.
Hawker Sea Fury .
Aircraft of the Marine Luchtvaartdienst .
.
 

Development

Entwicklung

The Hawker Sea Fury was a British fighter aircraft designed and manufactured by Hawker Aircraft. It was the last propeller-driven fighter to serve with the Royal Navy, and one of the fastest production single reciprocating engine aircraft ever built. Developed during the Second World War, the Sea Fury entered service two years after the war ended. It proved to be a popular aircraft with a number of overseas militaries, and was used during the Korean War in the early 1950s.

The Sea Fury's development was formally initiated in 1943 in response to a wartime requirement of the Royal Air Force, with the aircraft initially named Fury.

The Sea Fury has many design similarities to Hawker's preceding Tempest fighter, having originated from a requirement for a "Light Tempest Fighter"; both the Sea Fury's wings and fuselage originate from the Tempest but were significantly modified. Production Sea Furies were fitted with the powerful Bristol Centaurus engine, and armed with four wing-mounted Hispano V cannons. While originally developed as a pure aerial fighter aircraft, the definitive Sea Fury FB.11 was a fighter-bomber, the design having been found suitable for this mission as well.

Die Hawker Sea Fury war ein britisches Kampf-flugzeug, das von Hawker Aircraft entworfen und hergestellt wurde. Es war der letzte Propellerjäger, der bei der Royal Navy eingesetzt wurde, und eines der schnellsten Serienflugzeuge mit einem Kolbenmotor, die jemals gebaut wurden. Die im Zweiten Weltkrieg entwickelte Sea Fury wurde zwei Jahre nach Kriegsende in Dienst gestellt. Es erwies sich als beliebtes Flugzeug mit einer Reihe von Militärs in Übersee und wurde während des Koreakrieges in den frühen 1950er Jahren eingesetzt.
Die Entwicklung der Sea Fury wurde 1943 offiziell als Reaktion auf eine Kriegsanforderung der Royal Air Force eingeleitet, wobei das Flugzeug ursprünglich Fury hiess.
Die Sea Fury hat viele Design-Ähnlichkeiten mit Hawkers vorheriger Tempest, aus die Anforderung eines "leichten Jägers" hervorgegangen ist. Sowohl die Flügel als auch der Rumpf des Sea Fury stammen aus der Tempest, wurden jedoch erheblich modifiziert. Serien Sea Furies wurden mit dem leistungsstarken Bristol Centaurus-Motor ausgestattet und mit vier flügelmontierten Hispano V-Kanonen ausgerüstet. Während die endgültige Sea Fury FB.11, die ursprünglich als reines Jagtflugzeug entwickelt wurde, ein Jagdbomber, da sich das Design auch für diese Mission als geeignet erwies.

..
 

Variants

Versionen

 

FB.50

Single-seat fighter version similar to the F.10 for the Royal Netherlands Navy, 10 build

FB.50

Einsitzige Jagdflugzeugversion ähnlich der F.10 für die Königlich Nieder-ländische Marine, 10 gebaut

 

FB.51

Single-seat fighter-bomber version for the Royal Netherlands Navy, 25 built.

FB.51

Einsitziges Jagdbombenflugzeug Version für die Königlich Niederländische Marine, 25 gebaut.

 

FB.60

Single-seat fighter-bomber version for the Pakistan Air Force and the Royal Netherlands Navy, 105 built

 

FB.60

Einsitziges Jagdbombenflugzeug Version für die pakistanische Luftwaffe und die Königlich Niederländische Marine, 105 gebaut

..

Operational history

 

Einsatzgeschichte

 

22 FB.50/60 Hawker built, delivered 12. April to 25. May 1948 (10 Mk.50), and 12. May to 20. July 1950 (12 Mk.60). In 1951 the surviving Mk.50s were rebuilt by Hawker to Mk.60 standard. Serials 10-1 to 10-22 (later 6-1 to 6-22), last withdrawn 26. January 1957. Used by 860 Squadron and later 3 Squadron. 25 FB.51 Fokker built, delivered 4. July 1951 to 25. February 1952. Serials 6-23 to 6-47. Fighter bomber later advanced trainer.

 
..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

860 Squadron (1948)

860 Squadron (1951)

860 Squadron (1951)

 

 

 

   
 

860 Squadron (1952)

VSQ-3

 
..
Specifications

FB.11

Wingspan

Spannweite

11.70 m

Length

Länge

10.60 m

Height

Höhe

4.90 m

Wing area

Flügelfläche

26.00 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Centaurus XVIIC 18-cylinder twin-row radial engine, 2,480 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

740 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,190 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,670 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

10,900 m

Range

Reichweite

1,127 km

Armament

Bewaffnung

4 × 20 mm cannons
up to 900 Kg of Bombs

..
Serial, Hawker Sea Fury
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
Mk.50 10-1 ? 12. Apr. 1948 27. Jul. 1950 Crashed at Valkenburg
Mk.50 10-2 ? 12. Apr. 1948 26. Jan. 1957 Later 6-2
Mk.50 10-3 ? 12. Apr. 1948 12. Mar. 1956 Later 6-3
Mk.50 10-4 ? 21. Apr. 1948 8. Jun. 1956 Later 6-4
Mk.50 10-5 ? 21. Apr. 1948 1. Apr. 1955 Later 6-5
Mk.50 10-6 ? 21. Apr. 1948 11. Jun. 1952 Later 6-6
Mk.50 10-7 ? 21. May. 1948 20. Apr. 1956 Later 6-7
Mk.50 10-8 ? 26. Jun. 1948 24. Jan. 1955 Later 6-8, Crashed at Valkenburg
Mk.50 10-9 ? 14. May 1948 14. Apr. 1954 Later 6-9, collision with KLu Thunderjet
Mk.50 10-10 ? 25. May 1948 4. Jan. 1956 Later 6-10
Mk.60 10-11 VX712 12. May 1950 23. Jan. 1957 Later 6-11
Mk.60 10-12 VX713 12. May 1950 27. Feb. 1952 Later 6-12, Crashed
Mk.60 10-13 VX714 12. May 1950 11. Jun. 1956 Later 6-13
Mk.60 10-14 VX715 12. May 1950 10. Jan. 1956 Later 6-14
Mk.60 10-15 VX716 12. May 1950 12. Jan. 1951 Later 6-15, Crashed off Noordwijk
Mk.60 10-16 VX717 12. May 1950 9. May 1956 Later 6-16
Mk.60 10-17 VX718 20. Jul. 1950 25. May 1956 Later 6-17
Mk.60 10-18 VX719 20. Jul. 1950 9. Aug. 1956 Later 6-18
Mk.60 10-19 VX744 20. Jul. 1950 13. Jun. 1956 Later 6-19
Mk.60 10-20 VX745 20. Jul. 1950 13. Jun. 1956 Later 6-20
Mk.60 10-21 VX746 20. Jul. 1950 23. Jan. 1957 Later 6-21
Mk.60 10-22 VX747 20. Jul. 1950 12. Mar. 1956 Later 6-22
Mk.51 10-23 6290 4. Jul.y 1951 9. Apr. 1954 Later 6-23
Mk.51 10-24 6291 4. Jul.y 1951 4. Mar. 1955 Later 6-24 Crashed
Mk.51 6-25 6292 4. Jul.y 1951 19. May 1953 Crashed near Anthorn in Wales
Mk.51 6-26 6293 21. Sep. 1951 11. May 1956  
Mk.51 6-27 6294 21. Sep. 1951 3. Sep. 1953 Crashed HMS Illustrious
Mk.51 6-28 6295 21. Sep. 1951 19. May 1953 Crashed near Anthorn in Wales
Mk.51 6-29 6296 21. Sep. 1951 2. Dec .1956  
Mk.51 6-30 6297 21. Sep. 1951 2. Dec. 1956  
Mk.51 6-31 6298 7. Dec .1951 17. Feb. 1954 Crashed in the sea off Karel Doorman
Mk.51 6-32 6299 5. Nov. 1951 13. Mar. 1953 Crashed HMS Theseus
Mk.51 6-33 9300 7. Dec .1951 14. Sep. 1954 Crashed Karel Doorman
Mk.51 6-34 9301 30. Nov .1951 2. Dec. 1956  
Mk.51 6-35 9302 7. Dec. 1951 5. Feb. 1954 Crashed in the sea off Karel Doorman
Mk.51 6-36 9303 7. Dec. 1951 3. Jan. 1956  
Mk.51 6-37 9304 7. Dec. 1951 15. Jun. 1955  
Mk.51 6-38 9305 7. Dec. 1951 29. Sep. 1955  
Mk.51 6-39 9306 7. Dec. 1951 26. Jul. 1955  
Mk.51 6-40 9307 7. Dec. 1951 1. Jul. 1955  
Mk.51 6-41 9308 3. Jan. 1952 15. Jun. 1955  
Mk.51 6-42 9309 6. Aug. 1951 29. Sep. 1955  
Mk.51 6-43 9310 3. Jan. 1952 22. Jun. 1956  
Mk.51 6-44 9311 8. Feb. 1952 24. Jan. 1957  
Mk.51 6-45 9312 8. Feb. 1952 31. Aug. 1955  
Mk.51 6-46 9313 25. Feb. 1952 24. Feb. 1954 Crashed in the sea off Karel Doorman
Mk.51 6-47 9314 8. Feb. 1952 1. Dec. 1955  

Last update 1. November 2020


-

last update 1. November 2020

written 1. November 2010

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -