.

Westland Lynx

.
Aircraft of the Marine Luchtvaartdienst .
.
 

Development

Entwicklung

The Westland Lynx is a British multi-purpose twin-engined military helicopter designed and built by Westland Helicopters at its factory in Yeovil. Originally intended as a utility craft for both civil and naval usage, military interest led to the development of both battlefield and naval variants. The Lynx went into operational usage in 1977 and was later adopted by the armed forces of over a dozen nations, primarily serving in the battlefield utility, anti-armour, search and rescue and anti-submarine warfare roles.

The initial design, then known as the Westland WG.13, was started in the mid-1960s as a replacement for the Westland Scout and Wasp, and a more advanced alternative to the UH-1 Iroquois. The design was to be powered by a pair of Bristol Siddeley BS.360 turboshaft engines. As part of the Anglo-French helicopter agreement signed in February 1967, French company Sud Aviation (later Aérospatiale) had a 30 per cent share of production work, Westland performing the remainder. It was intended that France would procure the Lynx for its Navy. The first Lynx prototype took its maiden flight on 21. March 1971.

Die Westland Lynx ist ein britischer zweimotoriger Mehrzweck-Militärhubschrauber, der von Westland Helicopters in seinem Werk in Yeovil entwickelt und gebaut wird. Ursprünglich als Nutzfahrzeug für die zivile und maritime Nutzung gedacht, führte das militärische Interesse zur Entwicklung sowohl von Kampf- als auch von Marinevarianten. Der Lynx wurde 1977 in Dienst gestellt und später von den Streitkräften von mehr als einem Dutzend Nationen übernommen, wobei er in erster Linie als Kampf-hubschrauber, Panzerabwehrhubschrauber, Such- und Rettungshubschrauber und zur U-Boot-Bekämpfung eingesetzt wurde.)
Der ursprüngliche Entwurf, der damals als Westland WG.13 bekannt war, wurde Mitte der 1960er Jahre als Ersatz für den Westland Scout und den Wasp und als fortschrittlichere Alternative zum UH-1 Iroquois begonnen. Der Entwurf sollte von zwei Bristol Siddeley BS.360-Turbomotoren angetrieben werden. Im Rahmen des im Februar 1967 unterzeichneten anglo-französischen Hub-schrauberabkommens hatte das französische Unternehmen Sud Aviation (später Aérospatiale) einen Anteil von 30 Prozent an der Produktion, während Westland den Rest übernahm. Es war vorgesehen, dass Frankreich den Lynx für seine Marine beschaffen würde. Der erste Lynx-Prototyp absolvierte am 21. März 1971 seinen Jungfernflug.

..
 

Variants

Versionen

 

UH-14A
Mk.25

Export version of the HAS.2 for the Royal Netherlands Navy. Used for utility and SAR roles.6 built.

 

UH-14A
Mk.25

Exportversion der HAS.2 für die Royal Netherlands Navy. Verwendet für Versorgungs- und SAR-Aufgaben.6 gebaut.

 

SH-14B
Mk. 27

Export version for the Royal Netherlands Navy with 836 kW Gem 4 engines. Equipped for ASW missions with dipping sonar. 10 built.

 

SH-14B
Mk. 27

Exportversion für die Royal Netherlands Navy mit 836 kW Gem 4 Motoren. Ausgerüstet für ASW-Einsätze mit Tauchsonar. 10 gebaut.

 

SH-14C
Mk. 81

Upgraded ASW version for the Royal Netherlands Navy, powered by Gem 41 engines with no sonar but fitted with towed Magnetic anomaly detector, mainly used for training and utility purposes. 8 built.

 

SH-14C
Mk. 81

Verbesserte ASW-Version für die Königlich Niederländische Marine, angetrieben von Gem 41-Motoren, ohne Sonar, aber ausgestattet mit geschlepptem magnetischem Anomalie-Detektor, hauptsächlich für Ausbildungs- und Versorgungszwecke verwendet. 8 Stück gebaut.

 

SH-14D

UH-14A/SH-14B/SH-14C Lynx upgraded to a common standard by the Royal Netherlands Navy under the STAMOL programme with Gem 42 engines, provision for dipping sonar and FLIR. 22 upgraded.

 

SH-14D

UH-14A/SH-14B/SH-14C Lynx, die von der Königlich Niederländischen Marine im Rahmen des STAMOL-Programms mit Gem-42-Triebwerken auf einen gemeinsamen Standard aufgerüstet wurden und mit Tauchsonar und FLIR ausgestattet sind. 22 aufgerüstet.

..

