer Zahl ein.
Die Fokker T.VIII war ein zweimotoriges einmotoriges Wasserflugzeug mit
einem dreiteiligen Rumpf mit ovalem Querschnitt und einem Mittelflügel. Der
erste Rumpfteil bestand aus einer einschaligen Leichtmetallkonstruktion,
während der mittlere Teil ganz aus Holz bestand und auch die Tragfläche
enthielt; der hintere Rumpfteil war größtenteils aus Stahlrohren und Stoff
gefertigt. Das Fahrwerk bestand aus zwei Schwimmern, die aus rostfreiem
Duraluminium gefertigt waren; jeder Schwimmer enthielt sechs wasserdichte
Kammern und einen Zusatztank.
Die Konstruktion des Flugzeugs änderte sich im Laufe seiner Herstellung.
Während das Modell T.VIII W/G eine Tragfläche aus zwei mit Sperrholz
verkleideten Querträgern mit Bakelitrippen sowie ein mit Stoff bespanntes
Leitwerk mit Stahlrahmen besaß, wurden bei der später gebauten Variante
T.VIII W/M sowohl das Leitwerk als auch die Tragfläche aus einer leichten
Legierung gefertigt. |
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Variants |
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Versionen |
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T.VIII W/G |
Mixed wood and metal
construction. 19 built. |
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T.VIII W/G |
Gemischte Holz- und
Metallkon-struktion. 19 Stück gebaut |
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Operational
history |
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Einsatzgeschichte |
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The
aircraft went into production almost immediately following the type's
first flight in 1938; a total of eleven T.VIIIs entered service with the
Netherlands Naval Aviation Service. Initial operations were dominated by
trials and training missions, aiming to familiarise Dutch personnel with
the aircraft's operation. By September 1939, the month during which the
Second World War broke out, the type was used to patrol Dutch
territorial waters, intending to guard against violations of Dutch
neutrality by the forces of either side.
On 13
September 1939, a T.VIII was attacked by a German Dornier Do 18 flying
boat; the aircraft was destroyed while attempting to land and the crew
captured by the Germans; this incident led to a change in Dutch aircraft
markings from the red, white, and blue roundel to an orange triangle so
that Dutch aircraft would be more readily distinguishable from either
their British or French counterparts |
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Das
Flugzeug wurde fast unmittelbar nach seinem Erstflug im Jahr 1938 in
Betrieb genommen; insge-samt elf T.VIII wurden bei der niederländischen
Marinefliegerabteilung in Dienst gestellt. Die ersten Einsätze waren vor
allem Erprobungs- und Trainingsflüge, um das niederländische Personal
mit der Bedienung des Flugzeugs vertraut zu machen. Im September 1939,
dem Monat, in dem der Zweite Weltkrieg ausbrach, wurde der Typ zur
Patrouille in den niederländischen Hoheitsgewäs-sern eingesetzt, um
Verletzungen der niederländ-ischen Neutralität durch die Streitkräfte
beider Seiten zu verhindern.
