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Van Berkel WA .
Aircraft of the Marine Vliegdienst .
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Development

Entwicklung

The Hansa-Brandenburg W.12 was a German biplane fighter floatplane of World War I. It was a development of Ernst Heinkel's previous KDW, adding a rear cockpit for an observer/gunner, and had an unusual inverted tailfin/rudder in order to give an uninterrupted field of fire.

The W.12s served on the Western Front, based at the Naval air bases at Ostend and Zeebrugge. The aircraft had some success, and one shot down the British airship C.27.

In April 1918, a W.12 made an emergency landing in the neutral territory of the Netherlands, where it was interned and flight tested by the Dutch. In 1919 the government of the Netherlands bought a licence to build the aircraft. 35 W.12s were subsequently manufactured by the Van Berkel company of Rotterdam as the WA, serving with the Dutch Naval Air Service until 1933.

 

Die Hansa-Brandenburg W.12 war ein deutsches Doppeldecker-Kampfflugzeug des Ersten Weltkriegs. Es war eine Weiterentwicklung von Ernst Heinkels früherem KDW, das ein hinteres Cockpit für einen Beobachter / Schützen hatte und ein ungewöhnliches umgekehrtes Heckflossen- / Ruder, um ein freies Schussfeld zu erreichen.


Die W.12 dienten an der Westfront auf den Marineflugplätzen in Ostende und Zeebrugge. Das Flugzeug hatte einige Erfolge und man schoss das britische Luftschiff C.27 ab.

Im April 1918 machte eine W.12 eine Notlandung im neutralen Gebiet der Niederlande, wo sie von den Niederländern interniert und fluggetestet wurde. 1919 kaufte die niederländische Regierung eine Lizenz zum Bau des Flugzeugs. Anschließend wurden 35 W.12 von der Rotterdamer Firma Van Berkel als WA hergestellt, die bis 1933 beim niederländischen Marineflugdienst diente.

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Variants

Versionen

 

WA

Dutch licence-built Hansa-Brandenburg W.12, with Benz engine. 35 built.

 

WA

Niederländisch lizenzierter Hansa-Brandenburg W.12 mit Benz-Motor. 35 gebaut.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

The first production machine was transferred to the Navy in September 1919. 20 of the 35 aircraft were intended for use in the Netherlands East Indies and received the registrations W.1 to W20.

The planes to be used in the Netherlands were registered W51 to W65. The registrations were not parallel with the construction numbers.
Technical Support of the Navy has built five machines from components supplied, these were the records W66 to W70.
 
From October 1924 all remaining aircraft in the Netherlands had their fuselages replaced with a fuselage made of tubular steel instead of wood. These fuselages were built at the Naval Air Station De Kooy, also the losses were compensated. The rudder was enlarged to improve some of the water manoeuvrability. Also, the engines were replaced by BMW III engine, the cooler on the wing leading edge was moved to the nose. The wooden floats were replaced with aluminium ones.

Die erste Serienmaschine wurde im September 1919 an die Marine übergeben. 20 der 35 Flugzeuge waren für den Einsatz in Niederländisch-Ostindien bestimmt und erhielten die Registrier-ungen W.1 bis W20.

Die in den Niederlanden zu verwendenden Flugzeuge waren W51 bis W65 registriert. Die Registrierungen waren nicht parallel zu den Baunumme
rn. Der technische Support der Maribe hat fünf Maschinen aus gelieferten Komponenten gebaut, dies waren die Maschinen W66 bis W70.

Ab Oktober 1924 wurden bei allen verbleibenden Flugzeugen in den Niederlanden die Rümpfe durch einen Rumpf aus Stahlrohr anstelle von Holz ersetzt. Diese Rümpfe wurden an der Naval Air Station De Kooy gebaut, auch die Verluste wurden kompensiert. Das Ruder wurde vergrößert, um die Manövrierfähigkeit im Wassers zu verbessern. Auch die Motoren wurden durch BMW III Motor ersetzt, der Kühler an der Flügelvorderkante wurde im die Nase der Maschine verlegt. Die Holzschwimmer wurden durch Aluminiumschwimmer ersetzt.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
  Van Berkel WA (1923) Van Berkel WA (1934)  
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Specifications

WA

Wingspan

Spannweite

11.20 m

Length

Länge

9.60 m

Height

Höhe

3.30 m

Wing area

Flügelfläche

36.20 m2

Engine

Motor

1 × Mercedes D.III 6-cylinder water-cooled in-line piston engine, 160 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

160 km/h

Empty weight

Leergewicht

997 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,454 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

5,000 m

Range

Reichweite

520 km

Armament

Bewaffnung

1 or 2 × fixed forward 7.92mm machine guns

1 × 7.92mm machine gun in rear cockpit

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Serial, Van Berkel WA
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
WA W-1 2 1. Oct. 1919 1924 Service in NEI
WA W-2 4 1. Oct. 1919 1924 Service in NEI
WA W-3 5 1. Oct. 1919 1924 Service in NEI
WA W-4 6 1. Oct. 1919 1932 Service in NEI
WA W-5 7 1. Oct. 1919 1929 Service in NEI
WA W-6 3 1. Oct. 1919 1929 Service in NEI
WA W-7 ? 1920 1929 Service in NEI
WA W-8 ? 1920 1929 Service in NEI
WA W-9 ? 1920 1932 Service in NEI
WA W-10 ? 1920 1924 Service in NEI
WA W-11 ? 1920 1922 Service in NEI
WA W-12 ? 1920 1932 Service in NEI
WA W-12A ? 1920 1929 Service in NEI (No Number 13!)
WA W-14 ? 1920 1929 Service in NEI
WA W-15 ? 1921 1924 Service in NEI
WA W-16 ? 1921 2. Jun. 1927 Service in NEI, Crashed in Java Sea
WA W-17 ? 1921 1932 Service in NEI
WA W-18 ? 1921 1932 Service in NEI
WA W-19 ? 1921 1922 Service in NEI
WA W20 ? 1921 1929 Service in NEI
WA W-21C - 1923 1929 Service in NEI Built from W-11 & W-19
WA W-51 8 1. Dec. 1921 1933 -
WA W-52 9 11. Dec. 1921 1933 -
WA W-53 10 16. Dec. 1921 1933 -
WA W-54 11 18. Dec. 1921 2. Sep. 1930 Crashed at Loosdrechtse Plassen
WA W-55 12 29. Dec. 1921 1933 -
WA W-56 13 1920 1933 -
WA W-57 1 1920 28. Nov. 1928 Crashed at Den Helder
WA W-58 ? 1920 1933 -
WA W-59 ? 1920 1933 -
WA W-60 ? 1920 1933 -
WA W-61 ? 1920 1933 -
WA W-62 ? 1920 1933 -
WA W-63 ? 1920 1933 -
WA W-64 ? 1920 1933 -
WA W-65 ? 1920 1933 -
WA W-66 ? 1924 1933 build by the Dutch Navy
WA W-67 ? 1924 1933 build by the Dutch Navy
WA W-68 ? 1924 1933 build by the Dutch Navy
WA W-69 ? 1924 1933 build by the Dutch Navy
WA W-70 ? 1924 1933 build by the Dutch Navy

Last update 18. December 2020


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last update 18. December 2020

written 18. December 2020

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