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Grumman S-2 Tracker .
Aircraft of the Marine Luchtvaartdienst .
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Development

Entwicklung

The Grumman G-89 Tracker was the first purpose-built, single airframe anti-submarine warfare (ASW) aircraft to enter service with the U.S. Navy. Designed and initially built by Grumman, the Tracker was of conventional design propeller-driven with twin radial engines, a high wing that could be folded for storage on aircraft carriers, and tricycle undercarriage. The type was exported to a number of navies around the world. Introduced in 1952, the Tracker and its E-1 Tracer derivative saw service in the U.S. Navy until the mid-1970s, and its C-1 Trader derivative until the mid-1980s, with a few aircraft remaining in service with other air arms into the 21st century. Argentina and Brazil are the last countries to still use the Tracker.

   

The Tracker was intended as a replacement for the Grumman AF- Guardian. The Guardian operated in two aircraft "hunter-killer" pairs, with one aircraft (the AF2-W) carrying the detection gear to find the submarine and to direct the second aircraft, the AF-2S, which carried weapons to attack and destroy the submarine. The Tracker combined both functions in one aircraft, saving deck space aboard carriers and making for more efficient operations.

Both the two XS2F-1 prototypes and 15 S2F-1 production aircraft were ordered at the same time, on 30 June 1950. The first flight was conducted on 4 December 1952, and production aircraft entered service with VS-26, in February 1954. Grumman produced 1,185 Trackers and another 99 aircraft were manufactured in Canada under license by de Havilland Canada.

Die Grumman G-89 Tracker war das erste speziell gebaute, einteilige U-Boot-Kriegsflugzeug (ASW), das bei der U.S. Navy in Dienst gestellt wurde. Die von Grumman entworfene und ursprünglich gebaute Tracker hatte ein konventionelles Design, Propeller-antrieb mit zwei Sternmotoren, einem hohen Flü-gel, der zur Lagerung auf Flugzeugträgern zusam-mengeklappt werden konnte, und einem Dreirad-fahrwerk. Der Typ wurde an zahlreiche Marinen auf der ganzen Welt exportiert. Die 1952 eingeführte Tracker und sein E-1 Tracer Derivat waren bis Mitte der 1970er Jahre bei der U.S. Navy im Einsatz, sein C-1 Trader-Derivat bis Mitte der 1980er Jahre, wobei einige Flugzeuge noch bei anderen Luftwaffen im Einsatz waren das 21. Jahrhundert. Argentinien und Brasilien sind die letzten Länder, die den Tracker noch nutzen.
Die Tracker war als Ersatz für den Grumman AF-Guardian gedacht. Die Guardian operierte mit zwei „Jäger-Killer“-Flugzeugpaaren, wobei ein Flugzeug (die AF-2W) die Erkennungsausrüstung trug, um das U-Boot zu finden und das zweite Flugzeug, die AF-2S, die Waffen trug um anzugreifen unddas U-Boot zu zerstören. Die Tracker kombinierte beide Funktionen in einem Flugzeug, was an Bord von Flugzeugträgern Platz an Bord sparte und einen effizienteren Betrieb ermöglichte.
Sowohl die beiden XS2F-1-Prototypen als auch 15 S2F-1-Serienflugzeuge wurden gleichzeitig am 30. Juni 1950 bestellt. Der Erstflug war am 4. Dezember 1952, und im Februar 1954 wurden Serienmaschinen bei der VS-26 in Dienst gestellt. Grumman produzierte 1.185 Tracker und weitere 99 Flugzeuge wurden in Kanada unter Lizenz von de Havilland Canada hergestellt.

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Variants

Versionen

 

S-2A

Initial production variant with two 1,525 hp R-1820-82WA engines, 740 built.

 

S-2A

Erste  Produktionsvariante mit zwei 1,525 PS R-1820-82WA Motoren, 740 Maschinen gebaut.

 

S-2N

   

S-2N

 
 

US-2N

   

US-2N

 
 

CS-2A

   

CS-2A

 
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Grumman S-2A Tracker
26 S-2A aircraft received under MDAP from U.S. Navy, 8. March 1960 to 12. January 1961. 2 additional aircraft 30. March 1962. Serials 146 to 173. Used by 320 and 4 sqns for ASW duties. 18 converted to S-2N by Fairey Canada June 1968-December 1970, for 1 sqn use, of which 4 converted to US-2N trainer/transport in May 1971. Last withdrawn 7 January 1976, with some to Turkish Navy.
Grumman CS2F-1 Tracker
17 De Havilland Canada-built CS2F-1 (CS-2A) received from RCN after overhaul by Fairey Canada, Delivered 6. December 1960 to 18. September 1961. Serials 180-196, all based at Curacao, Netherlands Antilles with 1 Sqn for ASW & MR use. Returned to Holland and scrapped 1. May 1968 - 1. August 1970 or to ground instructional use.
 
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
  VSQ-1 Hato, Curacao

VSQ-2 Valkenburg

4 Squadron HrMS Karel Doorman
 

 

 

     
 

VSQ-320 Valkenburg

   
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Specifications

S-2A

Wingspan

Spannweite

21.23 m

Length

Länge

12.88 m

Height

Höhe

4.95 m

Wing area

Flügelfläche

?

Engine

Motor

2× Wright R-1820-82WA radial engines, 1,525 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

450 km - h

Empty weight

Leergewicht

8,310 kg

Loaded weight

Startgewicht

11,860 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,700 m

Range

Reichweite

2,170 km

Armament

Bewaffnung

2 × homing torpedoes , depth charges, or mines

6× underwing hardpoints

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Serial, Grumman Tracker
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
S-2A 146 147636 8. Mar. 1960 21. Jul. 1971 to Turkish Navy
S-2A 147 147637 8. Mar. 1960 15. May 1972 to Turkish Navy
S-2A 148 147638 7. Apr. 1960 31. Dec. 1971 to Turkish Navy
S-2N 149 147639 11. Apr. 1960 27. Sep. 1974 Crashed in the sea off Scotland
S-2A 150 147640 11. Apr. 1960 11. Jan. 1962 accident Katwijk
US-2N 151 147641 23. Apr. 1960 7. Jan. 1976 -
S-2A 152 147642 23. Apr. 1960 18. Mar. 1963 Crashed  in the sea off Gibraltar
S-2N 153 147643 25. May 1960 4. Nov. 1974 -
S-2A 154 147644 25. May 1960 31. Aug. 1971 to Turkish Navy
S-2N 155 147645 25. May 1960 9. Feb. 1974 -
S-2N 156 148278 18. Aug. 1960 9. Feb. 1974 -
S-2N 157 148279 25. Jun. 1960 7. Jan. 1976 -
S-2N 158 148280 25. Jun. 1960 23. Feb. 1974 -
US-2N 159 148281 25. Jun. 1960 7. Jan. 1976 -
S-2N 160 148282 18. Aug. 1960 7. Jan. 1976 -
S-2N 161 148283 18. Aug. 1960 2. Dec. 1974 -
S-2N 162 148284 23. Aug. 1960 9. Feb. 1974 -
S-2A 163 148285 23. Aug. 1960 13. Oct. 1971 to Turkish Navy
S-2N 164 148286 23. Aug. 1960 2. Dec. 1974 -
S-2N 165 148287 23. Aug. 1960 4. Nov. 1974 -
S-2N 166 148288 21. Oct. 1960 27. Sep. 1974 -
S-2N 167 148289 21. Oct. 1960 27. Sep. 1974 -
S-2N 168 148290 21. Oct. 1960 7. Jan. 1976 -
S-2N 169 148291 12. Jan. 1961 27. Sep. 1974 -
S-2A 170 148292 15. Dec. 1960 15. May 1971 to Turkish Navy
S-2N 171 148293 15. Dec. 1960 27. Sep. 1974 -
S-2A 172 136459 30. Mar. 1962 21. Jul. 1971 to Turkish Navy
S-2A 173 136576 30. Mar. 1962 28. Dec. 1971 to Turkish Navy
CS-2A 180 1502 30. Mar. 1961 1. Mar. 1971 -
CS-2A 181 1503 18. Sep. 1961 11. Jun. 1968 -
CS-2A 182 1504 18. Sep. 1961 1. Aug. 1971 -
CS-2A 183 1505 18. Sep. 1961 1. Mar. 1971 -
CS-2A 184 1506 10. Apr. 1961 1. Jan. 1970 -
CS-2A 185 1507 18. Sep. 1961 1. Aug. 1971 -
CS-2A 186 1511 6. Dec. 1960 1. Oct. 1970 -
CS-2A 187 1512 6. Dec. 1960 22. Apr. 1970 -
CS-2A 188 1513 18. Sep. 1961 13. May 1968 -
CS-2A 189 1514 6. Dec. 1960 1. Nov. 1969 -
CS-2A 190 1515 18. Sep. 1961 17. Oct. 1968 -
CS-2A 191 1516 30. Mar. 1961 1. Aug. 1969 -
CS-2A 192 1518 30. Mar. 1961 31. Jul. 1970 -
CS-2A 193 1522 6. Dec. 1960 9. Jun. 1970 -
CS-2A 194 1523 6. Dec. 1960 1. Jun. 1970 -
CS-2A 195 1524 10. Apr. 1961 26. Aug. 1966 crashed at Aruba   
CS-2A 196 1526 18. Sep. 1961 1. May 1968 -

Last update 11. January 2013


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last update 11. January 2013

written 1. November 2010

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