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Cessna O-1 Bird Dog

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The Cessna 305A Bird Dog was a liaison and observation aircraft. It was the first all-metal fixed-wing aircraft ordered by the United States Army. The Bird Dog had a lengthy career in the U.S. military, as well as in other countries. The U.S. Army was searching for an aircraft that could adjust artillery fire, as well as perform liaison duties, and preferably be constructed of all metal, as the fabric-covered liaison aircraft used during World War II (primarily Stinson and Piper products) had short service lives.

 The Cessna Model 305A was a development of the Cessna 170. The Cessna 305A was a single-engined, lightweight, strut-braced, high-wing monoplane with a tailwheel landing gear. The greatest difference from the Cessna 170 was that the 305A had only two seats, in tandem configuration, with angled side windows to improve ground observation.

Der Cessna 305A Bird Dog war ein Verbindungs- und Beobachtungsflugzeug. Es war das erste Ganzmetallflugzeug, das von der United States Army bestellt wurde. Der Bird Dog hatte eine lange Karriere in den USA, sowie in anderen Ländern. Die US-Armee suchte nach einem Flugzeug, das Artilleriefeuer beobachten sowie Verbindungs-aufgaben erfüllen konnte und vorzugsweise aus ganzem Metall gebaut war, da die im Zweiten Weltkrieg verwendete mit Stoff überzogenen Verbindungsflugzeuge (hauptsächlich Stinson- und Piper-Produkte) eine kurze Lebensdauer hatten.

Die Cessna Model 305A war eine Weiter-entwicklung der Cessna 170. Der grösste Unterschied zur Cessna 170 war, dass die 305A nur zwei Sitze in Tandemkonfiguration hatte, mit angewinkelten Seitenfenstern zur Verbesserung der Bodenbeobachtung.

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Variants

Versionen

 

O-1A

Initial production version for U.S. Army, 2,486 built

O-1A

Erste Serienversion für die U.S. Army, 2.486 gebaut

 

O-1G

Forward Air Controller conversions of the O-1A for the USAF

O-1G

Gefechtsfeldaufklärer Umbauten der O-1A für die USAF

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Operational history

Einsatzgeschichte

      Die Cessna O-1A  und O-1G wurde primär als Trainingsflugzeug verwendet und sekundär als Aufklärer und Verbindungsmaschine.
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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

  No. 103 Sqn No. 103 Sqn No. 103 Sqn
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Pictures

Bilder

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Cessna O-1G 1303 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Cessna O-1G 1302 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Cessna O-1G 1303 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Cessna O-1G 1303 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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Cessna O-1G 1304 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Cessna O-1G 1305 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Cessna O-1G 1305 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). Cessna O-1G 1302 (Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum). .
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Specifications O-1G

Wingspan

Spannweite

10.97 m

Length

Länge

7.85 m

Height

Höhe

2.22 m

Wing area

Flügelfläche

16.16 m2

Engine

Motor

Continental O-470-11

213 Hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

209 Km/h

Empty weight

Leergewicht

732 Kg

Loaded weight

Startgewicht

1'089 Kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

6,187 m

Range

Reichweite

853 Km

Armament

Bewaffnung

?

Capacity

Zuladung

Crew 2
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Serial, Cessna O-1 Bird Dog
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
O-1A 7450 51-7450 ca. 1968 ? Ex. Royal Thai Army
O-1A 7475 22214, 51-7475 ca. 1968 ? Ex. Royal Thai Army
O-1G 301 / 1301 21413, 50-1682 ? ca. 1999 -
O-1G 302 / 1302 22860, 51-16973 ? ? -
O-1G 303 / 1303 21461, 51-4597 ? ? -
O-1G 304 / 1304 21374, 51-4582 ? ? -
O-1G 305 / 1305 51-2468 ? ? -

Last update 18. December 2021


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last update 18. December 2021

written  22. August 2004

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