Am 13. September 1939 wurde eine T.VIII von einem deutschen Dornier Do
18-Flugboot ange-griffen; das Flugzeug wurde beim Versuch zu landen
zerstört und die Besatzung von den Deutschen gefangen genommen. Dieser
Vorfall führte dazu, dass die niederländischen Flugzeug-kennzeichnungen
von dem rot-weiß-blauen Rondell auf ein orangefarbenes Dreieck geändert
wurden, damit die niederländischen Flugzeuge leichter von ihren
britischen oder französischen Kollegen zu unterscheiden waren. |
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Drawings |
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Zeichnungen |
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Fokker T.VIII
(1939) |
Fokker T.VIII
(1939) |
Fokker T.VIII
(1940) |
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Fokker T.VIII
(1940) |
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Pictures |
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Bilder |
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Specifications |
T.VIII W/G |
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Wingspan |
Spannweite |
18.00 m |
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Length |
Länge |
14,82 m |
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Height |
Höhe |
5.00 m |
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Wing area |
Flügelfläche |
52,10 m2 |
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Engine |
Motor |
2 × Wright R-975-E3 Whirlwind
9-cyl. air-cooled radial piston engines, 451 hp each |
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Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
285 km/h |
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Empty weight |
Leergewicht |
3100 kg |
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Loaded weight |
Startgewicht |
5,000 kg |
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Climb Rate |
Steigrate |
5,83 m/s |
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Service ceiling |
Gipfelhöhe |
6,800 m |
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Range |
Reichweite |
2,750 km |
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Armament |
Bewaffnung |
2 × 7.92 machine guns, 600 kg
of bombs or torpedoes |
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Capacity |
Zuladung |
Crew 3 |
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Serial, Fokker T.VIII |
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Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn |
Remarks |
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T.VIII W/G |
R-1 |
5609 |
25. Apr. 1939 |
28. Nov. 1940 |
to the RAF as AV958 |
|
T.VIII W/G |
R-2 |
5610 |
5. May 1939 |
10. Mai 1940 |
Destroyed in battle |
|
T.VIII W/G |
R-3 |
5611 |
27. Jun. 1939 |
Sep. 1940 |
to the RAF as AV959 |
|
T.VIII W/G |
R-4 |
5612 |
28. Jul. 1939 |
10. Mai 1940 |
Destroyed in battle |
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T.VIII W/G |
R-5 |
5613 |
28. Jul. 1939 |
13. Sep. 1939 |
Shot down |
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T.VIII W/G |
R-6 |
5638 |
10. Mai 1940 |
28. Nov. 1940 |
to the RAF as AV960 |
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T.VIII W/G |
R-7 |
5639 |
10. Mai 1940 |
16. Oct. 1940 |
to the RAF as AV961 |
|
T.VIII W/G |
R-8 |
5640 |
12. Mai 1940 |
1. Sep. 1940 |
to the RAF as AV962 |
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T.VIII W/G |
R-9 |
5641 |
10. Mai 1940 |
26. Sep. 1940 |
to the RAF as AV963 |
|
T.VIII W/G |
R-10 |
5642 |
10. Mai 1940 |
26. Jul. 1940. |
to the RAF as AV964, crashed |
|
T.VIII W/G |
R-11 |
5643 |
Mai 1940 |
26. Sep. 1940 |
to the RAF as AV965 |
|
T.VIII W/G |
R-12 |
5644 |
? |
18. Feb. 1943 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/G |
R-13 |
5645 |
? |
? |
to the German Luftwaffe |
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T.VIII W/G |
R-14 |
5646 |
? |
16. Sep. 1941 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/G |
R-15 |
5647 |
? |
1941 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/G |
R-16 |
5648 |
? |
27. Feb. 1941 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/G |
R-17 |
5649 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/G |
R-18 |
5650 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/G |
R-19 |
5651 |
? |
27. Feb. 1941 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/M |
R-20 |
5652 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/M |
R-21 |
5653 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/M |
R-22 |
5654 |
? |
18. Feb. 1943 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-23 |
5655 |
? |
18. Feb. 1943 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-24 |
5656 |
? |
18. Feb. 1943 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-25 |
5657 |
? |
6. Mai 1941 |
Stolen and transferred to
England |
|
T.VIII W/M |
R-26 |
5658 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-27 |
5659 |
? |
? |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-28 |
5660 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-29 |
5661 |
? |
? |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-30 |
5662 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-31 |
5663 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-32 |
5664 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-33 |
5665 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-34 |
5666 |
? |
30. Mai 1942 |
to the German Luftwaffe, lost |
|
T.VIII W/M |
R-35 |
5667 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-36 |
5668 |
? |
Aug. 1942 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-37 |
5636, |
Aug 1940 |
18. Feb. 1943 |
to the German Luftwaffe |
|
T.VIII W/M |
R-38 |
5637 |
7. Nov. 1940 |
18. Feb. 1943 |
to the German Luftwaffe |
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Last update 10. May 2025 |
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