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Nakajima E8N "Dave"

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Aircraft of the Royal Thai Navy

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Development

Entwicklung

The Nakajima E8N was a Japanese ship-borne, catapult-launched, reconnaissance seaplane of the Second Sino-Japanese War. It was a single-engine, two-seat biplane with a central main-float and underwing outriggers.

The E8N was developed as a replacement for the same company's E4N and was essentially an evolutionary development of the earlier type, with revised wings of lesser area and taller tail surfaces. Seven prototypes were constructed, under the company designation MS, first flying in March 1934. These were duly engaged in comparative trials against competitors from Aichi and Kawanishi. A total of 755 E8Ns were built by Nakajima and Kawanishi, production continuing until 1940.

Die Nakajima E8N war ein japanisches, Schiffsgestütztes, mittels Katapult gestartetes Aufklärungs-Wasserflugzeug des zweiten Chinesisch-Japanischen Krieges. Es war ein einmotoriger zweisitziger Doppeldecker mit einem zentralen Hauptschwimmer und Stützschwimmern
Die E8N wurde als Ersatz für die E4N des gleichen Unternehmens entwickelt und war im Wesentlichen eine Weiterentwicklung des früheren Typs mit überarbeiteten Flügeln mit geringerer Fläche und größeren Heckflächen. Sieben Prototypen wurden im März 1934 unter der Firmenbezeichnung MS gebaut. Diese wurden ordnungsgemäss mit Wettbewerbern aus Aichi und Kawanishi verglichen.
Insgesamt wurden 755 E8N von Nakajima und Kawanishi gebaut, deren Produktion bis 1940 andauerte.

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Variants

Versionen

 

E8N1

Initial production type, powered by 580 hp Nakajima Kotobuki 2 Kai 1 radial engine.

E8N1

Erste Version mit 580 PS Nakajima Kotobuki 2 Kai 1 Sternmotor.

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Operational history

Einsatzgeschichte

 

18 Nakajima E8N1 type 95 were ordered in 1938 and supplied in 1940 by the sea route on the RTN. In the service of the Royal Thai Navy the E8N1 were designated as BTL-2 (Naval Aircraft No.2).

During an attack in the night of the 24 to the 25. July 1945 at Sattahip Naval Air Station one E8N1 was destroyed and two the damaged. At the end of the war 15 E8N1 were still airworthy.

18 Nakajima E8N1 Type 95 wurden 1938 bestellt und 1940 auf dem Seeweg an die RTN geliefert. Die E8N1 wurden im Dienste der Royal Thai Navy als BTL-2 (Marineflugzeug No.2) bezeichnet.

Bei einem Angriff in der Nacht vom 24. auf den 25. Juli 1945 auf die Sattahip Naval Air Station wurde eine E8N1 zerstört und zwei der beschädigt. Bei Kriegsende waren noch 15 E8N1 flugfähig.

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Drawings

Zeichnungen

   
 

Sea Squadron

Sea Squadron
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Pictures

Bilder

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(Photo courtesy collection of  Tangkijjarak Phakphum).   .
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Specifications E8N2

Wingspan

Spannweite

10.98 m

Length

Länge

8.81 m

Height

Höhe

3.84 m

Wing area

Flügelfläche

26.50 m2

Engine

Motor

1× Nakajima Kotobuki 2-KAI 2 9-cylinder air-cooled radial piston engine, 630 hp

Maximum speed

Höchstgeschwindigkeit

300 km/h

Empty weight

Leergewicht

1,320 kg

Loaded weight

Startgewicht

1,900 kg

Climb Rate

Steigrate

?

Service ceiling

Gipfelhöhe

7,270 m

Range

Reichweite

898 km

Armament

Bewaffnung

2 × 7.7 mm machine guns 60 kg of Bombs

Capacity

Zuladung

Crew 2
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Nakajima E8N1
Type s/n RTN Serial Buzz Delivered Withdrawn -
E8N1 ? BTL-1-1 ? 1940 25. Jul. 1945 -
E8N1 ? BTL-1-2 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-3 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-4 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-5 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-6 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-7 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-8 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-9 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-10 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-11 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-12 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-13 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-14 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-15 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-16 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-17 ? 1940 1946 -
E8N1 ? BTL-1-18 ? 1940 1946 -

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last update 16. June 2019

written  22. August 2004

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