.
Fokker T.VIII .
Aircraft of the Marine Luchtvaartdienst .
.
 

Development

Entwicklung

The Fokker T.VIII is a twin-engined torpedo bomber and aerial reconnaissance floatplane designed and manufactured by the Dutch aviation company Fokker. It was developed in the late 1930s as a successor to the Fokker T.IV. While the Dutch Naval Aviation Service had originally intended to use it in home waters and in the Dutch East Indies, the Second World War broke out as production was beginning to meet these needs. The Royal Air Force and the Luftwaffe operated small numbers of the type.

The Fokker T.VIII was a twin-engined monoplane floatplane, featuring a three-part fuselage of oval cross-section and a mid-wing configuration. The first fuselage section consisted of a monocoque light alloy construction, while the centre section was all-wood and had incorporated the wing as well; the rear fuselage section was largely made of steel tubing and fabric. The undercarriage consisted of a pair of floats composed of rust-proof duralumin; internally, each float contained six waterproof compartments along with an auxiliary fuel tank.

The aircraft's construction changed throughout its manufacture. While the T.VIII W/G model featured a wing comprising a pair of cross-beams with bakelite ribs and clad in plywood, as well as a steel-framed tail covered by fabric; for the later-built T.VIII W/M variant, both the tail and the wing were constructed from a lightweight alloy instead.

Die Fokker T.VIII ist ein zweimotoriger Torpedo-bomber und ein Aufklärungsflugzeug, das vom niederländischen Luftfahrtunternehmen Fokker entwickelt und hergestellt wurde. Sie wurde in den späten 1930er Jahren als Nachfolgerin der Fokker T.IV entwickelt. Ursprünglich wollte die nieder-ländische Marinefliegerei das Flugzeug in den heimischen Gewässern und in Niederländisch-Ostindien einsetzen, doch der Zweite Weltkrieg brach gerade aus, als die Produktion für diesen Bedarf anlief. Die Royal Air Force und die Luftwaffe setzten den Typ in geringer Zahl ein.
Die Fokker T.VIII war ein zweimotoriges einmotoriges Wasserflugzeug mit einem dreiteiligen Rumpf mit ovalem Querschnitt und einem Mittelflügel. Der erste Rumpfteil bestand aus einer einschaligen Leichtmetallkonstruktion, während der mittlere Teil ganz aus Holz bestand und auch die Tragfläche enthielt; der hintere Rumpfteil war größtenteils aus Stahlrohren und Stoff gefertigt. Das Fahrwerk bestand aus zwei Schwimmern, die aus rostfreiem Duraluminium gefertigt waren; jeder Schwimmer enthielt sechs wasserdichte Kammern und einen Zusatztank.
Die Konstruktion des Flugzeugs änderte sich im Laufe seiner Herstellung. Während das Modell T.VIII W/G eine Tragfläche aus zwei mit Sperrholz verkleideten Querträgern mit Bakelitrippen sowie ein mit Stoff bespanntes Leitwerk mit Stahlrahmen besaß, wurden bei der später gebauten Variante T.VIII W/M sowohl das Leitwerk als auch die Tragfläche aus einer leichten Legierung gefertigt.

..
 

Variants

Versionen

 

T.VIII W/G

Mixed wood and metal construction. 19 built.

T.VIII W/G

Gemischte Holz- und Metallkon-struktion. 19 Stück gebaut

..

Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

The aircraft went into production almost immediately following the type's first flight in 1938; a total of eleven T.VIIIs entered service with the Netherlands Naval Aviation Service. Initial operations were dominated by trials and training missions, aiming to familiarise Dutch personnel with the aircraft's operation. By September 1939, the month during which the Second World War broke out, the type was used to patrol Dutch territorial waters, intending to guard against violations of Dutch neutrality by the forces of either side.

On 13 September 1939, a T.VIII was attacked by a German Dornier Do 18 flying boat; the aircraft was destroyed while attempting to land and the crew captured by the Germans; this incident led to a change in Dutch aircraft markings from the red, white, and blue roundel to an orange triangle so that Dutch aircraft would be more readily distinguishable from either their British or French counterparts

Das Flugzeug wurde fast unmittelbar nach seinem Erstflug im Jahr 1938 in Betrieb genommen; insge-samt elf T.VIII wurden bei der niederländischen Marinefliegerabteilung in Dienst gestellt. Die ersten Einsätze waren vor allem Erprobungs- und Trainingsflüge, um das niederländische Personal mit der Bedienung des Flugzeugs vertraut zu machen. Im September 1939, dem Monat, in dem der Zweite Weltkrieg ausbrach, wurde der Typ zur Patrouille in den niederländischen Hoheitsgewäs-sern eingesetzt, um Verletzungen der niederländ-ischen Neutralität durch die Streitkräfte beider Seiten zu verhindern.
Am 13. September 1939 wurde eine T.VIII von einem deutschen Dornier Do 18-Flugboot ange-griffen; das Flugzeug wurde beim Versuch zu landen zerstört und die Besatzung von den Deutschen gefangen genommen. Dieser Vorfall führte dazu, dass die niederländischen Flugzeug-kennzeichnungen von dem rot-weiß-blauen Rondell auf ein orangefarbenes Dreieck geändert wurden, damit die niederländischen Flugzeuge leichter von ihren britischen oder französischen Kollegen zu unterscheiden waren.

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  Fokker T.VIII (1939) Fokker T.VIII (1939) Fokker T.VIII (1940)
 

 

 

   
  Fokker T.VIII (1940)    
..
 

Pictures

Bilder

..
..
..
Specifications T.VIII W/G

Wingspan

Spannweite

18.00 m

Length

Länge

14,82 m

Height

Höhe

5.00 m

Wing area

Flügelfläche

52,10 m2

Engine

Motor

2 × Wright R-975-E3 Whirlwind 9-cyl. air-cooled radial piston engines, 451 hp each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

285 km/h

Empty weight

Leergewicht

3100 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,000 kg

Climb Rate

Steigrate

5,83 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,800 m

Range

Reichweite

2,750 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.92 machine guns, 600 kg of bombs or torpedoes
Capacity Zuladung Crew 3
..
Serial, Fokker T.VIII
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
T.VIII W/G R-1 5609 25. Apr. 1939 28. Nov. 1940 to the RAF as AV958
T.VIII W/G R-2 5610 5. May 1939 10. Mai 1940 Destroyed in battle
T.VIII W/G R-3 5611 27. Jun. 1939 Sep. 1940 to the RAF as AV959
T.VIII W/G R-4 5612 28. Jul. 1939 10. Mai 1940 Destroyed in battle
T.VIII W/G R-5 5613 28. Jul. 1939 13. Sep. 1939 Shot down
T.VIII W/G R-6 5638 10. Mai 1940 28. Nov. 1940 to the RAF as AV960
T.VIII W/G R-7 5639 10. Mai 1940 16. Oct. 1940 to the RAF as AV961
T.VIII W/G R-8 5640 12. Mai 1940 1. Sep. 1940 to the RAF as AV962
T.VIII W/G R-9 5641 10. Mai 1940 26. Sep. 1940 to the RAF as AV963
T.VIII W/G R-10 5642 10. Mai 1940 26. Jul. 1940. to the RAF as AV964, crashed
T.VIII W/G R-11 5643 Mai 1940 26. Sep. 1940 to the RAF as AV965
T.VIII W/G R-12 5644 ? 18. Feb. 1943 to the German Luftwaffe
T.VIII W/G R-13 5645 ? ? to the German Luftwaffe
T.VIII W/G R-14 5646 ? 16. Sep. 1941 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/G R-15 5647 ? 1941 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/G R-16 5648 ? 27. Feb. 1941 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/G R-17 5649 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/G R-18 5650 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/G R-19 5651 ? 27. Feb. 1941 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/M R-20 5652 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/M R-21 5653 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/M R-22 5654 ? 18. Feb. 1943 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-23 5655 ? 18. Feb. 1943 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-24 5656 ? 18. Feb. 1943 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-25 5657 ? 6. Mai 1941 Stolen and transferred to England
T.VIII W/M R-26 5658 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-27 5659 ? ? to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-28 5660 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-29 5661 ? ? to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-30 5662 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-31 5663 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-32 5664 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-33 5665 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-34 5666 ? 30. Mai 1942 to the German Luftwaffe, lost
T.VIII W/M R-35 5667 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-36 5668 ? Aug. 1942 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-37 5636, Aug 1940 18. Feb. 1943 to the German Luftwaffe
T.VIII W/M R-38 5637 7. Nov. 1940 18. Feb. 1943 to the German Luftwaffe

Last update 10. May 2025


-

last update 10. May 2025

written 1. May 2025

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -