|
The Hawker Sea Fury was a
British fighter aircraft designed and manufactured by Hawker Aircraft.
It was the last propeller-driven fighter to serve with the Royal Navy,
and one of the fastest production single reciprocating engine aircraft
ever built. Developed during the Second World War, the Sea Fury entered
service two years after the war ended. It proved to be a popular
aircraft with a number of overseas militaries, and was used during the
Korean War in the early 1950s.
The Sea Fury's development was formally initiated in 1943 in response to
a wartime requirement of the Royal Air Force, with the aircraft
initially named Fury.
The Sea Fury has many design similarities to Hawker's preceding Tempest
fighter, having originated from a requirement for a "Light Tempest
Fighter"; both the Sea Fury's wings and fuselage originate from the
Tempest but were significantly modified. Production Sea Furies were
fitted with the powerful Bristol Centaurus engine, and armed with four
wing-mounted Hispano V cannons. While originally developed as a pure
aerial fighter aircraft, the definitive Sea Fury FB.11 was a
fighter-bomber, the design having been found suitable for this mission
as well. |
|
Die Hawker Sea Fury war ein
britisches Kampf-flugzeug, das von Hawker Aircraft entworfen und hergestellt
wurde. Es war der letzte Propellerjäger, der bei der Royal Navy eingesetzt
wurde, und eines der schnellsten Serienflugzeuge mit einem Kolbenmotor, die
jemals gebaut wurden. Die im Zweiten Weltkrieg entwickelte Sea Fury wurde
zwei Jahre nach Kriegsende in Dienst gestellt. Es erwies sich als beliebtes
Flugzeug mit einer Reihe von
Militärs in Übersee und wurde während des Koreakrieges in den frühen 1950er
Jahren eingesetzt.
Die Entwicklung der Sea Fury wurde 1943 offiziell als Reaktion auf eine
Kriegsanforderung der Royal Air Force eingeleitet, wobei das Flugzeug ursprünglich Fury hiess.
Die Sea Fury hat viele Design-Ähnlichkeiten mit Hawkers vorheriger Tempest,
aus die Anforderung eines "leichten Jägers" hervorgegangen ist. Sowohl die
Flügel als auch der Rumpf des Sea Fury stammen aus der Tempest, wurden
jedoch erheblich modifiziert. Serien Sea Furies wurden mit dem
leistungsstarken Bristol Centaurus-Motor ausgestattet und mit vier
flügelmontierten Hispano V-Kanonen ausgerüstet. Während die endgültige Sea
Fury FB.11, die ursprünglich als reines Jagtflugzeug entwickelt wurde, ein
Jagdbomber, da sich das Design auch für diese Mission als geeignet erwies. |
|
FB.50
|
Single-seat fighter version
similar to the F.10 for the Royal Netherlands Navy,
10 build |
|
FB.50
|
Einsitzige Jagdflugzeugversion
ähnlich der F.10 für die Königlich Nieder-ländische Marine, 10 gebaut |
|
FB.51
|
Single-seat fighter-bomber
version for the Royal Netherlands Navy, 25 built. |
|
FB.51
|
Einsitziges Jagdbombenflugzeug
Version für die Königlich Niederländische Marine, 25 gebaut. |
|
FB.60
|
Single-seat fighter-bomber
version for the Pakistan Air Force and the Royal Netherlands Navy, 105
built |
|
FB.60
|
Einsitziges Jagdbombenflugzeug
Version für die pakistanische Luftwaffe und die Königlich Niederländische
Marine, 105 gebaut |
|
22 FB.50/60 Hawker
built, delivered 12. April to 25. May 1948 (10 Mk.50), and 12. May to 20. July 1950 (12 Mk.60). In 1951 the surviving Mk.50s were rebuilt by
Hawker to Mk.60 standard. Serials 10-1 to 10-22 (later 6-1 to 6-22),
last withdrawn 26. January 1957. Used
by 860 Squadron and
later 3 Squadron. 25 FB.51 Fokker built,
delivered 4. July 1951 to 25. February 1952. Serials 6-23 to 6-47. Fighter
bomber later advanced trainer. |
|
|
|
Specifications |
FB.11 |
Wingspan |
Spannweite |
11.70 m |
Length |
Länge |
10.60 m |
Height |
Höhe |
4.90 m |
Wing area |
Flügelfläche |
