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De Havilland Dh-82 Tiger Moth

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The de Havilland DH.82 Tiger Moth is a 1930s British biplane designed by Geoffrey de Havilland and built by the de Havilland Aircraft Company. The starting point for the DH.82 Tiger Moth was the D.H.60 Moth. The DH.60T Moth was re-engined with the Gipsy III. The DH.60T was further modified with swept back mainplanes and the cabane struts were moved forward to improve egress from the front cockpit in case of emergency. The changes were great enough that the aircraft was re-designated, becoming the DH.82 Tiger Moth.

The Tiger Moth quickly became a commercial success, and various models were exported to more than 25 air forces of various nations. In addition to the military demand, aircraft were also produced for the civil market.

Die de Havilland DH.82 Tiger Moth ist ein britischer Doppeldecker aus den 1930er Jahren, der von Geoffrey de Havilland entworfen und von der de Havilland Aircraft Company gebaut wurde. Ausgangspunkt für die DH.82 Tiger Moth war die D.H.60 Moth. Die DH.60T Moth wurde mit dem Gipsy III Motor ausgerüstet. Die DH.60T wurde mit nach hinten gepfeilten Flügeln weiter modifiziert und die Streben wurden nach vorne verlegt, um im Notfall den Ausstieg aus dem vorderen Cockpit zu verbessern. Die Änderungen waren gross genug, dass das Flugzeug umbenannt wurde und in die DH.82 Tiger Moth wurde.
Die Tiger Moth wurde schnell ein kommerzieller Erfolg und verschiedene Modelle wurden an mehr als 25 Luftwaffen verschiedener Nationen exportiert. Neben dem militärischen Bedarf wurden auch Flugzeuge für den zivilen Markt produziert.

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Variants

Versionen

 

DH.82A

Tiger Moth II:Two-seat primary trainer aircraft. Powered by a 130 hp de Havilland Gipsy Major piston engine and fitted with a hood over the rear cockpit for blind flying instruction

DH.82A

Tiger Moth II: Zweisitziges Schulflug-zeug. Angetrieben von einem 130 PS starken de Havilland Gipsy Major Kolbenmotor und ausgestattet mit einer Haube über dem hinteren Cockpit für Blindflugunterricht

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

1947 received the RTN 30 De Havilland Tiger Moth from the RAF. The Biplanes were used as trainers. 1951 the RTN had all to transferred all planes to the RTAF as punishment for the failed Coup d'etat (Manhattan) against the Prime Minister.

 

1947 erhielt die RTN 30 de Havilland Tiger Moth aus den Beständen der RAF. Die Doppeldecker wurden als Trainer eingesetzt. 1951 mussten alle Maschinen an die RTAF abgegeben als Strafe für den misslungenen Putsch (Manhattan) gegen den Premier Minister.

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Drawings

Zeichnungen

 

 

 

 
 

? Squadron

? Squadron  
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Pictures

Bilder

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Tiger Moth Nr. 2 (Photo courtesy Royal Thai Navy)

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Specifications Dh-82

Wingspan

Spannweite

8.94 m

Length

Länge

7.34 m

Height

Höhe

2.68 m

Wing area

Flügelfläche

22.20 m²

Engine

Motor

1× de Havilland Gipsy Major I4-cylinder inline, 130 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

175 km/h

Empty weight

Leergewicht

506 kg

Loaded weight

Startgewicht

828 kg

Climb Rate

Steigrate

205 m/min

Service ceiling

Gipfelhöhe

4,145 m

Range

Reichweite

486 km

Armament

Bewaffnung

none

Capacity

Zuladung

Crew 2
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Serials, De Havilland Dh-82A
Type s/n RAF Serial Buzz Delivered Withdrawn Remarks
DH82A 3959 N6655 1 Oct. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 85216 DE146 2 Nov. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 83838 T7327 3 Nov. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 3711 N5448 4 Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 3915 N6614 5 Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82939 R5038 6 Nov. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82207 N6969 7 Nov. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 84564 T6097 8 Dec. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82057 N6787 9 Dec. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 85883 DF134 10 Dec. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 84173 T6025 11 Dec. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 83578 T7127 13 Dec. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 85667 DE737 14 Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 84680 T6254 17 Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82794 R4877 21 Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82727 R4783 ? Oct. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 83479 T7094 ? Dec. 1950 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 3986 N6713 ? Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 84187 T7809 ? Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 83296 T5603 ? Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 84212 T6033 ? Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 3938 N6634 ? Jan. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82457 N9387 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82816 R4899 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82722 R4778 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 85149 T6920 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 83613 T7154 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 3822 N6485 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 82175 N6931 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF
DH82A 84275 T6045 ? Feb. 1951 Jun. 1951 to the RTAF

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last update 18. December 2021

written  22. August 2004

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