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Supermarine Sea Otter .
Aircraft of the Marine Luchtvaartdienst .
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Development

Entwicklung

The Supermarine Sea Otter was a biplane amphibian for reconaissance and 'Search and Rescue' duties. The first prototype K8854 carried out its first flight on 29 September 1938 and subsequently was involved in various recovery trials with HMS Pegasus in February and November 1939. The second prototype K8855 was destroyed in an air raid on Woolston on the 26 September 1940 at the height of the Battle of Britain.

The first prototype was sent to C squadron A& AEE, Boscombe Down for tests in December 1941 and subsequently to Admiralty charge and became the first Sea Otter to enter squadron service with 763 squadron at Sandbanks in June 1943.

The Sea Otter was broadly based on the Walrus, with a tractor engine and more refined construc-tion. It could be either Carrier or shore based and served with the RAF Coastal Command and the FAA.

The first production aircraft was delivered in August 1943, and a total of 4 had been delivered by the end of the year, the rest been delivered in 1944 and 1945. The Sea Otter was the last biplane to enter RAF and FAA service in 1944. A total of 292 were built mainly for the FAA although only 94 had been delivered by August 1945.

Die Supermarine Sea Otter war eine Amphibie mit Doppeldecker für Aufklärungs- und „Search and Rescue“-Aufgaben. Der erste Prototyp K8854 absolvierte seinen Erstflug am 29. September 1938 und war anschließend im Februar und November 1939 an verschiedenen Bergungsversuchen mit der HMS Pegasus beteiligt. Der zweite Prototyp K8855 wurde bei einem Luftangriff auf Woolston am 26. September 1940 auf der Höhe der Luftschlacht um England zerstört.
Der erste Prototyp wurde im Dezember 1941 zu Tests an die C-Staffel A& AEE, Boscombe Down, und anschließend an die Admiralität geschickt und war der erste Sea Otter, der im Juni 1943 mit der 763-Staffel in Sandbanks in den Staffeldienst eintrat.
Der Sea Otter basierte weitgehend auf dem Walrus, mit einem Zugmotor und einer raffinierteren Konstruktion. Sie könnte entweder auf einem Träger oder an Land stationiert sein und vom RAF Coastal Command und der FAA bedient werden.
Das erste Serienflugzeug wurde im August 1943 ausgeliefert, und bis Ende des Jahres waren insgesamt 4 ausgeliefert worden, der Rest wurde 1944 und 1945 ausgeliefert. Die Sea Otter war der letzte Doppeldecker, der 1944 in den Dienst der RAF und der FAA trat. Insgesamt 292 wurden hauptsächlich für die FAA gebaut, obwohl bis August 1945 nur 94 ausgeliefert worden waren.

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Variants

Versionen

 

Mk. I

Reconnaissance and communications amphibian aircraft.

 

Mk. I

Aufklärungs- und Kommunikationsamphibienflugzeug .
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Operational history

Einsatzgeschichte

 

Eight aircraft from Royal Navy, delivered in October 1949 (3 aircraft) and 18. November 1949 to 14. De-cember 1950 (5 aircraft). The former were refurbi-shed and didn't enter service until 7. March 1951 to 8. August 1952. Serialled 18-1 to 18-8 (Later 12-1 to 12-8). Used by 320 Sqn for SAR duties, last withdrawn 27. October 1953.
Three other airframes also acquired from the Royal Navy in early 1950 as a source of spares

 
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

   
  VSQ-5 VSQ-8  
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Specifications

Sea Otter I

Wingspan

Spannweite

14.02 m

Length

Länge

12.16 m

Height

Höhe

4.61 m

Wing area

Flügelfläche

56.70 m²

Engine

Motor

1 × Bristol Mercury  radial piston engine, 965 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

262 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,093 kg

Loaded weight

Startgewicht

4,545 kg

Climb Rate

Steigrate

4.4 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,180 m

Range

Reichweite

1,111 km

Armament

Bewaffnung

3 × 7.7 mm machine gun  up to 450 kg of bombs

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Serial, Supermarine Sea Otter
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
Mk. I 18-1 JM977 7 Mar 1951 6 July 1953 Later 12-1
Mk. I 18-2 JM818 4 Apr 1951 19 Sept 1953 Later 12-2
Mk. I 18-3 JM966 8 Aug 1952 27 Oct 1953 Later 12-3
Mk. I 18-4 JN107 17 Nov 1949 1 Feb 1951 Later 12-4
Mk. I 18-5 JN141 11 Jan 1950 26 Jan 1953 Later 12-5
Mk. I 18-6 JN142 12 May 1950 24 Apr 1952 Later 12-6
Mk. I 18-7 JN186 30 June 1950 16 Jan 1952 Later 12-7
Mk. I 18-8 JM894 14 Dec 1950 5 May 1953 Later 12-8
Mk. I - JM764/ 1950 - spares source only
Mk. I - JM826 1950 - spares source only
Mk. I - JM827 1950 - spares source only

Last update 18. December 2020


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last update 11. January 2013

written 1. November 2010

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