26.00 m² |
Engine |
Motor |
1 × Bristol Centaurus XVIIC
18-cylinder twin-row radial engine, 2,480 hp |
Maximum speed |
Höchstgeschwindigkeit |
740 km/h |
Empty weight |
Leergewicht |
4,190 kg |
Loaded weight |
Startgewicht |
5,670 kg |
Climb Rate |
Steigrate |
? |
Service ceiling |
Gipfelhöhe |
10,900 m |
Range |
Reichweite |
1,127 km |
Armament |
Bewaffnung |
4 × 20 mm cannons
up to 900 Kg of Bombs |
|
|
|
Serial, Hawker Sea Fury |
Typ |
Buzz |
s/n |
Delivered |
Withdrawn |
Remarks |
Mk.50 |
10-1 |
? |
12. Apr. 1948 |
27. Jul. 1950 |
Crashed at Valkenburg |
Mk.50 |
10-2 |
? |
12. Apr. 1948 |
26. Jan. 1957 |
Later 6-2 |
Mk.50 |
10-3 |
? |
12. Apr. 1948 |
12. Mar. 1956 |
Later 6-3 |
Mk.50 |
10-4 |
? |
21. Apr. 1948 |
8. Jun. 1956 |
Later 6-4 |
Mk.50 |
10-5 |
? |
21. Apr. 1948 |
1. Apr. 1955 |
Later 6-5 |
Mk.50 |
10-6 |
? |
21. Apr. 1948 |
11. Jun. 1952 |
Later 6-6 |
Mk.50 |
10-7 |
? |
21. May. 1948 |
20. Apr. 1956 |
Later 6-7 |
Mk.50 |
10-8 |
? |
26. Jun. 1948 |
24. Jan. 1955 |
Later 6-8, Crashed at Valkenburg |
Mk.50 |
10-9 |
? |
14. May 1948 |
14. Apr. 1954 |
Later 6-9, collision with KLu
Thunderjet |
Mk.50 |
10-10 |
? |
25. May 1948 |
4. Jan. 1956 |
Later 6-10 |
Mk.60 |
10-11 |
VX712 |
12. May 1950 |
23. Jan. 1957 |
Later 6-11 |
Mk.60 |
10-12 |
VX713 |
12. May 1950 |
27. Feb. 1952 |
Later 6-12, Crashed |
Mk.60 |
10-13 |
VX714 |
12. May 1950 |
11. Jun. 1956 |
Later 6-13 |
Mk.60 |
10-14 |
VX715 |
12. May 1950 |
10. Jan. 1956 |
Later 6-14 |
Mk.60 |
10-15 |
VX716 |
12. May 1950 |
12. Jan. 1951 |
Later 6-15, Crashed
off Noordwijk |
Mk.60 |
10-16 |
VX717 |
12. May 1950 |
9. May 1956 |
Later 6-16 |
Mk.60 |
10-17 |
VX718 |
20. Jul. 1950 |
25. May 1956 |
Later 6-17 |
Mk.60 |
10-18 |
VX719 |
20. Jul. 1950 |
9. Aug. 1956 |
Later 6-18 |
Mk.60 |
10-19 |
VX744 |
20. Jul. 1950 |
13. Jun. 1956 |
Later 6-19 |
Mk.60 |
10-20 |
VX745 |
20. Jul. 1950 |
13. Jun. 1956 |
Later 6-20 |
Mk.60 |
10-21 |
VX746 |
20. Jul. 1950 |
23. Jan. 1957 |
Later 6-21 |
Mk.60 |
10-22 |
VX747 |
20. Jul. 1950 |
12. Mar. 1956 |
Later 6-22 |
Mk.51 |
10-23 |
6290 |
4. Jul.y 1951 |
9. Apr. 1954 |
Later 6-23 |
Mk.51 |
10-24 |
6291 |
4. Jul.y 1951 |
4. Mar. 1955 |
Later 6-24 Crashed |
Mk.51 |
6-25 |
6292 |
4. Jul.y 1951 |
19. May 1953 |
Crashed
near Anthorn in Wales |
Mk.51 |
6-26 |
6293 |
21. Sep. 1951 |
11. May 1956 |
|
Mk.51 |
6-27 |
6294 |
21. Sep. 1951 |
3. Sep. 1953 |
Crashed HMS Illustrious |
Mk.51 |
6-28 |
6295 |
21. Sep. 1951 |
19. May 1953 |
Crashed near Anthorn in Wales |
Mk.51 |
6-29 |
6296 |
21. Sep. 1951 |
2. Dec .1956 |
|
Mk.51 |
6-30 |
6297 |
21. Sep. 1951 |
2. Dec. 1956 |
|
Mk.51 |
6-31 |
6298 |
7. Dec .1951 |
17. Feb. 1954 |
Crashed in the sea off Karel
Doorman |
Mk.51 |
6-32 |
6299 |
5. Nov. 1951 |
13. Mar. 1953 |
Crashed HMS Theseus |
Mk.51 |
6-33 |
9300 |
7. Dec .1951 |
14. Sep. 1954 |
Crashed Karel Doorman |
Mk.51 |
6-34 |
9301 |
30. Nov .1951 |
2. Dec. 1956 |
|
Mk.51 |
6-35 |
9302 |
7. Dec. 1951 |
5. Feb. 1954 |
Crashed in the sea off Karel
Doorman |
Mk.51 |
6-36 |
9303 |
7. Dec. 1951 |
3. Jan. 1956 |
|
Mk.51 |
6-37 |
9304 |
7. Dec. 1951 |
15. Jun. 1955 |
|
Mk.51 |
6-38 |
9305 |
7. Dec. 1951 |
29. Sep. 1955 |
|
Mk.51 |
6-39 |
9306 |
7. Dec. 1951 |
26. Jul. 1955 |
|
Mk.51 |
6-40 |
9307 |
7. Dec. 1951 |
1. Jul. 1955 |
|
Mk.51 |
6-41 |
9308 |
3. Jan. 1952 |
15. Jun. 1955 |
|
Mk.51 |
6-42 |
9309 |
6. Aug. 1951 |
29. Sep. 1955 |
|
Mk.51 |
6-43 |
9310 |
3. Jan. 1952 |
22. Jun. 1956 |
|
Mk.51 |
6-44 |
9311 |
8. Feb. 1952 |
24. Jan. 1957 |
|
Mk.51 |
6-45 |
9312 |
8. Feb. 1952 |
31. Aug. 1955 |
|
Mk.51 |
6-46 |
9313 |
25. Feb. 1952 |
24. Feb. 1954 |
Crashed in the sea off Karel
Doorman |
Mk.51 |
6-47 |
9314 |
8. Feb. 1952 |
1. Dec. 1955 |
|
Last update 1. November 2020 |
|
|