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 Curtiss SB2C-5 Helldiver

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The Curtiss SB2C- Helldiver, also known as the A-25 Shrike, is a dive bomber developed by Curtiss-Wright during World War II. As a carrier-based bomber with the United States Navy, in Pacific theaters, it supplemented and replaced the Douglas SBD Dauntless. Initially poor handling characteristics and late modifications caused lengthy delays to production and deployment, to the extent that it was investigated by the Truman Committee, which turned in a scathing report. This contributed to the decline of Curtiss as a company. Neither pilots nor aircraft carrier skippers seemed to like it. Nevertheless, the type was faster than the Dauntless, and by the end of the Pacific War, the Helldiver had become the main dive bomber and attack aircraft on USN carriers.

The first prototype made its maiden flight on 18 December 1940. It crashed on 8 February 1941 when its engine failed on approach, but Curtiss was asked to rebuild it. The fuselage was lengthened and a larger tail was fitted, while an autopilot was fitted to help the poor stability. The revised prototype flew again on 20 October 1941, but was destroyed when its wing failed during diving tests on 21 December 1941.The U.S. Navy would not accept the SB2C until 880 modifications to the design and the changes on the production line had been made, delaying the Curtiss Helldiver's combat debut until 11 November 1943 with squadron VB-17 on Bunker Hill.

The SB2C remained in active postwar service in active duty US Navy squadrons until 1947 and in Naval Reserve aviation units until 1950.

Der Curtiss SB2C- Helldiver, auch bekannt als A-25 Shrike, ist ein Sturzkampfbomber, der von Curtiss-Wright während des Zweiten Weltkriegs entwickelt wurde. Als trägergestützter Bomber der United States Navy ergänzte und ersetzte er in pazi-fischen Theatern die Douglas SBD Dauntless. Anfänglich schlechte Flugeigenschaften und zu späte Modifikationen führten zu langen Verzöge-rungen bei Produktion und Einsatz, so dass dies vom Truman Committee untersucht wurde, das einen vernichtenden Bericht vorlegte. Dies trug zum Niedergang von Curtiss als Unter-nehmen bei. Weder Piloten noch Flugzeugträger-Kapitäne schienen es zu mögen. Trotzdem war der Typ schneller als die Dauntless, und am Ende des Pazifikkrieges war die Helldiver zum wichtigsten Sturzkampfbomber und Angriffsflugzeug auf USN-Trägern geworden.
Der erste Prototyp machte seinen Jungfernflug am 18. Dezember 1940. Er stürzte am 8. Februar 1941 ab, als sein Motor beim Anflug ausfiel, aber Curtiss wurde gebeten, ihn wieder aufzubauen. Der Rumpf wurde verlängert und ein grösseres Leitwerk eingebaut, während ein Autopilot eingebaut wurde, um die schlechte Stabilität zu verbessern. Der überarbeitete Prototyp flog am 20. Oktober 1941 erneut, wurde jedoch zerstört, als sein Flügel bei Sturzflugtest am 21. Dezember 1941 versagte. Die U.S. Navy akzeptierte die SB2C nicht bis 880 Änderungen am Design und die Änderungen an der Produktionslinie vorgenommen wurden, was das Kampfdebüt der Curtiss Helldiver bis zum 11. November 1943 mit der Staffel VB-17 auf Bunker Hill verzögerte.
Die SB2C blieb bis 1947 im aktiven Nachkriegsdienst in Staffeln der U.S. Navy im aktiven Dienst und bis 1950 in Luftfahrteinheiten der Naval Reserve.

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Variants

Versionen

  SB2C-5

SB2C-4 with increased fuel capacity, 970 built (2,500 cancelled)

  SB2C-5

Seienversion der XSB2C-5; 970 gebaut (2.500 bei Kriegsende storniert)

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

In 1951 thus in the year in that the Royal Thai Navy the Curtiss Helldiver received it had the planes to deliver to the RTAF. The RTN, respectable the naval Air Force, has to be disbanded after the failed coup d'etat against the Prime-Minister Phibun Songkrahm.

1951 also im Jahr in dem die Royal Thai Navy die Curtiss Helldiver erhielt musste sie die Maschinen an die RTAF abgeben. Die RTN, resp. die Marineluftwaffe, wurde nach dem misslungenen Staatsstreich (Manhatten-Coup) aufgelöst.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

? Squadron

 
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Pictures

Bilder

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Delivery of the Helldiver to the Navy on a Barge. (Photo collection  Tui Pankem. Spitfires an one Helldiver (Photo collection  Phakphum Tangkijjarak). Curtiss Helldiver (Photo collection  Sakpinit Promthep) Curtiss Helldiver  (Photo collection  Phakphum Tangkijjarak). .
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Specifications SB2C-5

Wingspan

Spannweite

15,18 m

Length

Länge

11,18 m

Height

Höhe

4,01 m

Wing area

Flügelfläche

39.20 m²

Engine

Motor

1× Wright R-2600 Cyclone radial engine, 1,900 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

473 km/h

Empty weight

Leergewicht

4,588 kg

Loaded weight

Startgewicht

7,600 kg

Climb Rate

Steigrate

8.9 m/s

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,600 m

Range

Reichweite

1,900 km

Armament

Bewaffnung

2 x 20 mm cannon
2 x 7.62 mm MG flexible
900 kg of bombs or 1x Mark 13-2 torpedo or 450 kg of bombs.

Capacity

Zuladung

Crew 2
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Serial, Curtiss Helldiver
Typ Buzz s/n Delivered Withdrawn Remarks
SB2C-5 1 83206 Apr. 1951 June. 1951 to the RTAF
SB2C-5 2 83299 Apr. 1951 June. 1951 to the RTAF
SB2C-5 3 83328 Apr. 1951 June. 1951 to the RTAF
SB2C-5 4 83410 Apr. 1951 June. 1951 to the RTAF
SB2C-5 5 83711 Apr. 1951 June. 1951 to the RTAF
SB2C-5 6 89458 Apr. 1951 June. 1951 to the RTAF

Last update 18. December 2021


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last update 18. December 2021

written  22. August 2004

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