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Aichi E13A "Jake"

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The Aichi E13A was a long-range reconnaissance seaplane used by the Imperial Japanese Navy from 1941 to 1945. Numerically the most important floatplane of the IJN.

The E13A began life as the E12A, a two seat twin-float reconnaissance seaplane designed in response to a Japanese Navy 12-Shi (1937) specification for an aircraft to replace the Kawanishi E7K2 three-seat seaplane. Aichi, Kawanishi and Nakajima were all asked to submit designs to satisfy this specification. The Kawanishi E12K never progressed beyond the design stage, but two prototypes each were constructed of the Aichi E12A and the Nakajima E12N.

The prototypes E12A and E13A both made their maiden flights late in 1938. Aichi’s own tests revealed that the E13A was the better aircraft, with its more powerful 1,060hp Mitsubishi Kinsei 43 engine more than making up for its extra weight. The Japanese Navy had also decided that it preferred the three engine designs, and so work on the two-seat E12A and E12N was suspended. During 1940 the Aichi E13A was tested against the Kawanishi E13K by Naval pilots, and in December 1940 the Aichi E13A was declared the winner of the contest and ordered into production as the Navy.
Aichi would produce a total of 133 E13A1s between 1940 and 1942. Another 48 were produced by the 11th Naval Air Arsenal at Hiro (Dai-Juichi Kaigun Kokusho), but the biggest producer of the E13A1 would be the Kyushu Hikoki K.K. (Watanabe Tekkosho (Ironworks) until 1943. Between 1942 and the end of the Second World War they produced 1,237 E13A1s, bringing total production to 1,418.

Die Aichi E13A war ein Langstrecken-Aufklärungs-flugzeug der kaiserlichen japanischen Marine von 1941 bis 1945. Das zahlenmässig wichtigste Wasserflugzeug der IJN.
Die E13A begann als die E12A, ein zweisitziges Doppelschwimmer-Aufklärungsflugzeug, das als Reaktion auf eine japanische Marine-Spezifikation 12-Shi (1937) als Ersatz für das dreisitzige Wasserflugzeug Kawanishi E7K2 entwickelt wurde. Aichi, Kawanishi und Nakajima wurden gebeten, Entwürfe einzureichen, die diese Spezifikation erfüllen. Die Kawanishi E12K ging nie über die Designphase hinaus, aber es wurden jeweils zwei Prototypen des Aichi E12A und des Nakajima E12N gebaut.
Die Prototypen E12A und E13A absolvierten beide ihre Jungfernflüge Ende 1938. Aichis eigene Tests ergaben, dass der E13A das bessere Flugzeug war, da sein leistungsstärkerer Mitsubishi Kinsei 43 Motor mit 1.060 PS das Mehrgewicht mehr als wettmachte. Die japanische Marine hatte auch beschlossen, die drei Konstruktionen vorzuziehen, und so wurde die Arbeit am zweisitzigen E12A und E12N ausgesetzt. Während des Jahres 1940 wurde der Aichi E13A von Marinepiloten gegen den Kawanishi E13K getestet, und im Dezember 1940 wurde der Aichi E13A zum Sieger des Wettbewerbs erklärt und als Marine in Produktion genommen.
Aichi stelle zwischen 1940 und 1942 insgesamt 133 E13A1 her. Weitere 48 wurden vom 11. Marinearsenal in Hiro (Dai-Juichi Kaigun Kokusho) hergestellt, der größte Hersteller des E13A1 war jedoch der Kyushu Hikoki K.K. (Watanabe Tekkosho (Eisenhütte) bis 1943. Zwischen 1942 und dem Ende des Zweiten Weltkriegs wurden 1.237 E13A1 produziert, was einer Gesamt-produktion von 1.418 entspricht.

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Variants

Versionen

 

E13A1

Prototypes and first production model, later designated Model 11

E13A1

Prototypen und erstes Serienmodell, später als Modell 11 bezeichnet
 

E13A1a

Redesigned floats, improved radio equipment

E13A1a

Überarbeitete Schwimmer, verbesserte Funkausrüstung

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In 1942 were three Aichi E-13A-1 Type O delivered to the RTN. In 1944, three additional machines were also handed over to RTN from Japanese stocks as a "reward" for the downing of a British B-24 by RTN. In the attacks of the 14 and 25 July 1945 on Sattahip Naval Air Station an E13A-1 was destroyed. At the end of the war, five machines were still operational.

1942 wurden drei Aichi E-13A-1 Type O an die RTN geliefert. 1944 wurden zusätzlich aus japanischen Beständen drei weitere Maschinen an die RTN übergeben als "Belohnung" für den Abschuss einer britischen B-24 durch die RTN. Bei den Angriffen von 14 und  25 Juli 1945 auf Sattahip Naval Air Station  wurde eine E13A-1 zerstört. Bei Kriegsende waren noch fünf Maschinen einsatztauglich.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 

Sea Squadron

Sea Squadron
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Pictures

Bilder

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(Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum). .
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(Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum). (Photo courtesy of  Royal Thai Navy via Tangkijjarak Phakphum).   .
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Specifications E13A1

Wingspan

Spannweite

14.50 m

Length

Länge

11.31 m

Height

Höhe

4.70 m

Wing area

Flügelfläche

36.00 m²

Engine

Motor

1 × Mitsubishi MK8 Kinsei 43 14-cylinder air-cooled twin-row radial engine, 1,080 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

375 km/h

Empty weight

Leergewicht

2,642 kg

Loaded weight

Startgewicht

3,640 kg

Climb Rate

Steigrate

8.2 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

8,700 m

Range

Reichweite

2,100 km

Armament

Bewaffnung

1× flexible, rearward-firing 7.7 mm machine gun
250 kg of bombs

Capacity

Zuladung

Crew 2
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Serial, Aichi E13A
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
E13A1 31 ? 1942 1946 -
E13A1 32 ? 1942 1946 -
E13A1 33 ? 1942 1946 -
E13A1 34 ? 1942 1946 -
E13A1 35 ? 1942 1946 -
E13A1 36 ? 1942 1946 -

Last update 18. December 2021


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last update 18. December 2021

written  22. August 2004

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