Operational history

Einsatzgeschichte

 

Six UH-14A Lynx Mk 25 for SAR/liaison role. Ordered 9 November 1974, delivered 14. November 1976 to 4 November 1977, serialled 260 to 265. Replaced the AB204 in 7 Sqn for SAR.
10 aircraft SH-14B Lynx Mk 27 for ASW role with French installed dipping sonar. Order 1976, delivered to France 9 October 1978-12 November 1979 and to MLD 12 September 1979-1 September 1980, serials 266 to 275. Used by 860 Sqn.
8 aircraft SH-14C Lynx Mk81 for ASW role with MAD gear. Order January 1978, delivered from 10 October 1980 to 9 April 1981, serials 276-283. Used by 860 sqn. Total of 24 acquired.
All 22 remaining UH-14A and SH-14 upgraded to common SH-14D standard 1990-1993.

Sechs UH-14A Lynx Mk 25 für SAR/Verbindungs-missionen. Bestellt am 9. November 1974, geliefert vom 14. November 1976 bis 4. November 1977, Seriennummern 260 bis 265. Ersetzte die AB204 in der 7 Sqn für SAR.
10 Flugzeuge SH-14B Lynx Mk 27 für ASW-Aufgaben mit in Frankreich installiertem Tauch-sonar. Bestellung 1976, ausgeliefert an Frankreich vom 9. Oktober 1978 bis 12. November 1979 und an MLD vom 12. September 1979 bis 1. September 1980, Seriennummern 266 bis 275. Verwendet von 860 Sqn.
8 Flugzeuge SH-14C Lynx Mk81 für ASW-Aufgaben mit MAD-Ausrüstung. Bestellung Januar 1978, ausgeliefert vom 10. Oktober 1980 bis 9. April 1981, Seriennummern 276-283. Eingesetzt von 860 sqn. insgesamt 24 beschafft.
Alle 22 verbleibenden UH-14A und SH-14 wurden 1990-1993 auf den gemeinsamen Standard SH-14D umgerüstet.

..
 

Drawings

Zeichnungen

 

 

 

     
  VSQ-7 860 Squadron  
..
 

Pictures

Bilder

..
Westland Lynx SH-14D260, Royal Dutch Navy (Picture courtesy Guido Bühlmann) ..
..
Specifications Lynx
Rotor diameter Rotordurchmesser 15,40 m

Length

Länge

12,33 m

Height

Höhe

3,60 m

Engine

Motor

2 x Rolls Royce Gem 41
1,120 PS each

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

330 km/h

Empty weight

Leergewicht

3,291 kg

Loaded weight

Startgewicht

5,330 kg

Climb Rate

Steigrate

600 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

?

Range

Reichweite

885 km

Armament

Bewaffnung

2 x torpedoes
..
Serial, Westland Lynx
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
UH-14A 260 WA003 14. Nov. 1976 - -
UH-14A 261 WA007 16. Dec. 1976 - -
UH-14A 262 WA014 1. Jul. 1977 - -
UH-14A 263 WA020 24. Aug. 1977 1. Apr. 1982 Crashed
UH-14A 264 WA022 22. Sep. 1977 - -
UH-14A 265 WA023 4. Nov. 1977 - -
SH-14B 266 WA076 12. Sep. 1979 - -
SH-14B 267 WA086 4. Dec. 1979 - -
SH-14B 268 WA105 21. Sep. 1979 - -
SH-14B 269 WA108 6. Nov. 1979 - -
SH-14B 270 WA112 30. Nov. 1979 - -
SH-14B 271 WA118 11. Dec. 1979 - -
SH-14B 272 WA124 30. Jan. 1980 - -
SH-14B 273 WA130 5. Feb. 1980 - -
SH-14B 274 WA137 5. May 1980 - -
SH-14B 275 WA143 1. Sep. 1980 31. Mar. 1982 Crashed
SH-14C 276 WA174 10. Oct. 1980 - -
SH-14C 277 WA194 31. Oct. 1980 - -
SH-14C 278 WA197 31. Oct. 1980 - -
SH-14C 279 WA198 8. Jan. 1981 - -
SH-14C 280 WA206 3. Jun. 1981 - -
SH-14C 281 WA211 12. Mar. 1981 - -
SH-14C 282 WA215 9. Apr. 1981 10. Nov. 1998 Crashed
SH-14C 283 WA219 9. Apr. 1981 - -

Last update 21. December 2020


-

last update 1. December 2023

written 1. November 2010

-

-
- Corrections, additions and remarks please send to the Web master Michael E. Fader -
- If information from this site is used as source material please credit www.wings-aviation.ch  -
- If this page does not have a navigational frame on the left, click HERE to see the rest of the website. -